Julens förberedelser och fibromyalgi
I år tänker jag baka lite småkaker och göra hemgjord godis , detta för att ge bort till julklappar innom familj och vännekrätsen. Jag är inte riktig säker på hur jag skal orka, men orka skal jag om jag så heter Rita.
Punkt slut.
Sen är det kanske punkt och slut när julafton är över?
Hur gör ni med julklappar och hempyssel för att bevara hälsan som bäst det går?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Tror inte det blir nåt julfirande för egen del, vi e ju bara 2 kvar i min familj nu. O jul e det sista jag vill tänka på.
Zimba medarbetare på fibro.
//Baloo forever

Jag har tänkt så här: den dagen som ingen firar jul med mig, så går jag ner till missionskyrkan i stan, och hjälper dom att göra en fin jul, till andra ensamma och nödställda.
Den dagen kanske inte är längre bort än vad man tror, alla gånger.
Förra året så hade jag inte "bara" fibro, utan genomled också en livskris (efter exets svek och trakasserier, vilket slutade i en utmattningsdeprission, för min del).
Min mor (enda delen av min släkt, som inte har förskjutit mig) valde att dela julen på annan ort, barnens far, for utomlands, för att leta upp en ny partner.
Där satt jag själv med 3 barn, varav ett svårt sjukt.
Jag ville inte att det skulle vara jul, ville bara gömma mig i ett svart hål.
MEn, men, med barn att ta hänsyn till, satte jag upp mina nya krav.
OM…vi skulle fira jul, så måste dom hjälpa till.
Den vuxna dottern, gick upp tidigt, skalade, hackade alla grönsaker mm.
Den vuxna sonen, fick ansvaret att koka inkråmet, förbereda och steka kalkonen.
Den yngsta dottern dukade.
Alla barnen såg till så att jag kunde vila och sätta mig vid ett färdigdukat bord.
Julkaka hade jag ansträngt mig att baka i förväg.
Julen blev bra, mot alla odds.
När jag såg dom jobba, för att få någorlunda normala förhållanden, så ville jag gråta av glädje, för att när det verkligen gäller, då ser man att dom kan.
Och mamma orkade, var glad och julen blev bra, efter våra förhållanden.
det lyder som julen blev bra i slutändan faktisk. Och skönt när barnen ställer upp!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Julpyssel är ett minne blott hos oss. Mannen och sönerna får klä julgranen (som är av plast).
Jag brukar baka lite saffransbröd, bondkakor och så gör jag köttbullarna själv. Detta försöker jag göra i god tid innan jul. Men julskinkar ugnsbakar jag kvällen innan julafton för den ska avsmakas på en knäckebrödsskiva och ett glas julmust till
.
Våra grabbar är vuxna, 18 och 20 år, så de brukar få pengar istället för att vi ska köpa saker som de kanske ändå inte vill ha/behöver.
Orkar inte fira jul med släktingar utan det blir vi fyra hemma och det verkar alla vara nöjda med.