Aktivitetsersättning !
Fick idag ett brev från min handläggare på Fk. Hon ville komma i kontakt med mig för att disskutera ett byte från sjukpenning mot aktivitetsersättning. Ska jag vara ärlig så förstår jag inte riktigt skillanden förutom att man får mindre ersättning. Men vad är det mer för skillnader ? Har jag samma rätt till rehab osv ???

Ingen ???
Jag gick från sjukpenning till tidsbegränsad sjukersättning och den enda skillnaden då var att jag fick mindre ersättning och att jag slapp lämna in läkarintyg och dyl var och varannan månad. Vet dock att om det är så att min tidsbegränsade ersättning blir varaktig, så försvinner dels min rätt till att behålla mitt arbete (givetvis, kan ju ändå inte jobba) dels så riskerar man glömmas bort i rehab.
Jag har för mig att aktivitetsersättning är ungefär samma sak som tidsbegränsad sjukersättning, fast det har ett annat namn om man är yngre. I så fall har du samma rätt till rehab osv.
Rätta gärna om det är någon som vet mer.

#2 Tack för ditt svar !
När du har aktivitetsersättning kan du även få hjälp med socialpraktik och få aktiviteter betalda tills månaden du fyller 30.
Jag fick ridning betald i ett par år när jag hade aktivitetsersättning pga att ridningen var i rehabiliteringssyfte. Både lektionerna och resorna fick jag ersatta.
Sara

#4 det va ju inte alls dåligt !Kanske värt att kolla upp !
Tycker jag verkligen du ska göra. 
Dessutom kan du få bostadstillägg när du har aktivitetsersättning.
Sara

#6 Ja det har jag hört, men det får du inte om du är gift !
# 7 Det kan du få om maken saknar inkomst. Jobbar han så lär du inte få det.
Sara
Jo just det, om du har en anställning så kan det finnas en försäkring där du kan få.
Jag får 2002:- efter skatt enbart från denna försäkring min arbetsgivare hade.
Sara