Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 2784 ggr
Mysan59
0

Ingen diagnos, men Lyrica

Träffade idag en ny läkare, som jag trodde skulle lyssna på mig, men ack vad jag bedrog mig.

Han ville INTE undersöka om jag har fibromyalgi, för jag hade träffat dom bästa läkarna genom åren och redan fått diagnos, enligt honom.

Vad är då diagnosen/erna? Smärta pga artros och inflammationer, för har man fibro, så har man inte skador, som jag har.

Men händerna och fötterna då, som värker utan andledningen? (I fingrarna vet jag att det är artros) Ja, där kan det vara fibro, sa han. (?)

Och så har jag oro och ångest och mot oro/ångest och smärta är epilepsimedinen Lyrica bra.

Att äta den kan vara det bästa jag gjort eller bli en katastrof, enligt denna läkare.

Precis när jag kom och jag berättade om värken, hur den satt och var och hur det kändes, samt att jag hade panikångest, så tyckte han att det lät precis som fibro, men när han läste mina papper jag hade med mig från olika undersökningar (genom många år), så nä.

Han menade att jag hade fått bästa möjliga behandlingar och diagnoser, bättre än fibro.

Jag tyckte han svamlade hit och dit, ändrade ton och var trevlig ena sekunden, tittade med avsmak på mig nästa sekund och verkade tycka att jag var allmänt dum i huvudet.

Kanske bara min egen uppfattning, men jag var både förvirrad och ledsen när jag gick därifrån.

Nån som provat/ar Lyrica?

Hur mår du av det?

(I vilken grupp ska jag lägga detta?) Eftersom jag inte har fibro…

Rita-S
0

Svamlig läkare kan va hur jobbigt som helst vet jag.

Nu är det fler här som äter lyrica, här har du en tråd om det.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mysan59
0

Ah vad bra, ska genast gå till den tråden!

Rita-S
0

#2 gjör så, du kanske får lite info där :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mysan59
0

Japp, jag har läst lite där nu och det kan ju bli bra och det kan bli dåligt, precis som läkaren sa.

Har tagit en tablett idag och är jättrött och lite "flummig"…Flört

mongu
0

Ta det lugnt om du känner dig trött o "flummig" i början så går det troligen över. Men du ska tänka till så du inte kör bil eller liknande saker.

Sen kan man ha skador o ändå fibro. För fibro kan man få av att man gått med annan värk länge.

Jag har gått med värk som startade i ett knä o det har sen utvecklat sig till fibro.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mysan59
0

#5 Jag åkte inte till jobbet idag, efter att jag hade varit hos läkaren, jag var trött och ledsen så jag åkte hem.

Så därför kan jag flumma runt här hemma i lugn och ro Flört

Fast imorron vet jag inte hur det blir…

mongu
0

Ta en dag i taget. Hoppas det ordnar sig för dig.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mysan59
0

Jag har tänkt en massa på vad läkaren sa, han var riktigt arrogant till att börja med, och sa saker som man inte säger till nån som redan är orolig och stressad, vilket står i mina papper.

Fortfarande är jag förbannad på honom. Min dotter tycker att han inte verkar klok, när jag berättar för henne vad han sa.

Jag tog ledigt idag också eftersom allt är skit! Skrikandes

Men tack mongu, för dina ord, dom värmer!

witch
0

hoppas dom funkar för dig. för mig var dom skit rent ut sagt.

två första dagarna blev jag extremt trött, helt borta. sen vände det och jag blev helt uppjagad, kunde inte sova och kände mig speedad men samtidigt väldigt svag och trött. smärtan blev värre! och jag kände mig groggy i hjärnan.

Jennifersthlm
0

Jag har fibro, wiplash, tumartros, carpaltunnel i båda händerna, (högra är opererad för carpaltunneln), återkommand inflammationer i högra knät, ryggproblem, axelproblem, avdomnande armar, även varit inne i väggen en sväns, så min lista är också lång hos läkaren,, men byt och börja om, eller be någon nära vän att följa med som kanske orkar stå för dina problem. Man kan känna sig väldigt liten hos läkaren, då kan det vara skönt att ta med en vän eller kanske mamma!! Lycka till!!

Mysan59
0

#10 Jag har också op båda händerna för carpaltunnel, 1999 höger hand och 2000 vänster.

Har återkommande inflammationer i axlarna och armbågaren (tennisarmbågar) och höger hälsena.

Ont i stortån till och från (artros?)

Men söka annan läkare? Nja, jag vet inte, blir oftast så illa behandlad, inte tagen på allvar. Undrar ofta vad det är för fel på just mig.

Ser jag för frisk ut? Det vanliga problemet hos smärtpatienter.

Ryggen undersökte han inte ens, fast jag sa att det ganska nyligen börjat värka på en punkt precis vid kotorna och det känns som kotorna skaver mot varandra.

Fy fan, (ursäkta att jag svär) men jag blir mer och mer förbannad på denna läkare och på mig själv att jag var så mesig och bara satt och tog emot skiten! Tyst

Vet ni han mer sa? Jag berättade om mina problem att komma till jobbet som ligger 3 mil från där jag bor och jag bor i en by mitt i skogen där det inte går några bussar mer än skolbussen.

Jo han tyckte att jag kunde cykla! Mitt i vintern? Ja, lite jobbigt är det är det, tyckte han, men det går!

Med inflammationer i axlarna och artros i fingrarna! Jävla idiot! Skrikandes(ursäkta att jag svor igen, men ibland måste jag)Oskyldig

tuska
0

Till mej sa en läkare att jag inget annat skulle tro  än även jag skulle  hamna på sjukhemmet med pisspåse på benet.  Jag låg på en bår (sjuktranbort)  Kunde inte röra en fena.    ja jag skulle först svimming svimming… Han menade väl att jag skulle simträna.  sen gick den läkaren han kom inte  in till mej mera.   

Till chauffören av bårbilen sa jag att han kunde släppa av mej vid simhallen,Förvånad   Ska du inte till ett lasarett frågade han Förvånad 

NIX sa jag. Han fick tippa över mej hemma i sängen.

Det här var innan min rygg blev stelopererad.

lightseeker
0

USCH! för taskig behandling, hos vissa läkare, tur att det finns bra också som uppväger dom dåliga.

Neej, när det gäller den kränkande behandling som du utsattes för , mysan59, så skulle jag både anmäla honom, samt kämpa för att få en nu. läkare.

Mysan59
0

tuska: Jamen vad var det för läkare!? Ibland undrar man varför dom blir läkare.

lightseeker: Ja, men det känns så jobbigt, tänk om nästa också behandlar en likadant.

Det känns som om alla läkare jag har träffat, inte har tagit mig på allvar.

När jag började få värk, för lite mer än 20 år sen, då var jag för ung för att ha så ont. Nu när det syns (förslitningar på vissa ställen, inte överallt), då känns det som om dom tycker det är skönt att kunna säga att det är artros, jag har ju åldern inne för det nu.

Jag frågade en annan läkare, om det var artrosen som började göra ont redan för 20 år sen, men nej det var det ju inte. Men den värken är det ingen läkare som vill veta av. (Alltså den värken som inte syns på röntgen)

När jag skulle op. mig för carpaltunnel (första handen) då kommer kirurgen ut och tittar på mig och frågar: Och vem har sagt att du behöver op. dig?

Ehhhh det har den läkaren sagt, han som gjorde undersökningen.

Jaha, då är det väl så då! Svarar han.

??????? Varför trodde han att jag satt där???

Sen under op. hörde jag honom säga till sköterskan, att det var väldigt trångt i handleden (carpaltunneln).

Ja herregud!

lightseeker
0

hm, jag känner igen allt som du berättar, mysan59.

Även jag har rätt så nyligen att jag är alldeles för ung för att vara så sjuk.

Då replikerade jag -Det skulle ni ha kommit och sagt till mig när jag "blev" dålig, för 23 år sedan.

Dumma kommentarer, får man faktiskt lov till att replikera på.
Jag håller också med dig om att man blir trött på taskigt bemötande.

Men rädslan inom oss, är våran största ovän.

Du är rädd för att bli kränkande behandlad igen, därför väljer du (just nu) att ge upp och inte försöka med en nu.

Så gjorde jag med, ett tag.
Men saken är ju  just den, att ingen annan kommer att gå till läkaren, åt dig, det arbetet får du göra själv.
Så välj, när du orkar, att bli förbannad, å dina egna vägar.

Är du bra på att stötta andra människor, som blir taskigt behandlade, så tänk bara in dig själv i deras situation, att du är lika viktig.
Så gjorde jag och det hjälpte mig, hoppas att det kan vara ett stöd för dig också.

Mysan59
0

Jo jag är bra på att stötta andra människor som blir taskigt behandlande, då vet jag precis vad man ska säga och göra!

Men när det händer mig själv, sitter jag bara som en idiot och hittar inga svar.

Visst handlar det om att jag är rädd för att bli känkt igen av en läkare, men jag hittar ju ingen som tar mig på allvar!

HUR och VAR ska jag hitta en bra läkare som tar detta på allvar?

Jag hade hört att den här läkaren var bra han, men så behandlar han mig på det här viset.

Fast jag vet inte om det beror på att dom personen som tycker att han är bra  har fått sjukpension och alla tabletter dom vill ha av honom, därför tycker att han är bra.

Jag ville bara ha en diagnos, inget annat.

(Har redan sjukersättning i två år till och arbetstränar och vill gärna bli anställd, åtminstone på ½-tid där jag är nu, för jag trivs jättebra.)

lightseeker
0

Har ätit min uppökade dos av lyrican en vecka idag, men de 3 senaste dagarna, så får jag kippa efter andan, hela tiden, det känns inte som om jag får ordentligt med luft.

Idag har det varit såpass jobbigt, så att jag nästan har fått lätt panik, kan det hänga ihop med lyrican, någon som känner igen sig?

Mysan59
0

Jag blev bara lite flummig och trött första dan jag tog dom, nu känner jag ingenting.

Har ätit dom i 5 dagar nu.

Jag antar att det kan vara dom som gör att du mår dåligt, men som sagt, jag har ju ingen erfarenhet av dom än.

lightseeker
0

oj, bara litet flummig i 5 dagar, jag är nog extra känslig då (inget nytt när det gäller mediciner, alkohol och mig) men min trötthet satt i, 6 veckor, sedan var det dags för nästa upptrappning.
Tröttsamt, var ordet.

Mysan59
0

Nej, jag blev bara flummig första dan. Sen har jag inte känt nånting.

Men, jag äter en svag dos, 75 mg per dag, men vet inte om dosen ska ökas eller inte, jag ska inte träffa den här läkaren nåt mer.

witch
0

det kan det nog vara, jag kände mig ju helt uppstressad och jättekonstig. läste på fass.se och lyrica har sjukt mkt konstiga biverkningar. kolla där! jag tog bara 25mg och blev ändå jättedålig av dom så det är starka saker…:)

annars är svårt att andas ett fibrosymptom. jag har det och det hänger ihop med värken, dom dagar jag mår väldigt dåligt så kan jag knapt andas.

lightseeker
0

AAH; ett fibrosymtom, det är mycket som jag tydligen inte ännu har ett hum om, hmm, den som lever lär lära sig.