Varit iväg på utredning
Gotfrieskliniken var jag hos idag. Det enda egentligen var att jag fick veta att jag kanske kan bli botad om 3 år. Det är när vaccinet kan släppas på marknaden. Fick diagnosen kroniskt trötthetsyndrom också, där prickade jag tydligen i allt för diagnos. Sedan så ska jag äta värktabletter regelbundet, inte bara vid behov alltså. Testa b-vitamin brist och sköldkörteln på VC, sköterskan där var ledig just idag så fick inte gjort det direkt. Så alltså för mig gav det inte så mycket känns det som att åka dit. Hade väl väntat mig lite mera tips och lite diskussion om hur jag ska göra i vardagen.

Hej
Hur gick det till det hela - fick du fylla i olika papper bara eller kände dom igen din kropp och triggerpunkter?? Det gjordes inga blodprover eller tester där?
Jag väntar på att få en tid för min remiss också så jag är nyfiken :) Så därför vill jag ha all info jag kan få.
Och - vad kostar ett besök??
MonicaG: Han ställde en massa frågor ifrån ett färdigt formulär. Sedan kände han med sin hand på punkterna och jag skulle säga om det gjorde ont eller inte. Han kände inte mer på kroppen än så, t ex som jag tänkte, testa stelhet. Blodprover tar de i vanliga fall, reumatiskt, b-vitamin och sköldkörteln testas. Nu var sköterskan ledig idag så jag fick med ett papper som jag tar med till VC så tar de proverna.
Ett besök med remiss kostar 80:- utan remiss kostar det 300:-

Tack för svaret. Jag har skrivit en egen remiss så det blir väl 300 kronor då skulle jag tro - bra att man vet hur man ska vara stadd i kassan när det blir dags.
Hur lång tid tog det.
Tänker på då man kommer till vårdcentralen och läkaren har typ 10 minuter fast man bokat en tid för veckor sedan och man känner inte att man får chansen ens att prata.
Har förstått också att diagnosen ställs med hjälp av frågor till största del.
Man vill ju känna att man tas på allvar vid ett besök - kände du det?
Ja då blir det 300 kronor för dig, som du får ta med kontant. de tar inte kort.
Jag var nog hos läkaren i en timme, han babblade på om forskningen och lita allt möjligt. Å ja jag kände att han tog mig på allvar, han förklarade själv att de svenska läkarna inte har så mycket utbildning i just fibro och att det är beklagligt. Sedan är det ju fortfarande så att det inte finns så mycket att göra åt sjukdomen i sig. Sedan är det återbesök om ca 3 månader för att följa upp, vilket jag tycker är bra. Det fick jag välja själv hur jag ville göra med, men jag brukar ofta få en massa frågor efteråt så för mig känns det bra.
Har du diagnos eller ska du dit och kontrollera om du har fibro?

Jag har ingen diagnos utan hittade artiklar om fibro när jag sökte om ledvärk eftersom reumatiska prover inte visade något. Och ju mer jag läste ju mer kände jag igen mig.
Och jag har blivit sämre sen i våras för jag har blivit så otroligt trött. Orkar inget och jag tycker också att jag har mer värk både här och där i muskler och leder - lite varstans.
Och läkaren på VC trodde ju inte på detta med fibro och lite svammel hit och dit. Trött var ju så många nu på hösten, ont har ju alla lite till mans etc.
Så jag blev arg. Fick information om att skriva en egen remiss vilket jag gjorde och fick svar att den är mottagen och att jag nu väntar på en tid.
Sen skrev jag till VC och bad om att få byta läkare!
Så här står jag nu! Och visst finns det en oro över att det är fibro eller ME men också en oro för att det inte ska vara det och att man då inte vet varför jag mår som jag gör.
ME stämmer också in tycker jag.
Men ibland känner man sig nästan som om man är inbillningssjuk och hypokondrisk. Man läser och man får en symptom typ. Men fakta talar för sig själv.
Och det finns mycket i hela min bakgrund sen barndom som skulle ha kunnat trigga igång det hela.
Så jag är nervös.
De kommer inte att tycka att du är inbillningssjuk där iaf. Läkaren där var ganska så van att höra om andra läkare som inte trodde att fibro var en sjukdom. Nu var det en artikel som t o med stod på första sidan i läkartidningen just om fibro, så han tyckte att nu kan de inte blunda för det längre. Vilket ju vissa gör ändå iofs. Även om du nu inte skulle ha just detta, så tar de dig på allvar och lyssnar till vad du har att säga det är jag säker på.
Jag hoppas verkligen att du får den hjälp som du behöver. Å jag kan förstå att du är nervös, det var jag också innan. Å nu har jag världens huvudvärk som kommer ifrån spänningen :-)
Zuzzi,
precis så var mitt läkarbesök där också, trevlig och nogrann, men väldigt kortfattat och inte så mkt diskussion. Verkar blir lite olika berorende på vilken doktor man hamnar hos. Jag var hos "Dr M."
MrsSunshine: Då hade vi samma läkare
Fick du den hjälp som du behöver tycker du?

Hur lång tid tar ett besök där ?
Är det nån som vet hur lång väntetid det är dit ?
Tänkte söka dit, så blir väl 300:- i kostnad, om de tar emot mig..
Iouksor: Det tog ungefär dryga timmen, och då fick jag inte tagit blodprov. Väntetiden är ungefär 2-3 månader. Om du söker själv blir det 300:- men om din läkare skriver remiss så blir det 80 :-
Lycka till!