Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: övrigt-smärta
Läst 1763 ggr
[mia-38]
0

Intyg- Vem betalar?

Jag går på lönebidrag från AF. Nu har AF begärt in nya intyg från läkaren för att jag ska kunna få fortsätta på lönebidrag.
Läkaren sa att AF betalar intyget som kostar en del.
Jag ringde idag min handläggare om detta på AF. Men hon säger att ett första intyg måste jag betala själv. Hon fick ett intyg förra året. Men det påstod hon att det fick hon inte ut något av. Att jag nu är tvungen att betala det första. Det andra intyget, om ett år till, betalar de däremot.

Vet någon hur detta ligger till? Stämmer det hon sa? Och oavsett om hon fick ut nåt av mitt förra intyg, så var det ju ändå mitt första hur eller hur.

Hjälp mej att reda ut detta. Det känns väldigt mysko.

Sara
0

Hur kan det kosta att få intyg utskrivet? Har alltid fått mina gratis (eller ja vad besöket kostar 120:-) på VC.

Sara

[mia-38]
0

När man ska förnya ett sånt intyg kostar det tydligen en 700-800 kr.
När det handlar om att skriva ett nytt ingående om sina problem man har.

tuska
0

Jag har aldrig själv betalat ett ingående intyg, som ex ska gå till Fk eller till försäkringsbolag det har de som begärt det fått göra.  de där lät väldigt konstigt tycker jag. 

Fråga på VC om det är vanligt att betala själv när det ska till AF.  de måste veta

[mia-38]
0

Ja tuska. Jag tycker med det lät konstig. Hon har ju redan fått ett första intyg. Men tydligen dög inte det.  När jag var på AF för ett år sedan så sa de då att de betalar för ett intyg. Även att det var det första. Varför skulle inte det gälla nu med då?

Pisan
0

Det stämmer att det kostar med intyg på vårdcentralen. Jag är läkarsekreterare och har skrivit många sådana intyg. Och även tagit betalt för dem i kassan, man betalar det vid besöket hos doktorn, man får alltså beställa tid hos sin doktor för att få ett sådant här intyg.

tuska
0

Om inte det förra intyget va till belåtenhet bör dom  själv göra en frågeställning till Läkaren va det är för bedömning av dej som dom vill ha, för det kan ju inte du veta.

har AF. särskilda intyg som ska fyllas i av läkaren ??

Jag har alltid fått papper med mej som läkaren ska fylla i som har gått till olika instanser.

[mia-38]
0

Men Pisan. När det är AF som begärt intyget? Måste jag betala för något som nån annan begär?

Pisan
0

Ibland kan det vara så faktiskt… tyvärr :-( Men för att vara helt säker tycker jag att du ska kontakta kassan på vårdcentralen, där finns en pärm som innehåller riktlinjer för det här med intyg, så kan de slå upp just det intyget som AF vill ha och se vem som ska betala och hur mycket.

tuska
0

#5   Så man kan få betala dyrt för intyg till AF  varje år då ??

[mia-38]
0

Tack Pisan. Ska kolla upp det i morgon. Jag har verkligen ingen lust att betala dyrt för nåt som jag inte begärt.

mongu
0

När det gäller intyg som behövs inom vissa yrken. Tex. de som kör buss o lastbil osv. då får den enskilde betala intyget trots att det är nåt dom är tvungna att lämna in med jämna mellanrum.

Vad gäller till AF vet jag inte nåt om.

Däremot kan det va svårt att få tid för såna intyg hos VC då det finns för lite läkare o de som finns måste ta hand om de sjuka i första hand. Dit hör ju inte s.k. friskintyg.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!