Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 1226 ggr
Mumrik
0

Dålig nattsömn!

Ja, det har gått ett par månader nu sen jag flyttade it från vårt gemensamma sovrum och ut i soffan för att sover dåligt om nätterna. Soffan är smal och min redan så värkande kropp ligger verkligen INTE bra där. Jag brukar kolla på TV eller lyssna på en ljudbok för att somna, det senare fungerar bäst tycker jag. Jag somnar helt enkelt ifrån boken, bra sätt at soman in och inte beroendeframkallande. Dessutom så räcker böckerna längre för man måste höra om dom igen för att an somnat ifrån. Jag tror inte jag kommer ner i en så djup sömn, men jag vill inte börja käka några piller som man sedan blir beroende av och dessutom kostar det att lösa ut en massa mediciner och det har jag inte råd med. Nä, bra ljudböker är bäst för mig, såna som är uppbyggande för själen eller avslappnings CD, kanske någon bok som är både rolig och spännande. Jag ber också till Gud väldigt ofta för jag är troende och för mig känns detta bra. Är det någon som har fler förslag på vad man kan göra för att få bra sömn?

Jennifersthlm
0

Men varför sover du på soffan???

Tillbaka till sovrummet. "trasiga" kroppar ska inte ligga dåligt…

Börja med att skaffa en bra madrass, en del arbetsterapeuter har sådana man kan låna/få…

Jennifersthlm
0

Glömde säga att nästan inga fibropersoner kommer ner i Djupsömn, därför är vi trötta jämt =(

Mumrik
0

Ja, soffan är tyvärr alternativet eftersom jag stör min man när han ska sova i och med att jag sover dåligt. Han har så jobbigt själv med sin kropp, är opererad i hela ryggen 3 ggr! Sedan snarkar han och jag är så lättväckt, när jag väl har somnat till lite.

Är du säker på att man kan få låna madrass via arbetsterapeuten? Alla hjälpmedel kostar ju numera jättemycket och som du som privatperson måste bekosta själv (i alla fall i vårt landsting)och det har vi inte råd med, i och med att vi båda har låg sjukpension som inkomst. Man ska vara rik för att ha råd att vara sjuk, tyvärr.

Jennifersthlm
0

Vissa har det, fråga!!! Ja men jag tycker inte att soffan är ett bra ställe för dig att spendera natten på… annars finns det insomningstabletter som inte ska vara beroendeframkallande, tror de heter ngt med forte, kolla på hälsokosten.. Har ni inget annat gäst rum eller kanske ngn ni känner som har en "madrss" du kan få för att "bädda" myshörna. Annars finns blocket..!?

Lycka till och hoppas verkligen det löser sig för dig.

machegirl
0

Du måste få ut det bästa av de lilla sömn du får. försök att snarast möjligt hitta en bättre sovplats.

jag har fått vanan att somna med tv på.

Vill inte heller vänja mig vid tabletter. att somna är inte mitt problem utan att "sova" längre stunder.

lycka till med sökandet vännen.

krammiz

Rita-S
0

jag vet fler som är gott gifta men ändå har vart sitt sovrum faktisk så det är inget att skämmas för, men nog borde du ha nåt bättre enn soffan skulle jag tycka.

Jag sover med öronproppar pga min mann snorkar och vi har elevationsbädd därav tvådelat madrass. jag stör då altså inte min mann när jag rör på mig och ej heller stör han mig när han rör på sig och öronpropparna ser till att jag inte vaknar när han snarkar om jag väl får sova.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mumrik
0

Tack för alla svar, det är verkligen värdefullt att resonera med de som förstår! Vi ska försöka ordna till något bättre sovalternativ nu före jul, ska kolla om det där med madrass också, det är mycket nu! Det som möjligen kan få mig att sova som en stock (nästan i alla fall) är det jag gör nu, nämligen teater. Jag har förmånen att få vara med ett gäng med tjejer och killar som har olika former av förståndshandikapp och spelar då teater med dom. De är helt underbara människor och de ger så mycket glädje och vi har så kul tillsammans. Dessutom är dom jätteduktiga och vi har alltid fullt med publik. Synd bara att man inte kan få jobba med teater, det är ju som vanligt i kommunerna, finns inga pengar.

Jag får i alla fall under en liten tid på året så pass mycket positivt att jag då blir mycket starkare. Har märkt att om jag gör mycket positiva saker så minskar värkproblematiken och jag tror att detta kan stämma på många som har Fibro. Teater är i alla fall ett underbart intresse!

kolla in hemsidan om ni vill, Guldkornen heter gruppen!
http://www.guldkornen.sida.nu