Orkar ni med ett jobb?
Jag har arbetat inom vården i hela mitt vuxna liv och haft det ganska tungt på hemmafronten också eftersom jag levt ensam med mina fem barn. Men nu de sista åren har jag gått sjukskriven pga värken(fibron) och eftersom inte landstinget kunde ge mig något arbete som min kropp fixade så blev jag uppsagd nu i juli.
Så nu står jag mot öppna jobbmarknaden igen..Och det är nåt nytt! Jag har aldrig varit arbetslös i hela mitt liv!
Och nu tycker plötsligt sjukkassan och min läkare att jag måste ut och jobba. Visst skulle jag vilja det, men kroppen säger ju ifrån!!!! Jag har funderat på att studera vidare, men va fasen kärringen är ju 50 år…
Hur gör ni? Jobbar ni eller har ni sjukbidrag? Hur orkar ni med det?
Kram/Anita

Jag har haft 25% sjukbidrag i ca 4 år, men har nu oxå varit 25% sjukskriven sen i maj , ja tror inte att ja kan jobba mer..
Jag har fått tillsvidare sjukersättning from augusti nu när jag blir 30 år i år.
Har haft aktivetesersättning några år innan och innan dess har jag varit helt sjukskriven, sedan mars -03.
Sara

Jag kan/orkar inte arbeta alls…orkar inte ens ta hand om migsjälv…FK skall säkert ha ut mig i arbetslösheten ändå…orkar ju röra fingrarna…
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Har varit sjukskriven i olika grad från våren 99. Sen fick jag tidsbegränsad sjukersättning ¨två år. När det var dags att söka ny så blev det en s.k. FMU. Där de tre jag träffade ansåg att jag kanske kunde ha nån arb.förmåga men inte än ¨på ett bra tag. FK gav mig då en varaktig sjukersättning.
I o med den så blev jag mycket snabbt uppsagd. För har man en varaktig sjukersättning då får dom säga upp på studs. Tror knappt dom hann få in pappren från mig så låg brevet på lådan med min uppsägning.
Sen hade jag då inte bästa kontakten med jobbet. Jag försökte många ggr att åka dit o fika o hälsa på men då inte nån hann med mig o heller aldrig frågade efter mig eller ringde så slutade jag med det.
Min chef ringde när jag var uppsagd o undrade om jag ville komma upp o fika o bli avtackad.
Jag svarade henne att det ansåg jag va ett spel för gallerierna bara. Har ingen frågat efter mig innan så behöver dom inte göra sig till o tycka det är synd att jag inte är kvar.
Sen passade jag på att säga precis vad jag tyckte o tänkte om dels hennes sätt som chef att hjälpa mig o även arb.platsen i stort. Det är en mycket stor arb.plats med allt som allt 50.000 anställda. Dom brukar säga att dom är mycket bra på att rehab. sjuka o hjälpa till. Det har jag inte sett nåt av. Tyvärr-
Oj nu vet jag inte om ni orkar läsa det här blev både långt o kanske en aning bittert.
Kram på er!
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Hej..jag kände på samma sätt när jag hälsade på min akutavdelning där jag slitit och jobbat de sista tio åren..Kalla handen! Det var väldigt olustigt!!
Jag tror att jag var den enda anställda som längtade tillbaka till jobbet när jag hade semester..Jag kom först och gick sist! Men nu när man blev långtidssjuk och avpolliterad så var man intet värd!! Jag jobbade dessutom inom akutpsykiatrin och där ska väl folk ha förståelse kan man tycka! Men jag går aldrig mer dit!
Jag kommer inte att kunna gå ut på något annat jobb..Jag sover som en kratta och är superstel och har ont större delen av fm. Och sen linkar jag fram resten av dagen..Jag tappar det jag håller i händerna och kan aldrig lyfta nånting över huvudet!
Vad ska man kunna jobba med??? Jag förstår inte hur FK tänker!!
Kram/Anita
Jag jobbar 75% och har 25% varaktig sjukersättning - blev också uppsagd på dessa 25% trots att jag hade heltid tidigare. Jobbar som lärare och hoppas att jag ska orka med detta till hösten. På FK står det i papperen att all varaktig sjukersättning ska utredas var tredje år. Så skulle jag nu mot förmodan bli FRISK som ju naturligtvis vi alla vill så står man där med deltidstjänst. Jag fattar inte heller hur de tänker! Något mer stressande än detta eviga besök bland vårdgivare och utredande från FK gör att man blir sjukare och får mer ont pga stressen och krisen med hur det ska bli. En ond cirkel.
Du Anita det är klart att du fixar att börja studera igen om du har lust med det! Det har alltid varit både 40 och 50 plussare med på de utbildningar jag har gått! Va sjutton du kan ju ha massor med år i ett passande yrke framöver..
Jag hoppas att du får ordentlig hjälp hos arbetsförmedlingen!

Jag har haft mina funderingar kring att utbilda mig till något annat än undersköterska..för nu klarar jag ju inte av vården längre! Men jag vet inte riktigt vad jag skulle vilja jobba med..
Men tack för ditt svar..jag ska fundera vidare!
Kram/Anita
Jag är sjuskriven 50% och arbetslös 50%. Får se hur det är framöver.
#7 abuelas det finns ett rätt bra test på arbetsförmedlingens hemsida. Där svarar man på frågor och kan på så vis se inom vilken sektor man skulle kunna arbeta el utbilda sig.

#8 Det testet skulle jag vilja testa…
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Det ska jag kolla in! Har gjort det med min son en gång i tiden om jag minns rätt!
Kram/Anita
Hej alla fibrovänner
E helt ny, hittade hit av en slump. Har suttit och läst en hel del inlägg, så skönt att läsa alla symptom som finns, jag är inte knäpp…
Fick diagnos ca 5 år sedan och är halvtidspensionär. Har nu hamnat i den härliga sitsen att jag blivit arbetslös den andra halvan (ironi). Det känns som moment 22 just nu, har skitont och kan knappt röra mig, får besked på ett jobb nästa vecka, tänkt om jag får det och så kan jag inte ta mig dit för jag inte kan köra bil just nu
får inga besked av AF om jag kan locka med lönebidrag, hade det på det andra jobbet med 50 %.
Fler som är i samma sits och hur gör ni?
Kram Suss
Välkommen Stein!
Själv har jag 100% innom callcenter branchen, mailsupport nu efter 5,5 år på bedriftsavdelningen. Tungt är det men det går. Men vissa gonger önsker man sig 80% jobb
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Själv är jag arbetslös, men drömmer om att starta eget i framtiden.
Jag är förtidspensionerad. Men längtar efter att arbeta. Mitt liv tog slut -95. då hände olyckan som förändrade mig.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Finns inte en chans att jag orkar jobba. Min sjukersättning går ut i maj nästa år. FK har redan börjat nysta i det hela och vill ha läkarutlåtanden från mina dr. Vem vill ha en anställd som måste gå och lägga sig flera ggr om dagen, som inte kan utföra alla arbetsuppgifter, som har mer frånvaro än närvaro… Det bara inte går ju. Är skitstressad pga det här med FK, de pressar på och den onda cirkeln är igång. Den sjuka blir mer sjuk…

Har sjukersättning på 18mån. Är 30 år, och tänker inte gå hemma resten av mitt liv
Mvh Angelica
voff på er värd för jack russell terrier

skrev fel jag är 33, men känner mig tyvärr äldre
Mvh Angelica
voff på er värd för jack russell terrier

Jobbar 100% som lärare plus övriga projekt och att jag pluggar i halvfart på högskolan. På sistone har jag känt av det mer och det skrämmer mig. Försöker nu skära ned lite men det är svårt när flera kurser är i keramik som är rätt så tungt. Jag fasar för att det leder till förtidspensionering som min mor.
Ni som går igenom slit med arbetsförmedling och doktorer… det är jättefint att ni delar med er av erfarenheter så behöver inte "alla uppfinna hjulet" igen. 
Jag har varit sjukskriven 3½ år, men började arbetsträna i mars -08. Jobbade 2 tim/dan, efter semestern började jag med 3 tim/dag och nu har jag precis börjat med 4 tim/dan.
FK, AF och läkarna har väl mest pratat om att försöka få mig till halvtid, men sen får vi väl se.
FK utredde vad jag skulle passa för, efter 4 års sjukskrivning .(arbetskada ryggen stelopererad)
De kom fram till att jag skulle vara begravningsanteprinör eller väktare. jag va tydligen orädd, därför va det passande yrken för mej… Men vem tänkte på va det innebar för min rygg… nej nej så långt kunde de inte tänka just då, men de kom fram tillslut att jag va oduglig
Har ni hört nå så idiotiskt Jag skulle lyfta "döingar", när jag knappt kunde lyfta en liter mjölk.
Väktare skulle jag söka till tyckt FK en kurs i självförsvar va behövligt, puttar en människa mej så drattar jag handlöst i backen.
jag har nyss drattat omkull å brytit båda handlederna, de har skruvat ihop dem på handkirurgen
Det skulle va nå att skicka på kurs i självförsvar
Ja herreGud vilka knäppa människor det finns på FK.
Tack å lov tillhör jag idag den gruppen som har sjukpension
Jag har haft sjukbidrag i snart 5 år och ska arbetsträna 25% under våren på mitt ordinarie arbete. Eventuellt tror man att jag kan komma upp i 50%.
Det ska bli intressant att se hur det går och jag hoppas att det kommer att fungera!
Har sjukersättning tom juni näst år. arbetstränar för att kunna komma ut på arbetsmarkanden till kanske 50%. Har inte haft fast anställning sedan 94 Har funderat på att börja plugga, men jag är 55+ . Jag vill lära mig olika konsthantverk, för jag vill SKAPA.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk