Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 3885 ggr
Sool
0

Alternativ behandling?

Det skrivs ju en hel del om olika mediciner här inne och det fick mig att fundera över vilka andra behandlingsmetoder ni prövat. Vilka erfarenheter har ni av alternativa behandlingsmetoder och vilken effekt har de haft för er?

Rita-S
0

Spikmattan har jag, samt akupressur, detta fungerar jättebra för att lösa spänningar, men har änn inte gjort nåt för självä värken i sig. Dock känns det bra att va lite mer rörlig, så jag skal inte säga det är bortkastat.
Jag går till varmt baseng på sjukhuset en gong i veckan og gör rörelser i vatten, detta för att göra mig mer rörlig, och jag är änn lite osäker på hur det värkar. Dock är det oavsett en skön halvtimme med varmt vatten, så jag fortsätter, det kanske ger effekt på lång sikt ändå :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Pisan
0

Jag går på basal kroppskännedomsträning. Det har hjälpt mig en hel del.

[Tassy]
0

jag kör akupressurmattan, den fungerar bra. Kör även meditation och pysslar lite med mina chakran, det hjälper hyffsat

Pisan
0

Vad köper man en akupressurmatta? Hälsokosten? Sjukvårdsbutiker?

Rita-S
0

http://www.spikmattan.se till exempel , sen borde nån lokal kiropraktoraffär kunne få tag på med :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Sool
0

Så de där spikmattorna är bra alltså… Ska nog skaffa en framöver. Tack för tips!

Rita-S
0

Ja för mig iaf :) Värd att prova tycker jag. Här på kiropraktoraffären i ljusdal hyr dom faktisk ut med, så man kan hyra hem och prova

Cissit
0

Jag har provat basal kroppskännedom, bassängträning, avslappningsövningar, TENS och nu senaste akupunktur. Inget funkar så nu vill läkarna bara att jag ska börja knapra piller igen (cymbalta).

JoannaHaake
0

På mig funkar vanlig klassisk massage bäst men man får lov att säga till att dom inte får ta i något.jag har nog provat dom flesta behandlingar men alla känner olika så det är bara att prova sig fram.Varma behandlande bad är också kanon tycker jag.

mongu
0

Fibromassage o floating har jag testat med mycket god effekt på smärtan.

Fibromassage försöker jag unna mig en gång i månaden. Det kostar ju en del.

Får akupunktur av min sjukg. för tillfället en påfyllnadsdos varja månad.

Sen av traditionella behandlingar så har jag bassängträning i varmbassäng o självträning hos sjukg. där jag får värme efteråt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Pisan
0

Cissit: Jag kör med Cymbalta, Klomipramin, Buspiron samt sömnmediciner samtidigt som både basal kroppskännedomsträning och KBT och aktivitetsgrupp med andra smärt- och psykpatienter. Det bästa är väl en kombination och inte angingen eller. Tror jag i alla fall… Glad

kroniskt-ont
0

Var kan man få fibromassage någonstans och vad kostar det?

mongu
0

Till all lycka finns här i stan en massör som även ger s.k. fibromassage. Det kostar första gången 550 kr o då får man även med en tub fibromassageolja. Som man ska använda mellan ggr. Övriga besök kostar 450 kr. Det är anledningen till att jag inte klarar mer än en gång per månad.

Kände verkligen vid andra besöket att det var lättare att slappna av.

Har förut klarat av vanlig massage men det går inte alls nu. Även om jag talar om att dom inte ska ta så hårt så är även den lättare massagen för hård.

Hoppas du hittar nån i ditt närområde som ger fibromassage.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Sool
0

#12 Såg på din infosida att du bor i Sthlm. Jag går på fibromassage hos en jättebra massör som har mottagning på söder. Det kostar 440kr/gång och var 7:e gång är det halva priset. Det är jätteskönt och väldigt avslappnande! Önskar jag hade ekonomiska förutsättningar att gå oftare. Pm:a mig om du vill ha hennes kontaktuppgifter.

Misimurf
0

Puttar upp den här tråden och passar på att fråga om det är någon mer än Pisan som provat Basal kroppskännedom. Jag ska börja med det näst nästa vecka så det vore kul att höra om någon har nån erfarenhet av det

[Tassy]
0

jag ska börja med basal kroppskännedom snart också, och nån kurs i mindfullness, spännande. Skrattande

Misimurf
0

Då får vi uppdatera varandra om hur det går :)

mongu
0

Det finns en mycket bra bok med tillhörande CD-skiva med Mindfulness.

Den heter: Mindfulness i vardagen, skriven av Ola Schenström.

Jag köpte min på Adlibris o den kostade ca 150 kr. Kommer inte ihåg exakta priset.

Väl värd att köpa tycker i alla fall jag.

Ha en bra dag! Mongu.

Sool
0

#15 Jag har gått på basalkroppskännedom i 1,5 år, först individuellt och sedan i grupp. Det är det som haft störst betydelse för mitt välbefinnande av allt jag testat, så jag rekommenderar det verkligen!

Hoppas det passar dig Misimurf och dig med, Tassy!

MrsSunshine
0

Jag tror att basalkroppskännedom egentligen är kanonbra. Jag gick dock på det i våras men blev jättemycket sämre i kroppen av den. Det var för fysiskt krävande för min kropp trots att jag fuskade på mycket och har hög smärttröskel. Så har man den svåraste formen av fibro bör man vara försiktig. Jag tänker antagligen börja igen när jag blivit bättre i min kropp.

MrsSunshine
0

Glömde skriva att jag går till varmvattensbassäng 1 gång i veckan. Det gör ingen skillnad, men säkert bra på lång sikt.

Sool
0

#20 Hur man upplever BK (basal kroppskännedom) tror jag till stor del beror på ledaren och hur erfaren hon/han är av BK och att lära ut det till personer med värkproblem och nedsatt fysisk prestationsförmåga. Om man tränar individuellt eller i grupp är nog också betydelsefullt. Jag har tränat BK med 2 olika sjukgymnaster, en av dem först individuellt och sedan i grupp och en av dem bara i grupp. Hade jag inte gått hos den första hade jag inte förstått något alls hon den andra. Min sjukgymnast (den första, som jag fortfarande går hos) är väldigt noga med att hela tiden påpeka att man själv måste känna efter hur mycket och vad man klarar/orkar. Hon visar också alltid hur man kan ändra övningarna så att de passar varje individ. Du har väldigt rätt i att man måste vara försiktig och just det är ju en del av lärandet i BK.

Hoppas du hittar något som hjälper dig att må bättre!

Misimurf
0

Nu ska jag iväg på basal kroppskännedom, rapporterar hur det gick när jag kommer hem (om jag orkar)

Misimurf
0

Jag var tvungen att vila en stund när jag kom hem men nu har jag piggnat till lite. Det gick sådär basal kroppskännedom. Jag kunde bara ligga på rygg en kort stund eftersom jag har så ont. La mig på sidan istället och försökte bara slappna av. De andra övningarna kunde jag hänga med på ganska bra men ryggen kändes ibland. Jag vet inte om denna typ av "träning" kommer att ge mig något men jag måste väl iaf ge det en chans.

Pisan
0

Alla övningar måste ju inte göras i liggande. Är det i grupp du går? Jag går på individuell träning, den anpassas efter mitt dagsläge så att säga.

Misimurf
0

Ja det är i grupp, jag skulle testa det först men om jag känner att det inte funkar så ska jag gå individuellt.

MrsSunshine
0

Javisste inte att man kunde gå individuellt. en anledning till att jag blev mkt sämre var just det liggande momentet, jag kan ligga ca 10 min men på Bk fick vi ligga i 40 min. Sedan klarade jag inte av att gunga så mkt på knäna etc. Kändes lite som att BK var inriktad mot mskr med psykiska problem men med lätt värk.

Vi ett tillfälle sa jag att jag hade för ont för en aktiv. då sa sjukgymn, "att alla har vi ont ngstans, jag har t.ex. lite ont i ryggen" sen sa hon att jag inte skulle fokusera på min smärta och bli ett med den utan våga mer, vilket är precis mitt motsatta problem, jag klarar av att hantera mycket mer smärta mentalt än vad min kropp klarar. Vilket kanske inte är det normala för en smärtpatient. Så därför gick jag dit flera ggr trots att jag bara blev sämre i kroppen. 

Men med rätt grupp och sjukg är det säkert bra ändå. Som sagt ska gå tillbaks när min kropp blivit bättre.

mayolica
0

jag kan rekomendera ett kosttilskott som heter mivitotal,flex  och att pröva healing , mot fibromyalgi.  även att komma ut i naturen och få frisk luft (promenader och cykelturer) brukar göra gott.

~ mayolica ~

Pisan
1

Att ta sig iväg ut i naturen, till olika behandlingar etc är ju ett rent helvete ibland. Kan man inte ta sig ur sängen är det inte lätt att ta sig ut i friska luften.

mayolica
0

jag vet att man inte tar sej ur sämgen ibland, men man mår bättre om man kan ta sej ut i naturen när det är fint väder.

om man inte tar sej ur sängen så kan jag rekomendera distans-healing,då ligger du bara hemma i din egen säng och tar emot healingen.

~ mayolica ~

tuska
0

#29 Visst är det ett stort helvete att ta sej ur sängen, när smärtan är krampaktig totalt förlamande.  Man går upp ändå till slut,  går från säng till säng å försöker att krypa i hop i en bahaglig fosterställning. tar sina med. å säjer UJ UJ UJ.

Jag är en höst människa å mår lite bättre så här på hösten i mörkret vad det nu beror på, kanske att jag ger mej mera tid att ta hand om mej själv, tillåter mej själv att vila, utan att få dåligt samvete.  Jag tar ett varmbad dagl. varma vetepåsar är min stora vän. Det är min allternativa behandling. 

Försommaren när det är varmt å ljust ute, kan jag inte ta vara på allt som är fint å bra, då blir jag så bekymrad. Att lägga sej till ro i vila när solen skiner å det är varmt å man skulle vilja njuta av årstiden  passar inte mej.    Nej tacka vet jag mörkret tända värmeljus försöka att tackla smärtan i höstmörkret är lättare för mej.

Nu har jag sjukpension sedan 20 år tillbaka, har kunnat att planera mina dagar efter det onda, det är bara alla mina djur som vill ha min uppmärksamhet, hundarna som vill ha sina promenader, utan mina djur har min situation varit ohållbar känns det som. De har jämt fått mej på ett gott humör trots att man är helt snedvriden i ansiktet för man inte fått en blund i ögonen på flera nätter.

Jag önskade att alla värkmänniskor hadde det som jag har det, mitt liv är ändå så värdefullt, men det har det inte varit alla gånger vill jag bestämt påpeka. spec när försäkringskassan jagade  med "blåslampan " Det var så stressande att situationen blivit allt värre.

Misimurf
0

Idag var jag iväg på basalkroppskännedom igen. Det gick något bättre den här gången (hade tagit tradolan så jag hade inte så ont) men jag var tvungen att sätta mig upp efter en stund, jag klarade inte hela liggande delen för det gjorde för ont. Kände även av ett knä så jag kunde inte göra alla övningar.

#16 hur går det för dej Tassy, har du varit på någon träning?

Mysan59
0

OJ, den där spikmattan verkar ju vara nåt! Bara jag får råd ska jag skaffa en…

Basal kroppskännedom skulle jag börjat på för nåt år sen, men det finns bara möjlighet att göra det i Örebro och dit är det 6 mil härifrån där jag bor och jag har varken körkort eller bil…

Tatsja
0

Värme, bara värme

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[Tassy]
0

#32 jag är på vift, just nu står det still tills jag är hemma igen.

leijasmatte
0

Har testat:

Mental avslappning.

Akupunktur.

Sjukgymnast.

Massage + fibromassage.

Simning/bad.

Värmekudde

Sol och vattenmassage, har en lugnande och piggande effekt men tar inte bort värken.

Har skaffat hund som en slags behandling, hjälper mig mycket både mentalt och fysiskt.Skrattande

leijasmatte
0

GlömdeSkäms

har ju provat att äta folsyra och B12.

Även nickelfri kost.

Råd från Gottfriesmottagningen.

stinamson
0

Osteopati

Har gått 1-2 ggr/månaden i säkert 10 år nu. Kan inte tänka mig att sluta. Har provat varmbassäng, massage, sjukgymnastik, healing etc etc

Men återvänder alltid till min osteopat. Det kostar en del, men ger mig definitivt bättre livskvalite.