Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 5887 ggr
Jennifersthlm
2008-11-21 11:19
0

Huvudvärk??

Hur många är det som ofta har huvudvärk,? Och vad gör ni mot det??

machegirl
2008-11-21 13:45
0

jag har det dagligen. brukar ta alvedon eller iprem. Blir den värre så lägger jag mig o sover en stund. blir den värre ja, då är det typ bara att vänta ut den.

Har gjort skallröntgen men de hittade inget iaf.

så är det för mig iaf :-)

krammiz

TantAlma
2008-11-22 20:53
0

Ja, jag får ofta huvdvärk. Tidigare tog jag mycket värktabletter men undviker det in i det längsta nu. Jag har även migrän och det är oftast då jag tar migräntabletter.

Annars går jag på akupunktur hos min vårdcentral där sjukgymnasten klarar av det. Jag använder också Alvera linnement eller tigerbalsam som jag smörjer in nacken med och i pannan.

Några gånger så försöker jag med positivt tänkande och blir något bättre så jag klarar av saker men med huvudvärk.

Alma

Rita-S
2008-11-23 09:37
0

åh jag har ofta huvudvärk. Förmodligen från spenningar i rygg och nacke. Har migren, ögonmigren, migrenliknande huvudvärk, nack-migren som läken kallade det (ej äkta migren) och vanlig huvudvärk. Mot migrenen får jag imigran, och den hjälper även mot ögonmigrenen. Migrenliknande huvudvärk samt det värsta av fibrovärken har jag citodon till. Vanlig huvudvärk brukar jag ignorera om det inte drar sig över flera dagar, då tar jag gjärna nån voltaren, men den falska migrenen jag får från nacken, den hjälper inget på och den kan driva mig till vanvidd. Värsta jag har upplevd var 2-3 veckor med denna värk … jag höll på bli galen!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

fantub
2008-11-23 22:31
0

Jag tillhör den lyckliga skaran som sällan eller aldrig har huvudvärk, Mina fötter, hällar och hälsenor är det värsta.

black-ice
2008-11-24 10:36
1

Hejsan, jag är ny här men har haft värk sedan jag var 13 år, nu snart 50.

Av och till har jag haft en våldsam huvudvärk, klassad migrän men under 2008 har jag haft huvudvärk näst intill varenda dag, inte alls migrän men en ordentlig huvudvärk ändå.

Det jag tyckte var skönt var att läsa att fler har huvudvärk, missförstå mig rätt, hade önskat ni slapp den, men visst har det hänt att man ibland undrat om man haft en tumör eller något eftersom den alltid är där nästan.

Sista 2 veckorna har jag verkligen tänkt efter när den kommer och det är i mitt fall: vid 19-20 graders temperatur innomhus eller över, om det blåser, när jag fått för mig att sätta lite färg i ansiktet, när jag lägger mig för att vila och kudden inte är absolut rätt, jag är också ljuskänslig så glömmer jag solglasögonen är det kört,  även av glasögonbågarna som är så lösa att jag knappt kan böja mig fram utan att de ramlar av, detta är några av de saker som jag upptäckt framkallar min huvudvärk.

Jag försöker att inte ta värktabletter utan att slappna av istället, ibland blir det bara värre av att lägga mig ner så hur ont jag än har eller hur trött jag än är så är det bara till att gå upp igen.

Försök att inte ta för mycket värkmedicin, tänk på att det skadar dig invärtes men också dina tänder går till slut sönder, för er som är unga råder jag istället er att lära er slappna av och lyssna på din kropp.

Själv tycker jag det svåraste är att hjärnan vill fortfarande så mycket men kroppen orkar inte med och det är väldigt frustrerande.

Cirkusprinsessan
2008-11-24 10:56
0

Hej Jennifer! Jag har huvudvärk dagligen som många andra här. Jag har knaprat mycket alvedon genom åren men det är som black-ice säger, man måste försöka slappna av. För det är ju spänningshuvudvärk vi har och den blir olidlig om man är stressad.Jag har det ganska ofta på jobbet men det går nästan alltid över när jag kommer hem och har ätit och lägger mej en liten stund.

Sen kan man ju ha grym huvudvärk när man sovit ut på helgen men det kommer oftast från nacken för att man legat för länge.

Det är inte lätt det här med o vila om man är på jobbet men har du möjlighet så gå ut en runda på några minuter.

När jag är hemma o har så där ont brukar jag gå ut istallet o dona lite, prata med nån och när jag kommer in brukar det oftast vara bättre. Alltså koppla av är rådet..Inte alltid lätt men..

MonicaG
2008-11-24 14:11
0

Om!

Igår hade jag en sån blixtrande huvudvärk. Först satt den på hjässan, sen flyttade den sig mot ögat på vänster sida.

Så kunde den försvinna lika plötsligt som den kom och så kom den tillbaka igen. På kvällen var den jättejobbig, gick liksom hukad och blundade med ena ögat. Det blev en tidig kväll.

Denna typ av huvudvärk har jag allt oftare numera. Lite migränliknande kanske.

Sen kan jag ha molande huvudvärk som inte är så tuff men finns där ändå.

feiner
2008-11-24 20:44
0

Intressant, har inte tänkt på att det hänger ihop. Jag har huvudvärk ibland. Hänger ofta ihop med sömn och ljus. Är känslig för ljus och exempelvis fotoblixtar kan trigga. Värken sätter sig över ögonen.

mittpyre
2008-11-25 17:41
0

Hej! Jag är också ny här men kan berätta om min skallvärk. Har under de sista åren fått mer och mer huvudvärk. Nästan dagligen, inte alltid svår, men man känner den. Ibland har det däremot blivit som en kombination av migrän och rejäl spänningshuvudvärk. Sitter i ett tag och minskar sedan och lämnar en känsla av träningsvärk…Ibland har jag tagit Alvedon (tål inte Ipren) men tycker inte det hjälper så mkt.

Jag har nyligen börjat med Lyrica och jag måste säga att det är stor skillnad mot innan. Huvudvärken kan anas men går ignorera. Känner mig mer rörligt i skuldror och nacke och det är väl troligen det som bidrar till mindre huvudvärk.

machegirl
2008-11-25 22:30
0

är det någon av er som märkt att man blivit extra ljudkänslig??? jag orkat inte när barnen leker i närheten liite högljudt. tycker synd om dem. de frågar numer dagligen typ: hek mamma har du ont i huvudet idag, eller får vi leka??

Känner mig då som den sämsta mamman i världen!!!

Anna-Klara
2008-11-26 17:08
1

Ah usch, jag kan tänka mig att det ger extra dåligt samvete machegirl. Om det är nån (om än yttepytteliten) tröst så har jag också svårt för ljud. I alla fall ljud som är oförutsedda och plötsliga. Det blir som migränblixtar i huvudet.

Kort sagt - ja, jag har också blivit extra ljudkänslig.

witch
2008-11-27 14:21
0

Jag har svår huvudvärk, var enaste dag. Vaknar med den. Om jag försöker koncentrera mig, följa något med blicken eller får starkt ljus mot ögonen så skär det som knivar in genom ögonen och in i hjärnan. :(

Har gjort båda CT och MR och inga fel hittades. Inga mediciner hjälper mot den heller.

MrsSunshine
2008-11-27 16:10
0

Witch, jag har precis samma. Men jag tror att jag blivit ordinerad för mkt alvedon och försöker trappa ned den.

lightseeker
2008-11-27 18:18
0

jag har haft migrän sedan 1985, när jag bar på ett dött barn och hade gifter i kroppen.

För 12 år sedan så märkte jag, att vid vissa tillfällen så hjälpte inte migrän-medicinen, fast jag hade lika ont.

Försökte med avspänning, inte stressa osv.

Satt uppe oftare och oftare, på nätterna, vandrade omkring i timmar, sov aldrig mer än 4 timmar, mot slutet. Jag blev ljud och ljus-känslig, kunde inte lyfta upp mina armar av smärta, kräktes till slut av huvudvärken.

Till slut hamnade jag på akuten, under ett anfall. Där läkaren gav mig en dexofen och panodil. DET hjälpte.

Jaa, då visste jag att det var enda hjälpen som jag kunde få, men jag fick högt blodtryck, uppspänd buk och till slut även mag-besvär, men hade ingen bra allmän-läkare (han brydde sig inte), så det slutade efter något år med att jag återigen hamnade på akuten, med en stor blödning ifrån tarmen, denna gången.

Efter en massa undersökningar så fick jag diagnosen IBS och nu Fibromyalgi.

Nu har jag påbörjat med lyrica-behandling och det har resulterat i att jag ÄNTLIGEN, har kunnat dra ner på piller-knaprandet.

Jag HOPPAS att det håller i sig, för det är ett rent helvete att ha så ont i ryggmuskulaturen (under ena skulderbladet), så att det uppstår en sådan helvetisk-migränliknande, huvudvärk.

För att inte tala om att myalgin i mina armar, har näst intill förhindrat mig att leva mitt liv, som normala människor, klarar inte städning själv osv, under flera års tid och jag är dammallergiker, samt antagligen nu också min yngsta dotter.
Jag blir så ledsen när jag tänker på att det är mitt fel att hon har blivit så kvalster-allergisk, bara för att jag inte kan städa kontinuerligt, fy sjutton (fäller en tår över livets elände)