Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 4347 ggr
annsa
2008-11-05 22:22
1

influensaspruta?

Någon som har tagit den i år eller tidigare. Har aldrig tänkt på det förr. men i höst är värken värre än vanligt och vill liksom inte ha influensa också. Är bara lite feg att man kanske blir förkyld eller så efter sprutan. Har hört nånstans att det finns dom som brukar reagera på sprutan. Tänkte att man kanske är överkänslig eller så pga fibron.

tuska
2008-11-05 22:50
0

Jag har tagit influensa spruta, även förra året. Jag har inte fått någon reaktion av den.

annsa
2008-11-05 23:19
0

ok va bra, tror verkligen jag vill ta den i år.

MonicaG
2008-11-06 09:53
0

Tog en influensaspruta för många år sedan - början på 80-talet. Företaget bjöd på den. Jag var då väldigt spruträdd och kände mig mer eller mindre tvingad att ta den. För om jag inte hade gjort det och blivit sjuk sen så hade det inte setts med blida ögon.

MEN

Vad jag blev sjuk. Hög feber, världens värk, snuvigt. Jättedålig rent ut sagt.

Så jag törs inte ta den igen!

tuska
2008-11-06 10:07
0

Jag törs inget annat än ta den eftersom jag nu tillhör en riskgrupp, Har hjärt å lungproblem oxå…..   Som tur är så har det bara blivit en kliande knöl på armen efter injektionen.   Hoppas jag slipper influensan nu.

annsa
2008-11-06 11:14
0

monica precis vad jag har hört också, att man får som influensa efter sprutan. det är till att vara i valet o kvalet. Får väl se om jag tar mod till mej o tar den eller inte.

Rita-S
2008-11-06 11:23
0

Men det är ju inte konstigt.. en vaccin är ju en innsprutning av en pytteliten del av viruset eller bakterien det omhandlar, dom har gjort nåt med viruset (jag kan inte förklara eksact vad, skadat det kanske?) så att kroppen mycket snabbt bryter ned och övervinner det och därmed bildar antikroppar mot det, så visst får man lindriga symtpom efter en vaccin, vissa får som äkta influensa

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mayolica
2008-11-06 11:41
0

jag har aldrig vågat ta sprutan, för jag är oxå rädd att jag kommer att bli sjuk av den med tanke på fibron. dom säger oxå att man ska vara frisk när man tar den,med fibro är det som en kronisk virus som ligger vilande i kroppen.

~ mayolica ~

annsa
2008-11-06 11:54
0

man kanske får tänka, ska jag få en liten släng av influensa nu eller den riktiga och värre sen. Fy va jobbigt att inte kunna bestämma sej. Har ju fixat och jobba nu fast det känns som fibron är värre den här årstiden och vill inte bli sjukskriven föe en influensaspruta. vill ju inte ha influensa heller förstås. Hmmmm tål att tänka på.

Rita-S
2008-11-06 12:32
0

#8 sen är det ju olika hur mycket symptom vissa får. Jag vet en i min umgongskräts i norge som blir sjukare av influensavaccinen enn av att få influensa själv hur konstigt det änn värkar.
Jag vet bara om en själv då.
Men visst kan man bli lika sjuk av sprutan som av att bli sjuk med influensa själv, det vet man ju inte. Jag hör dock inte till en av dom. Jag blir lite trött och hängig en dag eller två, men inga extra värk, snuva, hosta eller nåt. Som tur är.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

sara1987
2008-11-06 13:37
0

vi blev erbjudna gratis vaccin för oss som jobbar inom vården. men jag tänker inte ta den. har världens sprutfobi. o nu menar jag inte att jag är lite rädd utan riktig fobi. att jag skulle svimma är inte ovanligt eller de värsta är väl att jag får dödsångest några dagar innan som varar några dar efter sen..

men dock va jag lite i valet o kvalet eftersom jag hört att den är mer aggresiv i år.? men har ju även hört hur dålig man kan bli som rita säger.. dock har jag inte fått den på 3 år nu.. fick den 2 el 3 ggr på en vinter. så kanske har bli vit lite immun.? haha. nää dom är ju alltid olika men.. usch när. faktiskt så väljer jag hellre att ligga sjuk än o ta den  där förbaskade sprutan.Gråter

mongu
2008-11-06 13:57
0

De som främst bör ta influensaspruta är de som är i riskzon. Då är man inte frisk.

Visst kan man reagera men influensan i sig är kraftigare än de reaktioner som man får. I alla fall hos de allra, allra flesta. Sen såklart finns alltid någon liten procent som reagerar annorlunda.

Men det sägs att influensan i år är mer aggressiv. Så funderar man på o ta den är det nog klokt att göra det. Särskilt om man är i riskgrupper.

Sen kan man få en släng av influensa i alla fall men det brukar va lindrigare än utan spruta.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

sara1987
2008-11-06 14:37
0

#11 jo sant. dock är jag ju i riskgruppen. eller ja.. jag jobbar med äldre. men det har gått bra åren innan såå.. jag får hoppas att de går vägen i år igen.. Glad

mayolica
2008-11-06 16:27
0

9. det är det jag är rädd för. att jag ska bli sjukare av sprutan och få influensan av den, än om jag inte tar nån spruta.

~ mayolica ~

anki1
2008-11-06 17:18
0

Jag tar den inte. Jag tillhör dom där som nästan aldrig får "flunsan". Har fått den kanske 10 gånger och jag fyller snart 56. för sådär 15 år sedan var jag rätt så infektionskänslig. När ungarna var små var jag nästan alltid förkyld, och hostig. Men sedan jag blev arbetslös, gick jag igenom en hälsoundersökning i samband med att jag fick min diagnos. Då fick jag reda på att jag hade brist på ett aglumin (nån sorts äggviteämne), som hade med immunförsvaret att göra. Jag fick under en tid gå och ta en liten dos med gammalglobulin, vaje månad. men jag tyckte att det blev jobbigt att gå och ta den var än jag var nånstans, så jag slutade. Jag gick hos distriktsköterskan.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

mongu
2008-11-06 17:27
0

# 13 Är du i riskgrupp? Du behöver inte säga vilken i så fall för det har jag inte med o göra.

Men är man nedsatt av diabetes, hjärt o kärl eller ålder eller vad det nu är så bör man nog ta sprutan i alla fall.

De som får de värsta komplikationerna o inte orkar med är ju de som är i riskgrupperna.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

lisette
2008-11-06 20:46
0

jag har ju inte FM men jag ska ta sprutan den 14e tänkte jag. företaget står för det, så varför inte…

annsa
2008-11-06 22:44
0

Jag har ju faktiskt astma också. Men tvekar ändå. Just för att jag är rädd att bli sjuk av sprutan, på vårdcentralen har dom tider en gång i veckan för sprutan och det är just på min arbetstid. men i början av december är det en dag jag skulle kunna gå. Så det blir till att vela fram och tillbaka tills dess.

mongu
2008-11-07 00:19
0

Men det är ovanligt att man blir lika sjuk av sprutan som av influensan. Så vore jag som du skulle jag helt klart ta sprutan för det är mycket farligare när man är i riskgrupp att få riktiga influensan.

Sen spelar så mycket in t.ex. om man får sprutan för sent så hinner den inte få effekt osv.

Kan inte ni också prata med dom på VC o be att få komma en annan tid? Så kan man göra här.

För vitsen med att ta sprutan är o ta den så tidigt som går.

Ha en bra dag! Mongu.

Tatsja
2008-11-07 08:40
0

Jag har tagit den och  den enda reaktionen var att jag var lite öm i några dagar där de satte sprutan.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

linasvovvar
2008-11-07 09:12
0

Jag funderar faktiskt på att ta den, va på VC häromdagen och kollade lite, skulle kosta mig 160 kr och dom sa att risken är en på 1000 att bli sjuk av den. Jag behäver verkligen hålla mig frisk nu då jag inte får genomgå en behandling om jag är sjuk.

Så man kanska ska lägga 160 kr på sig själv för en gångs skull !

lisette
2008-11-07 10:48
0

#20 men den får du väl betala för själva läkarbesöket med?

linasvovvar
2008-11-07 11:12
0

Nä man kan bara komma ner och få en spruta, utan att boka tid el liknande.

mongu
2008-11-07 12:56
0

Ofta har dom ju särskilda vaccinationstider då man bara kan komma. I alla fall med influensavaccin.

Här kostar det 100 kr om man räknas att va i riskgrupp vad det kostar utan vet jag inte.

På en del ställen kostar inte sprutan nåt om man är riskpat.

Det är olika på olika landsting

Ha en bra dag! Mongu.

Anna-Klara
2008-11-07 14:41
0

Jag har provat vaccinera mig några år men varje gång har jag blivit sjuk efter att ha tagit sprutan SAMT att jag blivit hiskeligt förkyld/fått influensaliknande episod. Så, jag tror jag hoppar sprutan i år för att se skillnad..

Kavitha
2008-11-08 00:55
0

Jag tog sprutan förrförra året, men inte förra hösten och det ångrar jag starkt. Var sjuk i flera månader med förkylningar, så i år blir det att ta sprutan.

Fick dock en reaktion på sprutan, så jag låg sjuk några dagar, men det var det värt, för det året jag hade tagit den var jag knappt förkyld alls, till skillnad från förra året.

Tatsja
2008-11-08 08:03
0

Tillhör riskgrupp så jag behövde inte betala något för den.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?