Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 1398 ggr
lightseeker
0

behöver ert råd

jag fick ju diagnosen fibromyalgi, för en vecka sedan nu.

Det följde inte med någon information el.dyl. från gottfriesmottagningen, bara att jag skulle tillbaka till min husläkare.
Dit gick jag akut 2 dagar efter pga. en ny inflammation, nu i armbågen, sedan en månad tillbaka.

Han sa att: det är bara till att gå till en sjukgymnast, remisser behövs inte längre.

Men jag har ju gått på sjukgymnastik i i drygt 20 år och deras behandlingar har bara gjort mig sämre.

Så jag tänkte att om jag gick med i fibromyalgiföreningen så skulle dom kunna ge mig information om vad som var lämpligast, men nu upptäckte jag att även i reumatikerföreningen så tog man emot fibro-patienter.

Vad är mest förmånligt, enligt er, att välja för förening, som patient?

Också när man tänker på att få ta del av forskning, fonder osv.

Rita-S
0

Fibroföreningen i Ljusdal är en underförening av reumatikerförbundet, så jag tror nog att båda borde kunne ge dig en bra informationspaket du kan ta med dig.
Vissa platser finns ingen egen fibromyalgiförening alls så man får bli medlem av lokala reumatikerföreningen i stället som ersätning.
Har du möilighet för både medlemskap i loak fibromyalgiförening brevid reumatikerföreningen skulle nog jag kanske heller vald fibromyalgiföreningen i fall jag var tvungen att välga en av ekonomiska skäl. Men skulle jag haft råd skulle jag nog blivit medlem båda platser.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mongu
0

Jag är med i båda. Det ger en hel del anser jag. Dels vad gäller forskning o sen även vissa rabatter som är i lokalföreningar.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Bigblomman
0

Jag är med i reumatikerföreningen eftersom det inte finns någon lokal fibroförening i Uppsala. Jag betalar 250:-/år  för medlemavgift. Jag är med i en bassänggrupp genom föreningen, egen träning 1 gång/vecka 250:-/termin! Så billigt pga föreningen. Fibrokurser etc erbjuds till självkostnadspris.