Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettprathörnan
Läst 2515 ggr
Zimba
0

OT: Begravningshjälp

Ja som ni vet så har ju min farsa gått bort o jag har en förestående begravning om några veckor. Det e ju inte direkt gratis o jag undrar om nån vet om man kan få hjälp med nån form av ersättning el hjälp just för begravning??? Alltså pengarna finns men det känns sådär att behöva ta alla dessa pengar ur egen ficka o lägga på detta, missförstå mig rätt nu. Givetvis ska han ha en fin o värdig begravning. Men vi räknar på att det kommer att sluta på runt 40-50,000 kr.

Så jag undrar om nån vet nåt om detta o isf vart man vänder sig??? Hur gör andra som inte har dessa pengar???? Jag kan ingenting om det här. Och det e typ 1 miljon andra saker som ska fixas o ordnas så jag håller snart inte ihop längre.

Zimba e tacksam för alla svar o er hjälp.

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

Anna-Klara
0

hmm jag har ingen aning om dessa saker. Som tur är har jag inte behövt fundera på det ännu. Men det enda jag kan tänka mig just nu är om kyrkan kan hjälpa till? om han tillhörde någon speciell församling eller liknande. Nu kan det ju också vara så att han inte tillhörde någon församling  - men begravningshjälp måste väl gå att få.. uhm.. begravningsentreprenörer kanske också vet hur man kan göra..kanske?

rianna
0

Det jag vet är att man ska jämföra priser för det kan skilja mycket. Det fick jag veta när jag var på studiebesök på en begravningsbyrå.

Imasy
0

jag tror att man kan få lite hjälp av socialtjänsten, men jag vet inte vilka kriterier man måste uppfylla.

Vem är det som är "skyldig" att bekosta begravningen? Är det den avlidnes närmaste anhöriga? Eller tar man av den avlidnes sparpengar i första hand, och det som blir kvar efter att begravning, skulder etc är betalda blir arv?

Så jag tänkte att om det är så att den avlidne inte har några pengar som täcker begravning kan man få en pytte summa ifrån soc, har för mig att det är ca 8-10.000 men är absolut inte säker! Men de pengarna räcker väl iallafall inte till mer än en skokartong och en blomkvast med dagens priser på begravningar.

Tråkigt med din pappa förresten :(

Zimba
0

Tack för era svar.

Nä soc funkar inte eftersom huset morsan bor i e värt några miljoner, samt att det finns bilar. Farsans bil ska säljas men det går ju inte förrän bouppteckningen e  gjord. Det e dödsboetsdelägare som skall betala begravningen alltså mamma o jag. Alltså pengarna finns men det måste ju finnas nånstans att vända sig för att få hjälp. Har pratat med bank, försäkringsbolag etc.

Om han ändå haft en livförsäkring hade det sååååååå mycke enklare.

Ett gott råd till er: Skaffa en livförsäkring. Hur tråkigt det än låter.

Det e så svindyrt, bara en kistbukett kostar ca 2000 kr. Detta e helt otroligt va dyrt det ska va. Men dom vet att dom kan ta betalt för att man måste anlita dom.

Zimba blir galen.

//Baloo forever

Imasy
0

Jag har jobbat i blomaffär, och jag kan säga att kommer du in i butiken och säger att du ska ha en bukett med en viss sorts blommor kanske du får betala tex 500 kr.

Beställer du samma bukett fast säger att du ska ha en begravnings-bukett så får du betala tex 1000 kr för samma bukett…

Men de passar väl på att suga ut så mycket det går, för de vet väl att man kostar på¨en begravning tex, just för att man vill ha ett värdigt slut, trots priset.

mongu
0

Tror inte man får nån hjälp om det finns medel hos den avlidne.

Detta med försäkring, var din pappa med i nån fackförening eller hade nån försäkring genom sitt arbete. Nu vet jag ju inte alls hur gammal han var eller om han arbetade osv. Men det är saker man bör kolla.

Tyvärr är det så mycket man får kolla upp själv. Sten läggs på börda som redan är tung.

Att kolla priser mellan olika begravningsbyråer är inte fel. Men ibland har man inget o välja på beroende på vart man bor.

Hoppas du hittar bästa möjliga i alla fall.

Kramar till dig Zimba. Det är tufft det du gör nu.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Sara
0

Hur mkt man lägger ut på begravningen avgör man själv. I de fall där det inte finns pengar så är socialtjänsten skyldig att betala men bara det allra billigaste.

Personligen tycker jag det är galenskap att lägga ner så oftantligt mkt pengar på en begravning. En enkel kista med en enkel blomma på räcker för mig. Iof så vill jag inte ha en kyrkbegravning heller.

Efteråt skulle jag vilja att man ställde till med en rejäl fest istället. Mat, alkohol och underhållning till min ära.

Istället för blommor vid kistan vill jag att folk skänker pengar till någon fond för djur i nöd.

Jag önskar dig lycka till Zimba, du är inne i en svår period nu.

Sara

anki1
0

En del av begravningkostnadernatror jag att man själv betalar på skatten dvs de sociala avgifterna som betalas in utöver lönen och som arbetsgivaren får stå för. I vilket fall som helst så måste man ju bli begravd, vare sig det finns pengar eller inte.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

stinamson
0

Hade ganska nyligen huvudansvaret för en begravning, och var på en annan nära ett par månader senare.  Kan intyga att det skiljer i både pris och service mellan olika begravningsbyråer, hur obekvämt det än kan kännas rekommenderar jag en "marknadsundersökning". Man är väldigt utlämnad till sin begravningsbyrå, en massa okända processer i en tid då man är skör och känslig.

Jag hade turen att hitta en otroligt bra byrå, tack och lov. De gav ett enormt stöd i stort och smått.

När det gäller betalning tycker jag att du kan höra med begravningsbyrån ungefär när de skickar ut sin räkning. Min skulle betalas nästan två månader efter begravningen - kanske det räcker för att ni ska få loss de bundna pengarna?

abbis
0

Jättetråkigt med din pappa Zimba..Mitt råd är att ta in offerter från flera byråar.En enkel begravning behöver inte alls vara på något sätt ovärdig.Hade en anhörig som inte ville ha någon dyr kista utan det enklaste.Den enklaste kistan är av papp sen lägger man ett vackert bårrtäcke uppepå..Det blev jättevackert..Man kan sen ha en vacker uppsättning blommor på denna och det räcker..är övertygad om att man kan förhandla om betalningsvillkor etc om ni väntar på boupptäckningen..

kram abbi

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

lightseeker
0

till min moster så band jag och svägerskan en egen krans, det enda som inhandlas till var en bukett med gula rosor.

Jag är av den åsikten att man skall ge blommor till människor medans dom lever.

Det är ju också en besparing.

Begravnings-fikat var det ingen som tog ansvar för, så jag fixade ett fyllt bröd, kaffe och kaka, till alla, det var uppskattat med en liten minnesstund.

Hon hade inga barn, men hade alltid ställt upp för oss kusiner och för min mors barn i synnerhet, så det kändes fint att kunna "ge tillbaka", min mor hade inte kraft till det, i dåläget.

Hon hade en livförsäkring, gubben hade ingen dålig ekonomi heller, men var psykiskt sjuk sedan många år, isolerade sig och ville inte delta i sociala aktiviteter, så det känns som ett fint minne, idag.

Det blir vad man gör det till, även utan stora kostnader.

Tatsja
0

Ta och kolla upp fonder av något slag. Biblioteken brukar kunna hjälpa en med det. Annars blir det att kolla på nätet vilken begravningsbyrå som är bäst i pris och vad som ingår i det priset. Billigaste byrån kanske inte har lika mycket service som den som är lite dyrare.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Zimba
0

Tack för era svar o att ni orkat ta er tid.

Kramar till er.

//Baloo forever

dreamiz
0

I första hand ska man kolla om personen som dött har några försäkringar (begravningsbyrån brukar kunna hjälpa till med detta.)

Beroende på ålder kan det finnas livförsäkring genom anställningen, eller en privat. Hade personen tex AGS-ersättning från AFA hänger även TGL-försäkringen där kvar även om anställningen upphört. Privata försäkringar kan ju vara i vilket försäkringsbolag som helst. Var personen med i ett fackförbund kan man vända sig dit för att få hjälp och råd om försäkringar.

Om det inte finns någon försäkring och heller inga pengar i dödsboet så kan man vända sig till soc. Man behöver inte ta pengarna ur egen ficka.

Om det finns saker i dödsboet som är värt att sälja måste man nog göra det först. Soc gör en värdering av dödsboet. Men finns inget så betalar dom. Säkert billigast möjliga begravning, men ändå…

(Nu är det många år sedan jag var i denna sitsen men jag tror inte detta har ändrats sen dess. Jag hjälpte då till att leta efter allt möjligt o lärde mig hur det fungerar.)