Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 11903 ggr
Misimurf
7

Mediciner

Vilka mediciner har ni provat mot fibron och vad har hjälpt/inte hjälpt?

anki1
1

Jag har haft olika typer av antidepresiva i små doser, började med tryptisan 20 mg. för 10 år sedan och när jag kom upp till 75 mg av en depottablet som jag just nu inte minns namnet på började på p tror jag.(konstigt för jag slutade med dom i vintras) Och de hjälpte rätt så bra mot värken och magen. men de orsakade viktökning, därför slutade jag med dom. Nu har jag en medicin som ursprungligen var tänkt för parkinson patienter, mn som har effekt på fibron åxå. de heter sifrol, och jag har haft don seda  i våras. De funkar rätt så bra tycker jag.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

mudkip
0

tryptizol-

(antidepressiv.MEN i antidepresivt syfte tar man ungefär 400mg/dag)

-äter jag 4x10 mg/kväll. har hjälpt mig oerhört, riktigt sådär så jag skulle kunna göra reklam film om dom.. dom fick mig upp ur sängen.och ner i den också om man kan säga så..jag fick mer uthållighrt och jag sover för första gången på..ja..åratal.. dessutom har jag kronisk migrän, reducerade mina anfall från 23 /mpnad till mellan 5 och 8/månad.. så vågar man testa e den toppen..konstiga sludddrande biverkningar nån morgon i början, och en extremt uttorkande tablett, du blir sahara i munnen.men det e det värt..

lycka till

Kavitha
0

Jag har provat Tryptizol jag också, men jag blev tyvärr bara personlighetsförändrad av dom, så jag fick sluta med dom. Sen har jag provat Tradolan och dom var hemska, blev jätteyr och mådde bara illa, så dom ratade jag direkt.

Nu äter jag Dexofen 50mg och dom fungerar bra för mig.

pottsorken
0

Det enda jag testat är Dexofen som gjorde mig svinhög. Och jag har ätit Anafranil i flera år mot depression. Det är även en tricyklisk medicin som kan lindra ideopatisk värk som tex fibro, men där tycker jag inte att de hjälpt. Egentligen hjälper de inte helt mot ångest heller längre så jag borde testa nåt annat.

anki1
0

2, De effekterna hade jag oxå, jag slutade med dem just för att det blev så många piller, när jag kom upp mer i dos. De tabletter jag hade sist hette anafranil och började inte på P . som jag hade för mig. så kan det gå.Det var en sk depot tablett och det var ett litet helsike att ta dem, tog så lång tid inande började verka. så jag fick be läkaren o nåt at sova på och då fick jag propavan. De funkar bra. tillsammans ned sifrolen kan jag få sova gnska bra, och inte ligga och vrida mej  i sänge i timtal. sifrolen är på 0,18 mg, och jag tar en halv till natten alltså 0,09 tror jag. Är en kratta på matte.

Misimurf
0

Jag kan ju passa på att dela med mej av de läkemedel jag har provat för min fibro och hur det har funkat.

Naproxen- åt jag till en början vid behov sen tyckte läkaren att jag skulle prova att äta den regelbundet för att se om jag blev bättre. Den hjälpte något mot värken men istället fick jag problem med magen bla svår magkatarr. Sedan fick jag något NSAID läkemedel som jag inte kommer ihåg namnet på men det fick jag också ont i magen av,tror att det läkemedlet drogs in efter nåt år för det var så mycket biverkningar.

Paraflex comp- är nog det som fungerat bäst men det drogs tyvärr också in

Diklofenak- fick jag ont i magen av och blod i avföringen, provade både tabletter och suppar men inget fungerade.

Somadril comp- (fick jag istället för Paraflex comp) hjälpte inte speciellt mycket men det största problemet var att jag inte kunde sova ordentligt på natten, vaknade efter några timmar och kunde inte somna om. Tror att det kan bero på att de innehåller koffein.

Relifex- hjälper inte mot den generella värken men jag brukar äta en kur när jag får inflamation i axelled, men som med många av de andra läkemedlen så får jag ont i magen.

Citodon- min favorit tablett mot min ryggvärk, nackdelen är att jag blir lite dåsig och förstoppad. Äter inte den just nu för läkaren ville inte skriva ut mer pga beroende risken. Tror själv inte att det är någon fara för min del för jag har ätit den vid behov sedan 2001 och inte blivit beroende. Fick istället tradolan men den funkar inte så där jätte bra (kolla mitt inlägg "tradolan")

Ska prata med läkaren om att jag vill ha Citodon igen så att jag har nåt att ta när jag har som värst ont och när jag inte kan sova alls pga värken. Har även funderat på att disskutera men läkaren om antidepressiva läkemedel, har läst att det hjälper vissa. Det är bla därför jag är nyfiken på vad ni provat…

mongu
0

Det bästa är att ta medicin regelbundet, särskilt om det är en depot tablett. Annars blir hoppet för stort mellan tablettintagen.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Kavitha
0

Paraflex Comp har jag också haft, men det var innan min fibromyalgi. Fick det för mina smärtor i handleden (var dom som utlöste fibromyalgin sen). Den är den bästa tabletten jag ätit, har några kvar som jag tar vid väldigt speciella tillfällen då jag måste se till att orka vara uppe. Ska vara brudtärna på ett bröllop längre fram och då kommer det bli att stoppa i mig Paraflex Comp för att orka hela dagen. Var himla synd att de drog in den, för den var verkligen bra, man blir som en frisk människa, pigg och smärtfri.

Har hört att Paraflex fortfarande finns och tar man den med Alvedon ska det ge samma effekt som Paraflex Comp. Vet inte om det fungerar, har inte provat, men när mina comp är slut ska jag nog prova det sen om jag måste ha dom för något speciellt tillfälle.

anki1
0

Det blir en ganska snabb effekt på värken med antidepp. bara några dagar, men den fulla effekten kommer efter ett längre  tid.

Hopi
0

Naprosyn fick jag när jag fick inflammation i muskler o senor i foten i vintras. Det skulle jag äta i 3 månader, morgon o kväll. Sen skulle jag ta en 3-dagars-kur Naprosyn morgon o kväll när värken blir för illa. Fick ont i foten igen för ett par månader sen, då tog jag en sån 3-dagars-kur o det blev bra. Så det verkar funka! Äter magmedicin samtidigt då, Omeprazol, annars får jag magkatarr..

Misimurf
0

Jag äter också Omeprazol ganska ofta för magen är så förstörd av alla olika mediciner jag ätit genom åren

lightseeker
0

Blev jag glad över att hitta den här tråden just nu eller?!

Har en tid till min läkare på tisdag och skall då diskutera allt otrevligt, som medicinering, biverkningar, magkollaps, mm

Just detta med att biverkningarna kan göra en sämre känner jag igen.

Är det ingen som har anmält till läkemedelsförsäkringnen med hjälp av sin läkare med anledning av biverkningarna då?

Det bör man ju alltid göra, har jag hört.

mongu
0

Har man biverkningar som inte finns med i FASS så ska man ta upp det med behandlande läkare o så ska h*n anmäla det vidare

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Misimurf
0

# 12 Får hoppas att några fler delar med sig av sina erfarenheter när det gäller mediciner å du vet lite mer när du ska till läkaren. Lycka till på läkarbesöket

pottsorken
0

kom på att jag testat paraflax comp också!

Konstigabaralillajag
0

Jag har ätit:

Voltaren
Dexofen
Prarflex comp
Tryptizol
Pronaxen
Vanliga värktabletter - alvedon, ipren osv
Många olika antideppr. mediciner
Relifex
Diklofenak
Naproxen

Nu äter jag Tryptizol men håller på att trappa ut det. Åt 125 mg som mest men jag har blivit sämre och Tryptizol hjälper mig inte som läkaren på smärtkliniken hoppats på så jag ska ner på lägre dos och komplettera med ngn annan medicin alt börja med ngn helt ny…

Faxlin
0

Paraflex compen hade jag med. Den hjälpte lite grann faktiskt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sool
0

Jag har utöver receptfria värktabletter som Ibumetin, Diklofenac, Paracetamol, Naproxen bara haft Tramadol och Tryptizol.

Tramadol är det som hjälpt absolut bäst! Tryptizol gjorde att jag sov bättre, men jag blev väldigt seg i huvudet av dem också.

Nu äter jag inget av ovanstående eftersom jag deltar i en läkemedlesprövning av ett nytt läkemedel som är tänkt att användas för behandling av fibro. Det aktiva ämnet i den nya medicinen heter Reboxetin (finns redan nu i Edronax) och jag har ätit den i några veckor. Än så länge har jag inte märkt någon positiv effekt, men en hel drös med biverkningar har jag fått :( Hoppas det är övergående insättningsproblem och att effekten kommer med högre dos.

Pisan
0

Blev förskräckt när jag började läsa denna tråden. Vad mycket smärtmedicin! Det är väl så att landets läkare är dåliga på fibro. Har haft turen att få komma till landets främste fibrodoktor, professor Gottfries på Gottfriesmottagningen i Mölndal. Det är en man med massa kunskap. Det bästa mot smärtan är egentligen antidepressiva, de "tar" på smärtcentrat i hjärnan (som vi med fibro ju har ngn form av störning i). Det finns ju en uppsjö av antidepressiva mediciner och man kan prova sig fram för alla är vi ju olika och kan behöva olika varianter och doser av de här antidepressiva. Jag har 2 olika sorter som funkar bra tillsammans. Har provat många olika sorter och det har varit en lååång resa dit jag är nu med de här 2 sorterna (Cymbalta och Klomipramin - eller Anafranil som det oxå kan heta). Sedan så finns det ju Lyrica - som är ganska nytt vad gäller fibromyalgi, en del har blivit jättebra på det medans andra inte tål det (det gjorde inte jag). Kan din läkare inte mkt om fibromyalgi så kan det ju vara en idé att han eller hon tar kontakt med Gottfriesmottagningen i Mölndal för konsultering och rådgivning.

Ja, detta var min reflektion på tråden. Jag vill inte generalisera, jag är väl medveten om att vi alla är olika och har olika behov. Ville bara dela med mig av mina erfarenheter och det jag fått lära mig.

Kram på er alla! Glad

Pisan
0

Nämen! Min Avatar e ju borta!!!!

Pisan
0

Där kom den! Fick lägga in på nytt, tog då en ny Glad

linasvovvar
0

jag ser din avtar pisan !!

Hallenena
0

Dexofen = kapade topparna men när värken blev för stark "orkade den inte tillräckligt"
Trypizol = Minskade smärtan men inte mer än dexofen. Somnade inte på dom och hade biverkningar som satt i helt helt dygn. Efter att ha testat mianserin för sömnen så har jag insett att mitt primära tillstånd (ME/CFS) blir mycket sämre av noradrenalinåterupptagshämmare.
TENS för vissa ställe.
Basal kroppskännedom,funkade inte för mitt primära tillstånd.
Senast i raden på min begäran och tjat iktorivil ( ett antileptikum) vilket tog ner minvärk från stadiga 7-8 till 2-4 på ett enda dygn. Nu vet jag inte om det specifikt kan bero på varifrån min firbo kommer men just nu är den tyst. Den är fortarande där men tyst. Mot min ME/CF hjäler den inte lika bra men allt som minskar ner stressen i hjärnan (vilket värk också gör) är bra.

Pisan
0

Det är väl så att det är svårt att medicinera ME, utan man får försöka minimera de yttre faktorer som gör att man blir dålig. Det funkar bäst för mig så i alla fall. Men jag har haft god hjälp av basal kroppskännedomsträning mot fibron - är mkt mindre spänd i kroppen nu. Basal kroppskännedomsträning borde man börja lära barnen i tidig skolålder tycker jag. Det skulle vara bra om barnen redan i tidig ålder har med sig detta för att hantera stress bl a.

Trevlig onsdag allihopa!Glad

petralinette
0

gammalt inlägg det här men du kanske ser svaret ändå :) Jag äter Lyrica, lite nyare medicin mot ångest. Fungerar toppen.

[Tassy]
0

jag har testat diklofenak, citodon, de vanliga typ alvedon, ipren, ibumetin, zon och voltaren gel, tens, akupressurmattan, och flera olika antideppressiva.

Det enda jag kan rekommendera är akupressurmattan.

miffo
0

har också provat ett antal olika piller som jag inte kommer ihåg namnen på. Dom flesta var ngn form av smärtblockerare och en var mot artros, ingen har hjälpt.

Det enda piller som jag tar är typ ipren, men det är bara när jag känner att det är en inflamation på väg.

solfager
0

oj oj oj ja man har ett helt apotek hemma, men nu har min smärtläkare rensat upp i mitt träsk.

Han började med att ta bort alla diklofenak, alvedon, voltaren, dexofen. naproxyn m.m.

Det han behöll var relifexen men ändrade doseringen, gav mig panodil extend och åter införde tradolan, båda dom för smärt topparna vid behov. Denna gång mådde jag rent ut sagt skit dåligt av tradolanen men det gav med sig efter ett tag.

Vid nästa besök så tog han bort relifexen eftersom jag så lätt glömde antingen tabletten vid lunchen eller dom till kvällen och gav mig arcoxia istället, den behövs bara tas en gång om dagen och gav mig Iktorivil att sov på, den är fortfarande på insättning men har redan gett ett bättre resultat, jag vaknar inte av minsta lilla ljud längre men sover inte längre timmar i sträck som är målet med denna medicin.

Den här medicinen brukar dom sätta in när inte Tryptizol fungerar.

kramisar Åsa

Xyrinx
0

http://www.lakemedelsvarlden.se/zino.aspx?articleID=5184

Det här läste jag idag… Någon som fått Lyrica för att se om det blir bättre!?

Min läkare rekommenderade mig denna medicin eftersom jag har en extra retlighet även på ljud och är känslig över huden.

Har inte genomgått någon utredning för Fibro ännu men det kommer väl när det blir smärtutredning.

I USA används medicinen redan för denna typ av patienter.

Jag har en hjärnskada.

Tatsja
0

Jag provade neurontin i flera år. Det hjälpte mig väldigt bra. Nu har läkaren bytt ut den till cymbalta. Mår pyt av den.

har ätit dexofen, tradolan, neurontin, atarax, distalgesic, med mera. Har rena apoteket här hemma. Men jag har ju fler skador än fibro.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[Tassy]
0

har någon provat fortodol? köpte den nu och ska testa, men jag hyser inte mycket hopp till den Obestämd

Pisan
0

Min väninna käkar Fortodol sedan ngr veckor tillbaka. Väntar med spänning på hur resultatet blir om ngr månader. Hon får vara min försökskanin, funkar det på henne så ska jag också testa tänkte jag.

anki1
0

Jag har ökat min sifroldos till en hel tablett 0,18 mg är det nu. Och jag får sova skapligt på natten. Har försökt att trappa ut propavanet, men det gick inget vidare. Sömnproblemen återkom. tog flera timmar innan jag somnade.

[Tassy]
0

ush, nu har jag påbörjat en kur med fortodol, och jag rapar gurkmeja konstant SkrikandesSkämsGråter BLÄ! Men peppar peppar ta i trä, jag har ingen värk idag trots att det regnar! Förvånad

angelica75
0

#29 Jag har ätit Lyrica nu i 1½ känner ingen skillnad…nja kanske lite. Plus att jag äter alvedon forte 1g flera gånger om dagen. Sen har jag Cymbalta på de.

Har också testat än massa mediciner. Kännde igen många av de som ni har skrivit ner.

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

Tatsja
0

#35 Hur mår du av Cymbaltan? Jag mår fortfarande illa och har ingen matlust än.

Be om Neurontin, den hjälpte mig.

Väl mött, Tatsja

angelica75
0

#36 ja, inte är det fel på min matlust. Jag tycker att du ska tala om för läkarn att du inte mår bra av Cymbaltan.

Glömmer jag att ta Cymbaltan blir jag yr och konstig i skallen..

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

Tatsja
0

Ska ringa honom och undra om jag fortfarande ska känna så här efter lite över 6 veckor.

Väl mött, Tatsja

virkmaja
0

Diklofenak fungerade, men inte mer än så, blev lite dålig i magen till en början, men så rätade det ut sig.

Relifex har jag provat och upplever att den tar bort det allra värsta, åtminstonde så att jag kan ta mig igenom dagen.

har nog aldrig upplevt att ha varit helt smärtfri, allt handlar om mer eller mindre smärta.

Tatsja
0

#39 Bara få lite lindring är skönt.

Väl mött, Tatsja

Pisan
1

Har ni testat Termo plåster med cayennepeppar som lindring? Det kör jag på nacken när jag har huvudvärk och kapar den värsta smärttoppen. Man kan ju sätta plåstret var som helst i stort sett.

Misimurf
0

#41 kanske vore värt att testa, köper man det på apoteket eller vart finns det?

[Tassy]
0

#41 har inte provat, däremot provade jag att blanda cayennepeppar med äppelcidervinäger och smorde med. Det lindrade fraktiskt bra, men ah, ni kan ju tänka er lukten… Skrikandes

leijasmatte
0

Gottfriesmott har jag hört är stängd. Obestämd

Jag har provat:

SSRI-prep.

Tricykliska antidepressiva.

Vanlig smärtlindring: Alvedon, Ipren, Ibumetin Diklofenak mm.

Tradil, Citodon, Tiparol, Tiparol Retard, Celebra, Cymbalta.

Har också haft Imovane och Nozinan för sömnsvårigheter pga värk.

Tyvärr har inget av det gett bra effekt utom sömntabletterna. Har kunnat sova mer än en timme åt gången iallafall.

mongu
0

# 44 Det tror jag inte den är. Har hört flera som varit där nyligen.

Kollade på deras hemsida på nätet o det står inget om att det är stängt.

Ha en bra dag! Mongu.

leijasmatte
0

Okej. Det var ett tag sen jag hörde det men det är ju bra om den är kvar för där lyssnar de ju på en ialla fall.

lightseeker
0

jag hoppas INTE att den är stängd (bara flyttad) för jag har en tid dit i morgon, önska mig gärna lycka till, för om den smärtan som jag har inte "är" någonting igen, det vet jag inte om jag står ut längre.

Apatchie
0

Gottfridmotagningen är kvar har bara flyttat en liten bit till Torgets baksida !Mkt större nu ock bättre har fler forskare som arbetar där nu ,har varit där nyligen mkt bra professorer ock läkare .

leijasmatte
0

#47 förlåt om jag gjort dig orolig. Självklart hoppas jag du får den hjälp som du behöver. Där känner man sig välkommen och lyssnad på. Man blir trodd.Skäms 

Lycka till nu..Skrattande

moos
0

Tradolan 100mg x 2/dygn Retard fungerar ganska så bra och sedan jag fick Retard så slipper jag detta rus som jag hade förut.

Naproxen tar jag ibland vid behov när musklerna spänner sig så det blir jordens nackvärk av det

stinamson
0

Den första medicin jag fick (1988-89) var Tryptizol, låg dos. Äntligen fick jag en djupsömn värd namnet och vaknade hyfsat utvilad. Men efter några månader klingade effekten av och doshöjning hjälpte inte ett smack.

Under de senaste 17 åren har jag haft Somadril vid behov. Somnar som en klubbad och sover underbart. Tar ca 1-3 tabletter i månaden. Men nu har Somadril dragits in och jag har inte en susning om vad jag ska ha istället. Uff, gläder mig INTE åt att testa runt i medicinträsket!

Har även 5mg Sobril vid behov (emot förlamande spänningshuvudvärk) som jag tar ungefär lika ofta.

ovkyhn
0

Jag tar Zopliklon 5 mg varje natt för att kunna sova, ofta men inte varje natt tar jag oxå 1 g alvedon + voltaren. detta är det enda som hjälper för att kunna sova.

Hallenena
0

Jag har för värken testat

Tryptizol
Dexofen
Iktorivil

Trypizol var för både sömn och värk men jag fick biverkningar som aldrig gav med sig och höll i sig hela dygn efter intag samt att jag efter 2 veckor inte somnade oavsätt hur trött jag blev på dom. Värken blev mindre men inte mindre än med dexofen och biverkningarna överskred verkan med råge.
Dexofen funkar bra mot värken så länge den är medel så den byttes ut när värken blev för hög och dexofen hade för dålig verkan.
Iktorivil har funkat mer än väl för min fibrovärk och minskat en hel del andra symtom hos både fibron och min ME/CFS. Med undantag för högtryck och värme flera dagar  rad är detta är särklass det som varit bäst för mig.

För sömn har jag testat

Trypizol
Mianserin
Propavan
Imovane
Stilnoct
Atarax

Trypizolen slutade tyvärr ha effekt på sömn och hade för höga biverkningar redan i lägre doser.
Mianserin höll jag på att bli totalt knäckt av för jag blev så fruktansvärt dålig av den.
Propavan gav mig otrevliga biverkningar varav värken förvärrades då den ökade mina muskelspänningar. Inte heller somnade jag alltid på 1 och 2 kunde jag nästan inte stå på benen när jag hade tagit.
Imovane funkar stort sätt lika bra som stinoct fast med sämre muskelavslappning och med torr mun och taskig smak dagen efter.
Stilnoct är det som funkat bäst på min sömnstörning vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att den inte beror på för lite remsömn eller störning i alfa-delta sömnen.
Atarax gjorde mig väldigt trött dagen efter, gjorde mig torr i munnen och efter ett tag så somnade jag inte på dom. Troligtvis för att när jag började med dom så var jag inte lika dålig som när jag slutade med dom.
Sömnmedicineringen är ett måste när det gäller att behandla värken då den blir värre av mindre sömn är 10 timmar/dygn.

Så just nu går jag på 15 mg stilnoct/natt (10 vid insomning och 5 vid uppvaknande efter 6 timmar) och 0,5 mg iktorivil 2 ggr/dag. Iktorivilen plockade ner min värk från 7-8 på Vas skalan till 3 i medel. Det är fullt hanterbart enligt mitt tycke. Jag hade sagt att muskelspänningar och värk skulle hamna på 5 på VAS skalan till smärtläkaren för att jag skulle vara nöjd så när båda hamnade på 3 vart jag väldigt nöjd faktiskt.

Tatsja
0

Neurontin för fibromyalgin. Sen har jag olika smärtmediciner för andra skador i kroppen. till natten tar jag 20 mg Stilnoct och propavan. Tyvärr så ger propavan krypningar i benen. Men utan dessa tabletter sover jag ingenting. Nu blir det i alla fall runt 4 timmar.

Har även Durogesicplåster för all annan värk.

Väl mött, Tatsja