Ren vilja och jävlaranamma
Känns det som jag går på just nu. Det var så nära att jag skulle ringa mig sjuk i morse. Men jag sitter här på jobbet. Med ögon som svider av trötthet. Kroppen den är som vanligt och då menar jag som den varit i så många år - värk både här och där. Vilket jag är så van vid men denna trötthet!
Helgen har varit bra och rätt intensiv. Började lördagen med att sova länge. Sen åt jag frukost i lugn och ro tills jag gick upp till övre badrummet för att kolla kattlådan och det slutade med att badrummet blev skurat! Dottern kom ut och undrade vad jag höll på med - hon sov! Men jycken hade kissat på kattlådan - läs golv. Och det var kattsand och annat så det var så äckligt så jag var bara tvungen.
Sen lastade jag bilen med skräp och åkte till tippen - Den var stängd så jag fick sorterat en massa på återvinningsstationen istället. Hem och titta på när sonen bytte däck på bilen och hjälpte till lite. Sen dammsugade jag bilen och även om kroppen värkte både här och där så var det skönt att få gjort en massa. Det är en mental skönhet och det var härligt väder ute. Sen vinterbonade jag katternas lådor dom har och ligger i utomhus. Två gamla bäddmadrasser sopsäckar gjorde tricket. Lagade middag och så gjorde jag inget mer denna dag. Låg framför tv hela kvällen utan att knappt röra mig. Så otroligt trött men inte så att jag kunde somna. Men jag fick ju gjort mycket!
Sov länge på söndagen också. Låg sen halva dagen och läste innan vi gjorde ett fikabesök hos gammelfarmor. Sen blev det sängläge igen. Så förlamande trött. Går och tittar på röran i hallen och att jag borde ha gjort detta och detta också. Men det finns ingen energi till det.
Och nu går jag på ren vilja. Så otroligt trött i ögonen men kroppen känns ändå på något sätt pigg men full av värk - Går inte beskriva hur det känns. Ska försöka koncentrera mig på jobbet. Har druckit en stor kopp kaffe blandat med oboy. Inte ett dugg piggare av detta. Och jag kommer tyvärr inte i säng tidigt ikväll. Har lovat sonen att följa med på hans match. Pappan orkade inte fast det är hans vecka och det är tyvärr en vanlig kommentar från honom. Och sonen säger - jag bryr mig inte - men det gör han så när han frågar om inte jag vill följa med så har jag inte hjärta att säga nej även om jag helst skulle vilja lägga mig och dra täcket över huvudet. Det får jag göra senare i veckan då han åkt till pappan för ikväll blir han kvar hos mig.
Så det är blev ett inlägg som kanske kan tyckas vara ett "gud va duktig jag är" men det är inte menat så.
Jag bara beskriver min vardag. Och jag mår inte bra av att känna så här. Jag är van att kunna ha energi till så mycket. Kunna röjja runt i hemmet och sen gå en långpromenad med jycket. Ungarna har hjälpt till med honom i helgen och jag kände att jag igår var tvungen att ta mig ut och få frisk luft så vi gick en runda. Huvudvärken höll på knäcka mig men samtidigt är det så skönt med kall kyla mot pannan. Och tack vare en stor form med lasagne i lördags fanns det mat igår också - bara att värma.
Så jag öser ur mig och skriver mest bara utan att tänka så mycket.
Jag vet hur det är, denna känsla av värk och pigg lite om varann och samtidig denna förlamande tröttheten som gör att man har svårt att fatta hur man kan känna sig pigg samtidig. Det blir en svår kombo att lära sig leva med.
Jag har många sådana dagar där jag gör saker på ren envishet och med värken brinnande i kroppen men ändå känns det som du säger skönt att få det överstökat.
Jag har börjat ta rosenrot varje dag, samt numera även rysk rot. Båda delar hjälper mig en aning. Det värkar som jag nu klarar återhämta mig lite snabbare efter jag har tagit ut mig, både vid dessa två grejer jag tar samt den kost jag har lagt mig till.
Jag har lika ont, och blir lika snabbt trött, men jag värkar återhämta mig snabbare. Har du provat själv?
annars tycker jag du faktisk är duktig som softar så mycket som du gjort i hälgen, skäms inte för det. Du gjorde ju en del ändå!
Och visst kan man förstå en ekstra frustration med en pappa som "inget orkar". Jag är uppvuxen med det. Och även om din son känner som så att det var just det han förväntade så han inte är besviken så tror jag nog kanske det svider litegrann i hjärtat ändå. Stärkt av dig då att ställa upp lite ekstra. Jag skal lova din son tar dig häftig i försvar bara ut i fall pappan skulle forsöka med smygkomentarer om din värk i såfall. Stå på, och lyssna på din kropp!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Skönt att höra att det är fler som känner det som jag i denna konstiga sjukdom/symptom som fibro är. Bara att veta att det finns fler - att man inte är ensam är en tröst.
Har inte testat några som helst hälsokostmedel. Funderar på det men kommer aldrig till skott. Många gånger för att man tycker det är dyrt. Och så är jag lite anti. Jag provade tex esperidox som skulle vara en sk nästan mirakelmedel mot förkylning. Och jag köpte en stor kartong och hade inte många tabletter kvar när jag fick en sån dunderförkylning så jag däckade totalt. Så då kändes det rätt bortkastat 
Softar - jag det är jag nästan en expert på ibland om jag får skryta. Varannan vecka är jag väldigt soft då jag inte har barnen. Gör precis som jag vill. Har inte så mycket aktivitet för mig, läser som sagt mycket och tar mig den tiden. Älskar att ha barnen hos mig även om man ibland blir knäpp men älskar också min egna vecka numera.
Barnen är ju stora 18 (Dotter) och 16 (Son). Sonen är och har alltid varit hjälpsam även om det ska knotas lite. Han hjälper till med maten ofta. Dottern är mer ego och där får man tjata mer. Men det är lite problem att få dom förstå att jag har ont, är trött osv. För jag är ju samma mamma som alltid tycker dom. Deras pappas nya fru fick en stroke, hamnade på sjukhus och där är det ju så påtagligt att något inte är rätt. Den diagnosen hon har är så tydligt och det kommer ta ett bra tag innan jag får mina barn att förstå och kanske gör dom det inte förrän jag fått det på papper så att säga från Gottfries.
Först då kanske dom tar tag i dammsugaren utan att jag behöver tjata!
Ja det är ju det som är problemet med hälsokostpreparaten. Många av dom kostar mycket pängar (inga subsidiering från staten) och sen får man belaga sig på att ta några veckor utan nån märkbar värknad. Sen måste man ofta prova lite olika för man plötsligen strandar på nånting som fungerar bra.
Min mamma har bara gott att säga om tex Fortodol. I 14 dar tror jag det var tog hon 2 tabletter varje dag, och efter dessa två veckor kan hon ta en till två vid behov och det har hjälpt massor på hennes värk. Men det är ju .. hm vad var det hon betalate, 2-300 kr eller nånting för ett paket med en hel rös tabletter?`Hon har iaf fortfarande kvar nu efter 2,5 månader.
Jag själv är lite anhängare av att ta så lite som möiligt mot värken. Men samtidig måste man väga upp..
Vad är mäst stressande för kropp OCH psyke: Att ta några piller i bland/örtmediciner varje dag eller att gå med denna ständiga värk?
jag vet vad jag välger NU. Dom första 2-3 åren envisades jag på att inte ta förens jag var "döden nära".
Numera innser jag att det forstör så fruktansvärt mycket för mig psykisk, i förhållande till jobb, hem, hobby, make, kompisar att jag INTE tar förens jag är döden nära.
Visst tar jag inte varända dag. Men jag tar när jag känner att jag inte orkar med mer, och jag låter den gränsen va lite för nu mot för 3 år sen.
Och just Rosenrot och Rysk rot värkar fungera ganska bra för mig. Dessa två kan man få tag på via webshop rätt så billigt om man orkar googla litet med, så där har jag tur.
Rosenrot tar jag en av varje dag. Jag känner mig mer vaken i skallen, och mitt minne fungerar lite bättre. Visst har jag dagar då allt rinner av som ägg på teflon, men gjennomsnittet ökate bra mycket med denna.
Rysk rot står det att man kan ta en till två om dagen vid behov. Jag tror dock jag skal ta en varje dag i minst 2 veckor och sen ta i bland när jag känner mig lite hängig. Jag gissar det blir några gonger i veckan ;)
Jag vet inte om det är glädjesrusen över hästen eller rysk rot men jag känner som jag var mer energifylld när jag tog rysk rot här i hälgen, man skal känna värknaden innom 30 minuter står det på vedlägget.
Ja.. Det finns en HEL del olika saker man kan prova från hälsokost.. men viktigast av allt om man skal prova nåt är att man kollar upp det så det inte hamnar i konflikt med nåt eksisterande medicin man får av läkaren.
Fast det med tonåringar och damsugare.. du kunne nog varit förlamat och fått tjata ändå ^^ Det hör nog med åldern tror jag.
Men visst kommer det nog hjälpa er alla med lite papper att banka fram :)
Stå på dig!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Hmm, känner igen mycket av vad du skriver, MonicaG. Det tar låååång tid att träna på att säga nej istället för att tänja sin kropp mer än vad den tål.