Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 4333 ggr
Konstigabaralillajag
0

Svår fibromyalgi?

Vad menas med det och vad är det som "avgör" om man har det eller inte? Jag har läst på olika ställen att en del skriver svår fibromyalgi. Jag har aldrig reflekterat över om jag har "svår" eller "lätt" fibromyalgi…

Är svår fibromyalgi när man inte klarar av att jobba, problem med det dagliga livet osv? Allt är ju så individuellt med denna sjukdomen.

Kanske en lite konstig fråga…

Rita-S
0

Jag tror nog du är inne på rätta tanken här. Svår fibro omöiliggjör att jobba eller klara av dagliga livet utan problem. Hur mycket värk som ger svår fibro beror på enskilda individen och vart värken sitter tycker jag.

Jag jobbar 100%. Jag skulle önska mig 80% för att må bättre men jag mår inte hemsk av att jobba 100%, jag bara blir trött, får ont, och visst påvärkar det min vardag men jag klarar som regel av att hålla huset i hyfsat bra ordning, jag orkar duscha och klä mig varje dag. Då anser jag att jag har lätt fibro. Och jag anser det är mer enn nog med det med.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mayolica
0

har man svår fibro kan man inte jobba eller leva ett , så kallat normalt liv. vid lättare fibro kan man i regel arbeta och kan offta leva ganska normalt utan större svårigheter.

offta har man lindrig fibro i början och utvecklar fler och värre symptom med åren,  särskilt om man inte lysnar på kroppen när man börjar få fibro,utan kör på som vanligt tex tar värktabbletter i stället för att försöka förstå vad kroppen vill tala om.

~ mayolica ~

[Tassy]
0

När jag fick diagnosen svår fibro klarade jag inte att leva normalt. Vissa dagar var jag sängliggandes och tog mig inte ens på toa själv. Jag hamnade i rullstol en kort period också och de var tal om att sätta in många hjälpmedel. Men nu har det tack och lov vänt åt det bättre hållet.

stinamson
0

Jag fick fibro över en natt (trauma-utlöst) och den var definitivt svår, även om graderingen inte fanns 1988.

Eftersom jag var så enormt handikappad blev jag tvungen att ta det mycket lugnt och piskad att acceptera min nya situation vare sig jag ville eller inte. Det är många faser att gå igenom och bearbeta men nu, 20 år och en hel del erfarenheter senare, vågar jag påstå att min fibro är förhållandevis lätt.

Mycket handlar om att bli vän med sitt handikapp, och som Mayolica påpekar börja lyssna på (och respektera) sin kropps signaler.

Sara
0

Jag anser mig ha svår fibromyalgi, inte bland de svåraste men ändå svår till den grad att jag inte kan arbeta ens 25%, alltid måste planera mina aktiviteter, inte klarar av saker jag kunde innan jag blev sjuk osv.

Sara