Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 1926 ggr
sara1987
0

ny här.

Hej!

jag har ännu inte fått nån diagnos, att jag har fibro. men man känner ju sin kropp och under 1 år tid så har jag försökt att diagnosera mig själv. det enda jag kan komma fram till att jag har är fibro. det stämmer in så väl på mig.

trött, ont i axlar, armar, händer, alla leder, musklerna, in i skelettet, små muskelryckningar i benen, stora ryckningar i ben o armar (som flyger iväg helt plötsligt, mest i vila), ´mjölksyra i armar när jag håller dom över axelhöjd, tappa kraft i armarna, anfådd även i vila, hjärtklappningar, koncentrationssvårigheter, hörselproblem, domningar o kalla fingrar.. osv osv. listan kan göras lång.

det började nämnligen förra året på hösten. jag sökte läkare men fick bara svaret: "det är nått du får leva med, kronisk värk." jag va hos 3 olika läkare men dom i stort sett ignorerade mig. jag gick till sjukgymnast o vattengympa på våren. läkaren gav mig bara väktabletter. ibumetin 600mg + alvedon. det åt jag full dos av båda i 5 mån men hjälpte bara pytte pytte lite.. sen kom sommaren o värmen o jag har mått hyffsat bra.

men nu är allt tillbaka. vissa dagar är jag nästan orörlig. speciellt i armarna. så nu ska jag en gång för alla i morgon bitti ringa farbror doktor o be om en tid. sen ska jag gå till botten av detta.

nu till mina frågor. har ni er värk i skov. t.ex som jag nn då, knappt ingen värk på sommaren? jag vill ha alla sorts tips om hur man ska klara av dagen.

är jag kanske helt fel ute? jag har ju aldrig bett nån närstående kolla mina 18 punkter.

¨tack på förhand. o tack för mycket intressant läsning.

/sara

Rita-S
0

javisst kommer det i skov! värken håller sig sällant helt konstant absolut hela tiden utan går mäst i vågor.
Välkommen hit skal du va forövrigt. Jag tycker du skal kolla även tenderpoints på dig själv, eller få nån läkare att kolla upp dessa. Skaffa dig gjärna medlemskap på nån fibroförening eller i reumatikerförbundet så du kan få tillträde till fördelar som medlemskap där ger dig med.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

sara1987
0

tack för ditt svar rita-s. jag ska kolla upp de där me medlemskap…

Zimba
0

Jätte välkommen hit till oss. Hoppas verkligen du ska trivas. Här e det skratt, allvar, gråt, galenskap etc. Sen kan man gnälla hur mycket man vill utan att nån blir sur, bra va???

Zimba Medarbetare på fibro.

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

Bigblomman
0

Välkommen hit!

Tråkigt att du fått fibro så ung… Alla är jättetrevliga här! De behövs när man får sådan mothugg ibland av de som inte förstår hur ont man har.

stinamson
0

Din lista skulle kunna beskriva mig, till 99% i alla fall.

Och jag är ofta näst intill besvärsfri på sommaren. Det är bara vid lågtryck, eller fysisk/mental överansträngning som jag har lite känningar, men inte alls som på höst och vinter.

Har haft fibromyalgi sedan 1988. Det allra viktigaste för mig har varit (och är fortfarande) att lära mig vad jag får värk av - och undvika det i mesta möjliga mån.

Upptäckte tidigt att jag mår bättre av att inte äta kött, inte dricka kaffe, undvika smakförstärkare, konsistensgivare och onaturliga konserveringsmedel samt sluta röka. Det sistnämnda tog några år, men det gjorde stor skillnad:-)

Araella
0

Jag stämmer in på alla dina punkter plus lika många till ungefär, och jag fick min fibrodiagnos för c:a 17-18 år sedan. Precis som du hade jag då själv hittat fram till fibro via sjukhusbiblioteken (det var ju före pc:ns tid) långt innan jag fick diagnosen. Så jag tror, tyvärr, inte alls att du är fel ute även om man bör vara öppen för andra möjligheter också.

I början gick värken lite i skov även för mig, men med åren har det blivit sämre och nu varierar den bara lite dag för dag. Men allmänt sett så minskar även min värk under sommarens värme.

Mina tre bästa icke medicinska tips för att lindra värken är dels en stor, tjock väst i ren ull med en rejäl krage - den värmer upp kroppen snabbt och lindrar därmed värken, och dels en varm vetekudde! Kudden finns i de flesta hälsokostaffärer och består just av vete (ofta doftsatt med t.ex. lugnande lavendel) som man kan värma i micron eller kyla ned i frysen. Toppenbra att ha där värken är som värst. Och det mest effektiva av allt (för mig); ett riktigt HETT bad! Löser upp både smärta och spänningar, såväl mentalt som fysiskt.

Som du märker handlar det hela tiden om värme - och det tror jag gäller för flertalet med fibro; värmen lindrar.

Önskar dig lycka till hos doktorn.

sara1987
0

tack för era svar och tips,.

#5 jag provade att äta en kolhydrat fri kort ett tag och mådde bättre pga de. men gick ner i vikt och jag är redan så smal så värken blev värre ju smalare jag blev. man måste hitta en jämnvikt vad degäller kostvanorna. eftersom jag inte haft värken mer än ett år.. så har jag inte riktigt kommit in i vad jag kan göra och inte. ofta får jag toppar av energi då jag tror jag kan göra precis allt, vilket jag då oxå gör o sedan får ont.. men jag tar många pauser när jag väl gör nått och tar lite i taget.. det funkar ganska så bra hittils. Tack.

#6. jag har en värmedyna som man kan ligga på, den är mycket bra, tycker ja. och en vetekudde har ja tänkt länge att jag ska köpa.. o nu är det väl dags. badkar har jag tyvärr inget. men riktigt varma långa duschar det är skönt de me.

brkar massage hjälpa på er.? nån speciell massage?

tuska
0

#7  Mjukmassage speciellt för fibro, en massage som gör att man blir avslappnad. Det passar väl de flesta.

jag är tvärt om, önskade att någon drämde till med en hammare så det gjorde ondare än själva värkenSkrattande Ja.. så det blev lite variation på det onda menar jag.

jag har nämligen ont djupare, känns som det vore benstommen å benhinnor muskelfästen som spökar. Har bara vid några få enstaka till fällen varit känslig i huden som en del brukar bli.     Jag klarar hård massage men visst gör det ont.

Skulle inte gilla mjukmassagen, men vi är ju så olika. man får prova sej fram vad som känns bra.

sara1987
0

#8. jag har ju ont överallt eller vad jag ska säga. muskler, leder, och liks inne i skelettet. det är olika vad värken sitter. men när de gäller t.ex axlarna då har jag ju onte i, muskler, muskelfärsten, leden och inne i själva benet. och det känns som om de blir lite bättre när någon masserar leden liks. dock har jag aldrig blivit masserad av ett proffs utan bara amatörs mässigt.. men det har kännts bättre i alla fall. men jag har aldrig varit känslig i huden-. och det tackar jag för.

Glad

Anna-Klara
0

hej hopp, välkommen hit Glad

sara1987
0

jag orkade aldrig gå upp i tid idag o ringa doktorn. men de kanske va tur. för ja fick ett tips ikväll om en annan vc och en väldigt bra läkare där som kunde väldigt mycket om fibro, smärta i kroppen osv. så jag ringer dit imorrn ist. imorgon ska jag ju upp tidigt till skolan så nu ska jag väl minnas/orka de.! ville bara meddela er… Skrattande

Anna-Klara
0

ahh lucka till med det då, bra läkare växer inte på trä'n …

[Tassy]
0

jag håller tummarna!

sara1987
0

otur idag. ringde den vc:n jag blev tipsad om och frågade om den läkaren var tillgänglig. dock fick jag svaret att dom inte tog emot några patienter från andra kommuner för tillfället för dom hade vart tvungna att ta över en hel vc med alla deras patienter. den förklaringen godtar jag.. dock trist. han frågade om det var akut. jag sa på sätt o vis.. men jag berättade aldrig mina besvär.. men han sa att jag fick återkomma till våren om jag fortf ville ha kontakt me just denna läkare..

så jag ringde till vc:n i min hemkommun. och kl 14.10 ska dom ringa upp.. så nu sitter jag här o väntar ut tiden på att få göra ett besök där..

sara1987
0

nu har jag pratat me vc. FICK EN TID REDAN IDAG!? ska dit om en timma. känns väldigt bra. hon sa även att de är väl lika bra köra igång me detta eftersom jag "led" så.

Måste bara fråga.. om nån kan svara snabbt inom 40 min. är blodprov en färskvara? eftersom jag har världens sprut/kanyl fobio. får helt galen panik när blodprov ska tas.. brukar få besövningsplåster/salva.. o sen att nån är me mig. men nu ska jag åka själv.. så jag vill veta om dom kommer att behöva ta nya prover.. eller om dom proverna jag tog för ca 10 månader sen gäller fortf.??

Rita-S
0

förmodligen måste du nog trå till med nya prov, frågan är om dom har frusit ned dina prov för 10 månader sen och om dom har tagit just dom prov som din läkare behöver. Har dom inte frusit ned eller tagit just dom prov som din läkare behöver för utrednignen måste du nog tappa ut igjen.. :/ Tyvärr!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mongu
0

Det är inte vanligt att prover fryses ner för att finnas vid kommande besök. Det är mer för olika forskning som det sker.

Ett provsvar är färskvara. Det kan ändra sig mycket i kroppen på tio månader. Blodvärde förändras ju ständigt, genom att vi som kvinnor har mens osv. Röda blodkroppar förnyas o skulle nåt va galet så kan mycket hända på några månader.

Sen om får infektioner så stiger sänka o crp m.m. Sen alla salter i kroppen ändras också mycket.

Detta är bara en bråkdel av prover jag räknat upp.

Att man går tillbaka o ser att förra gången låg ett visst värde så är ju för att då finns ett mått på vad som skett sen förra provtagningen.

Nu blev det nog rörigt men jag hoppas att ni fattar.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

sara1987
0

behövde inte ta nya prover. eftersom dom förra inte visade nått, va helt normala. och jag nu har exakt samma värk som sist. inga svullna leder eller varm nån stans..  så kände han att det inte behövdes.

när jag började prata.. o sedan sa att jag misstänkte fibro, så sa han: det tänkte jag me. han ska nu skicka remiss till reumatalogen. får se vad dom säger. men får jag ej komma dit.. så sa han att han skulle skicka vidare remissen till mölndal och st gottfrid eller vad de hette? hört talas om de.? är dom bra där.?

[Tassy]
0

#18 gottfries är nog en av de bästa ställena man kan hamna på Flört

sara1987
0

#19. ah då känns allt mkt bättre. Skrattandehoppas jag inte får vänta allt för länge bara..