Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettövrigt-smärta
Läst 4749 ggr
Millaris
0

Fibromyalgi och IBS

Jag vet inte riktigt var denna hör hemma, så jag provar här.

Jag är lite nyfiken - är det fler som har båda dessa, fibro och IBS. Jag misstänker nämligen att jag har det. Hur hanterar ni det? Vet ni var man kan hitta mer info om IBS?

Tesa66
0

Hej! jag har fibro och crohns.Det liknar IBS på många punkter.Jag vet att många med fibro har problemmagar…

Tesa

miffo
0

Jag har ingen diagnos (symptomen liknar fibro), men har problemmage.

Jag kan inte äta mjölkprodukter eller sojaprotein. Äter en kolhydratreducerad kost sen ett tag tillbaka och nu börjar magen att fungera.

Tror att det kan finnas lite info på kolhydrater i fokus om du söker runt bland trådarna där

Rita-S
0

Många på kolhydrater har Crohns eller IBS faktisk.
Själv har jag ingen av delarna utan bara kjänslig mage när det kommer till just kolhydrater. Jag har haft utredning i 15 år med avföringsprov, endoskopi, gastroskopi, vävnadsprov, blodprov, kamera, tester och jag vet inte allt. Halvår i rad med dietter utan si och så. Inget hjälpte. Ingen katarr, ingen magsår, inga skadade tarmväggar. men jag mår bra med att reducera kolhydraterna i kosten något.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Pisan
0

Har både fibro och IBS. IBS´ har dock nästan försvunnit helt sedan jag började med LCHF (som du kan läsa om på KOLHYDRATER här på iFokus). Det är helt underbart skönt att magen blivit lugn.

[Tassy]
0

jag har fibro, ibs och magsår.

Jag kan inte äta för mycket fibrer alls, då får magen tokspel. Jag måste även ha en del kolisar, men i lagom mängd, annars blir jag så trött att jag inte fungerar som jag ska :P

Jag har såpass kraftig ibs att jag måste vara mycket noga med att inte äta gasbildande saker, så som lök, bönor och annat tokigt. Frukt och grönt är också begränsat vad jag kan äta.

Millaris
0

Tack för svaren.

Jag har precis som många av er problem med min mage och tarmar. Förutom fibro så har jag en sjukdom som heter atrofisk gastrit. Den gör att jag måste äta b-12 och folacin livet ut och magen producerar ingen magsyra.

Men när det gäller min struliga tarm så tror jag det beror på IBS (har inte fått någon diagnos).

Stämmer det att det kan variera vad man tål att äta när det gäller IBS?

Anna-Klara
0

Ibland tål jag fibrer, ibland tål jag inte fibrer. Ibland kan jag dricka mjölk, ibland kan jag absolut inte dricka mjölk. Jag har inte någon IBS-diagnos dock..

[Tassy]
0

min ibs varierar kraftigt beroende på hur irriterad tarmen är då jag ska äta :)

miffo
0

Den negativa stressnivån har stark inverkan på hur mina tarmar reagerar.

[Tassy]
0

Miffo: där sa du något väldigt viktigt; stress! det påverkar min mage till 1000 ;)

CatMoon
0

Jag har både fibro och Colon Irritable (vilket väl är det samma som IBS om jag har fattat rätt).

Började att äta mat med mycket mindre kolhydrater och märkte ganska snart världens skillnad med min krångliga mage. Så jag kan VARMT rekommendera GI-kost, LCHF eller vad man nu väljer att kalla den.

Har inga problem med att äta ägg, lök, bönor och sådana saker längre. Inte heller tex fet majonnäs. Däremot reagerar min mage omedelbart på bröd o likn. (Pizza ska vi inte prata om…) Jag som älskade mackor… Men jag kan helt klart säga att det inte är värt det magonda längre.

Inbillar mig också att faktiskt hela jag fungerar bättre när jag äter så här.

Pisan
0

Håller med dig CatMoon! Jag älskade mina mackor förr också, men jag avstår hellre nu, när magen har blivit så mkt bättre. Har heller inga problem att äta ägg, lök, bönor, majo o s v numera, vilket jag hade förr - ihop med kolhydraterna.

MonicaG
0

Fick diagnos Colon Irritable 1987. Och troligtvis så har jag Fibro. Väntar på att få en tid hos Gottfries Kliniken.

Jag är nu så van att ha den här magen så jag tänker nästan inte på det.

sighni
0

Jag har fibro och IBS. Jag äter vegankost och mår bra på det. Däremot tål jag inte stress eller att bli orolig då ökar midjemåttet dramatiskt. Det är otrevligt!

Ayena
0

Jag har haft colon irritable under många år innan jag fick fibron.

Mina besvär försvann när jag slutade äta vitt mjöl och socker. Äter jag en fralla, en pizzabit eller en portion pasta så börjar magen genast bråka.

Numera blir det enbart grovt fullkornsbröd.

Däremot så tycker min mage inte om linser och bönor, då blir det "bråk" omedelbart.

Kaffe dricker jag också numera utan problem.

annsa
0

Det här med kosten tycker jag är lite jobbig. Har ibs och fibro. Men har usel fantasi när det gäller kost. Vi älskar pasta i min familj, och det är ju kolhydrater. Svårt att hitta på alternativ. Såg förresten på du är vad du äter ikväll. Där var en kvinna med fibro som slutade med kolhydrater och verkade må bättre.

anki1
0

jag har oxo besvär med magen. Det blev bättre när jag drog ner på frukt och grönt och sådant som är "vitt" dvs pasta ris mjöl, bröd, socker och potatis. Jag har tyvärr inte tagit steget till att helt utesluta kolhydrater.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

annsa
0

mannen till en av mina arbetskamtater har ibs och hade fått en lista av dietisten på livsmedel han skulle undvika i 3-4 veckor och sen återinföra ett i taget eftersom man skulle utesluta vad som var värst. Bad henne dra en kopia till mej och det var massor.

Lök alla sorter, Kål alla sorter, broccoli, baljväxter, paprika, rädisor, jordärtskocka, kronärtskocka, selleri, äpple, päron, gurka, squash, svamp, majs, vindruvor, torkad frukt, tuggummi, läsk, popcorn, sötningsmedel, bröd med hela korn eller kross, kladdigt mjukt bröd.

lightseeker
0

jag har också fibro och ibs.

Känner igen mig i mycket av det som skrivs här.

I perioder så klarar jag litet mjölkprodukter, sedan inte den minsta lilla gnutta.

När jag får skov, då kan det bli RIKTIGT jobbigt.

Då tål jag nästan ingenting.

Typ, inget: vitt mjöl, socker, fett, bönor, grönsaker.

MEN nu har jag hittat mig fram till en kost som verkar funka:

minimalt med kolhydrater, helst grovt bröd, mycket fisk, smör på maten, i stället för såser, många olika sorters ört-théer.
Aldrig, kalla drycker, hellre en stor kopp med varmt vatten.

Någonstans så hörde jag att japaner sällan har problem med magen, men så skulle dom tydligen heller inte föredra kall dryck i samband med maten, hellre en kopp soppa eller hett the`.

OM det stämmer så kanske det är någonting som vi borde ta efter.

------------------------------------------------------------------------------

Är det någon fler här som har gjort denna upptäckt, att varm dryck till maten, funkar bättre för magen?

sighni
0

Sjuksköterskan Maija Ruisniemi har skrivit boken "Bästa kosten för mage och tarm" utgiven på Energica förlag/Hälsaböcker.

I boken anger hon vegetabilier som är bra vid mag- och tarmbesvär och nödvändiga näringsämnen i mag- och tarmkosten. Matsmältningen beskrivs och viktiga vitaminer och mineraler vid mag- och tarmbesvär. Hon anger också olika dieter vid mag- och tarmbesvär. I boken finns också recept. Maija förespråkar en glutenfri vegankost som inte innehåller bönor, vitkål, kålrot och sparsamt med lök.

kanske något att prova?

rockygubben
0

Har fibro och magproblem.Jag prövade GI-metoden och min mage har varit lite bättre.

Rita-S
0

Inga IBS eller Colone irritable, nogrant utredd för det, men massor av magproblem. Dom trodde jag hadde det.
Men med low carb diet så håller jag fibromagen i chack iaf.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Blackfeather
0

#19 Jo det har faktiskt jag "upptäckt"! Jag har fibro och misstänkt (ingen diagnos) IBS och sedan jag började dricka grönt te varje dag så har jag blivit bättre med magen och tarmar. Kaffe är inte så bra för mig…fast jag fuskar med en kopp då och då.

Ja, är huve´t dumt så får kroppen lida! (spark på mig själv)

Min ena son har laktosintolerans så hela familjen kör med laktosfritt och det har också haft en gynsam effekt för mig. Jag försöker att äta fullkornsprodukter också, som jag har märkt, hjälper till att normalisera tarmen. Vitt bröd funkar inget bra alls.

Stress är fullkomligt döden för mitt tarm och mag system! Då blir det svåra smärtor och diarré poänggång. 

Faktiskt de perioder då jag äter havregrynsgröt med banan/honung/strödaddlar (ej socker)och lite laktosfri mjölk varje morgon så mår jag riktigt bra. Även bra om man vill gå ner lite i vikt för mättnaden sitter i länge. Ger en bra blodsocker nivå också, har jag märkt, för jag blir inte lika sugen på något "skräp". Hm ska nog börja med det igen…

lightseeker
0

blackfeather, vad är strödaddlar? jag tycker ju också om och äter ofta havregryns-gröt, helst då med skivad banan under och en klick smör i mitten.
Men jag visste inte vad strödaddlar är.

Blackfeather
0

#24 Bland linser, kikärtor, sojamjöl och alternativa produkter för de som har glutenallergi o.s.v. kan det finnas ett litet paket med strödaddlar. Iallafall där jag köper mina el. köpte för de fanns inte sist jag handlade :(. Strödaddlar är daddlar som är finhackade och är så supergoda att ha i gröten. Det behövs inte så mycket heller.

Banan är också smaskigt!    Glad

lightseeker
0

ahh! hackade dadlar, okej jag brukar ta torkade aprikoser, hacka i bitar och lägga i gröten, nästan samma sak alltså.

shamu
0

hej  jag tycks ha hittat många fler än jag själv som har ibs .. ska läsa vidare om kolhydrater . socker är rena döden..för magen.men det konstiga är ibland kan  jag äta en sak kyckling tex det går bra nästa gång svullnar magen och det blir krig i magen  ibland  fungera laktos fri mjölk ibland inte . magen  bestämmer verkligen livet om jag ska få gå ut eller inte..i mitt fall har jag  haft det sen 91 det är några år ..har ju en hel del anant oxså. fibro ledbesvär migrän..det tar på psyket år ut och år in  ,men magen är värst hämande. att träffa en ny partner ,kan man ju glömma..det är verkligen känsligt att berätta att  du idag kan jag inte gå ut .magen vägrar …önskar det fannas ett bot mot detta,ok det går i skov alltid en tröst får en vecka   ibland som är  bättre tack o lov.har prövat allt  och jag märker ju att jag är inte ensam om detta problem