Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: behandling-medicin
Läst 3361 ggr
MrsSunshine
0

Olika budskap från läkare

Vem ska man lita på?

Jag var för ett par veckor sedan på Gottfries i Mölndal och fick reda på att jag har ME och svår fibromyalgi, dessutom har jag kronisk daglig huvudvärk och regelbunden migrän. Fick där höra att jag bl a skulle ta 3 tramadol per dag. Den hjälper bra mot fibron. De såg huvudvärken som en del av fibron.

Jag har varit sjuk 1,5 år och då bara tagit alvedon varje dag, samt ibland citodon och maxalt.

Nu har jag också varit hos en privat smärtläkare. Han säger också att jag har fibro men att min ständiga huvudvärk beror på dagligt intag av alvedon! Så jag har alltså läkemedelshuvudvärk enligt de. Som övergått i migrän. De vill att jag ska sluta ta alvedon direkt. Och absolut ingen tramadol.

Brukar ni också få så här olika budskap av läkare?

Så förvirrande.

Pisan
0

Han kan väl inte veta om det är läkemedelshuvudvärk eller fibrohuvudvärk! Speciellt inte om patienten själv inte vet… För det är ju inte lätt att veta det. Men känner man att Alvedon eller Citodon eller vad man nu tar faktiskt HJÄLPER mot huvudvärken så borde man ju få fortsätta ta det. Men blir det så att huvudvärken inte blir bättre kan man ju fundera på om det är läkemedelshuvudvärk.

Kramis på dig!!!!Glad

tuska
0

vore jag dej skulle jag prova de reseptfria tabletterna som finns för migrän. tala med apoteks personalen om dom passar tillsammans med de tabletterna som du tar för den övriga smärtan (tramadol).

den där smärtläkaren va hadde han för alternativ med.? när du inte skulle ta varken det ena eller det andra ??? Eller menade han att du skulle ligga där med fibro å huvudvärk utan att få någon hjälp`?

Massor av Alvedon (paracetamol) skapar tyvärr huvudvärk

lightseeker
0

har själv varit tvungen till, när mina bekymmer var relativt nya, att avgifta mig från vanliga panodil, så visst är det så att man kan bli tillvand på recept-fria mediciner.

Om det är så att man måste äta det dagligen och ändå mår skit, så kan man ju minska ner i sin egen takt, varva gärna med promenader i friska luften och kaffe. (om du nu inte dricker det i vanliga fall)

Spänningshuvudvärk och migrän kan ibland vara slående lika, så det gäller att gå i avspänning och kanske även kroppskännedom, för att så småningom vara mer avspänd.

Visst kan båda läkarna ha rätt.

Det är kanske vettigt att bägge samarbetar för att stötta dig, om du har svårt för att själv ta ett beslut hur du vill prova.

Rita-S
0

Nu finns ju huvudvärk som en potensiell bivärkning på alvedon då, men ändå, hur tusan kan HAN veta det? Det är som att säga att "du har ont i benet pga plåstret strammar så hårt över såret du har plåstrat" typ.. Obestämd men visst kan du ju forsöka låta bli ta alvedon och se om huvudvärken blir borta. Blir den det så.. ja.. men där finns ju andra smärtlindrande man kan ta i sådana fall, men inte kan han väl konkludera att det är pga alvedonen bara sådär

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

MrsSunshine
0

Tack för era kommentarer!

Jag ska prova att utesluta alvedonen för att se. Om huvudet blir bättre har den ena läkaren rätt annars kanske värken kommer från nacken eller min fibro/ME.

Men jag har vid flera tillfällen frågat olika läkare om min ökade huvudvärk beror på för mkt alvedon, t om en neurolog! och alla har sagt nej. Så om smärtläk har rätt känner jag mig lite lurad.

Jag tar tagit alvedon på bestämda tider enl ordination, men tänkte börja med att bara ta värkmedicin när jag känner att spänningshuvudvärken börjar gå över i migrän. Så kan jag successivt minska dosen. Och sen får jag "ligga i sängen" i ett par veckor framöver så jag inte utsätter mig för ngn fysisk eller psykisk ansträngning. Kan få migrän av att titta på tv en liten stund, en kort promenad eller stå vid datorn 15 min som nu.

Lightseeker, jag har gått på basal kroppskännedom i grupp men blev mkt sämre i kroppen av det. Jag har en svår form av fibro. Tyvärr kan jag bara promenera ca 10-15 min sen får jag oftast migrän efteråt. Men tack för tipsen!

Jag tror att läkarna hade olika fokus, smärtläk var helt inriktad på min förvärrade huvudvärk/migrän medan Gottfries såg hur dålig jag är i min kropp och ville nog i alla välmening ge mig smärtlindring.(utan att tänka på huv.) Han ville först att jag skulle ta tramadol några månader innan jag började med cymbalta mot fibron för att jag lättare skulle klara biverkningarna sen. Min kropp var i så dåligt skick nu tyckte han och såg mer huvudv som en del av den.

Oj vad långt det blev, nu blir det datorförbud några dar….

lightseeker
0

tv och dator ger dig problemen säger du, men har du funderat på om du kan vara el-överkänslig då? jag vet flera som blir bättre av att nobba: tv, dator, mobiler och övrig el.

Bara en tanke, men man måste fiska ibland, för att hitta lindring.

mongu
0

Detta med att man kan få läkemedelsutlöst huvudvärk är ju inte så ovanligt. Men vilket det är i ditt fall har jag ingen aning om.

Det kan säkert va som du själv säger att läkarna har olika fokus.

Sen vill jag skicka lite varningens ord ang. receptfria mediciner. Dom är inte så harmlösa som man kan tro.

T.ex. kan Alvedon (o andra med paracetamol) slå ut levern om man överdoserar.

Så det gäller att aldrig ta mer än vad som är maxdos. Det kan va så förödande o man märker inte nåt förrän det redan är försent.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Hallenena
0

Kronisk daglig huvudvärk är inte ovanlig hos vare sig fibromyalgi eller ME tvärtom ett väldigt vanligt symtom om fibron har blommat ut. Har man både fibromyalgi och ME så är risken ännu högre att man är drabbad av huvudvärken.
Jag har haft daglig huvudvärk i flera år nu och har också ME och fibromyalgi.
En läkare som säger att man inte skall ta tramadol vid fibromyalgi är ju inte riktigt så kunnig om fibromyalgi som denne tycks försöka framstå. Omedicinera fibromyalgi blir inte mindre utan den blir mer och ömma punkter kan man få hur många som helst av nästan. Dessutom så sätter den centrala sensitiseringen igång när fibromyalgin får härja och man blir känslig för värme/kyla, ljus, ljud, får kraftig värk i huden osv.

Jag hoppas du fick svar när det gäller att veta vilken läkare du skall lyssna till.

När har du som mest huvudvärk?
När du vaknar?
När du går och lägger dig?
Vid viss väderlek?
Olika från dag till dag i hur stark den är?
Blir den starkare av vissa saker?

Rita-S
0

vi skal förmodligen fixa läkartid till gubben.

Citat reumatikerförbundet:
"När förändringar uppkommer i fingrarnas mellanleder kallas det Bouchard-artros. Lättare felställningar kan uppstå. Tidvis kan fingrarna vara inflammerade med värmeökning, ömhet och rodnad."

Detta, i samband med värk och problem, samt att grannen som är sjuksköterska säger chansen är stor när glukosamin faktisk hjälper mot hans värk i händer, gör att jag mistänker han KAN ha artros i händerna. Så läkartid, röntgen och testandet nu. Sen får vi se.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

anki1
0

Jag har haft daglig svår huvudvärk förr om åren, men när jag fick hjälp med anti dep medicin försvann den värken. Jag började med 10mg tryptizol för sådär 13-14 år sedan,och fick hjälp nästan direkt. sedemera höjdes dosen och jag bytte sorter. men nu mera har jag bara huvudvärk ibland. Jag tog 8-10 alvisar om dan, när det var som jobbigast. jag har ej blivit tillvand. utan jag kan ta alvedon om jag behöver det. en hel del folk i min närhet ansåg att jag missbrukade, men det anser inte jag att jag gjorde. Och när man ser på hur det är idag, så är jag ingen läkemedelsmissbrikare.

Svår huvudvärk följer tyvärr med den här diagnosen.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

leijasmatte
0

Just huvudvärken får en helt på knä. Blev inlagd för 2 månader sen och fick ketogan och syrgas för att försöka bryta huvudvärken. Hjälpte nästan inget. Kändes som migrän men den flyttade runt och varken eeze, imigrane och Zomig nasal hjälpte ingenting. Fick genomgå en Lp och Ct-hjärna i onödan. de visste att jag har ett förflutet med smärta men dock utan diagnos. Även här är det delade meningar av läkarna. De på sjukhuset säger en sak och min vårdcentralsläkare tycker tvärtemot. Man börjar ge upp när man ingen hjälp får.

Kram