Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikett: fibromyalgi
Läst 5809 ggr
MrsSunshine
0

Varför problem med sköldkörteln vid fibro?

Idag var jag på Gottfries och fick höra att jag har en ovanligt svår form av fibro. Läkaren sa också på slutet att det är möjligt att du snart får problem med din sköldkörtel också. Men då var jag så utmattad att jag inte orkade ställa en följdfråga.

På vilket sätt kan man få problem med sköldkörteln och hur förebygger man det?

Pisan
0

Jag fick höra att jag har svår fibro och inte ska jobba mer när jag var där. Jag har hypotyreos, d v s underfunktion av sköldkörteln och medicinerar med Levaxin, och får förmodligen göra det livet ut. Lämnar prover varje år för att se hur läget ser ut vad gäller ämnesomsättningen. Har ingen aaaaning om hur man förebygger det. Min mamma har också hypotyreos och jag har fått höra att det förmodligen är ärftligt. Har också fått höra att det har med fibron att göra.

MrsSunshine
0

Tack för ditt svar Pisan. Min farbror är läkare så jag ska kolla med honom, vara bara lite otålig. Din sorg tröstar mig som man brukar säga. Skönt att höra att det finns någon mer med svår fibro även om jag inte önskar ngn detta. De jag känner med fibro har bara lite värk i kroppen och kan leva ganska vanliga liv så jag trodde kanske inte att jag hade det utan ngt annat, men det finns visst svåra fall som oss även om det är ovanligt.

Pisan
0

Jodå, vi finns :-) Vad bra att du har en egen "familjeläkare". Han vet säkert om man kan förebygga problem med sköldkörteln. För att spä på lite till Glad: Jag har ME (kroniskt trötthetssyndrom) också, pratade ni om det på Gottfriesmottagningen?

MrsSunshine
0

Ja, jag fick den diagnosen med. Men den förhåller jag mig lite kritisk till, inte att den finns, men om man har så fruktansvärt ont dagligen och migrän flera gånger i veckan som jag har så är det ju inte konstigt att man blir utmattad. Har tolkat utmattningen som ett resultat av smärtan. Men jag ska läsa på lite till innan. Han hann inte utveckla ME för mig.

[Tassy]
0

jag har också fibro och problem med sköldkörteln, men mina värden pendlar så det går inte att medicinera Obestämd går fortfarande på utredning, ev blir det operation, eller så gör dom ingenting alls. Det lutar åt det sistnämnda Skrikandes

Bigblomman
0

När min värk bröt ut upptäckte läkaren att jag hade en underfunktion av sköldkörteln. När jag gick på dans- och rörelseterapi frågade jag hur vanligt det var att fibropatienter har problem med sköldkörteln och ungerfär 3 av tio med fibro har det…

Gunbritt75
0

Hej jag blev lite nyfiken. Jag har aldrig hört talas om Gottfridmottagningen. Var ligger den och varför är den så speciell???

jen
0

jag har också underfunktion i sköldkörteln, och har haft b12 brist.

I samma veva (strax efteråt) så fick jag fibromyalgi.

Min doktor sa att symptomen är snarlika, och att kroppen kan fortsätta värka fast man är ok i sköldkörteln pga medicin.

(blir en ond cirkel)

min fibro har varit ok i 1½år nu, men nu verkar den komma tillbaka igen "suck"