Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettprathörnan
Läst 1741 ggr
Zimba
0

Förkylnings borttagning.

Jag vill bli av med min vidriga förkylning, som nu e värre än värst. Har snart ingen näsa kvar, ingen röst o mest ont överallt.

Vad har ni för knep för att bli av med skiten????

Zimba vill ha hjälpGråter

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

virkmaja
0

jag brukar göra en häxbrygd på vitlök och sirap/flytande honung. man stinker vitlök men blir frisk på några dagar.

tag två pressade vitlöksklyftor per matsked sirap/flytande honung. gör en sats på ett par matskedar. ta sedan en tesked av blandningen morgon och kväll, sen så ska du se på grejer :)

Zimba
0

virkmaja: Tack för tipset trots att det lät som en häxbryggd, fniss. Jag älskar vitlök men kombintationen med sirap lät så där, men det e värt att testa. Återkommer när jag prövat, hoppas jag Tyst

//Baloo forever

Rita-S
0

Jag köper alltid Kan Jang. Fås köpt i större mataffärer, apoteket och hälsokosten. Smakar lakritsliknande. En bägare morgon och kväll.

När jag känner förkylningens första lilla kribbel kör jag i gong med dubbla doser C-vitamin och echinacea brustabletter, varannan timme en dubbeldos, i ett dygn. Räkna med att magen reagerar på så mycket C-vitamin! :D

I många fall skrämmer detta bort förkylningen. Inte alltid, men när den inte gör det blir inte förkylnignen så hård.

Sen, om jag ändå blir sjuk, tar jag kan jang och normal dos echinacea, och på nåt sätt värkar det som om det förkortar elendet en hel del för mig. Efter jag började detta, har jag legat halvdöd på soffan 2-3 dar i stället för en vecka, och snyrvel och host var över efter et par veckor i stället för ett par månader!

Så.. det fungerar på mig iaf! :)

Dom flesta svär till vitlök. Vitlök sägs höja immunförsvaret, och vi blir inte dödat av det i motsats till hästar, så vi kan köra hårt!

Jag tror kanske inte jag skulle blandat i sirap själv, men jag vet en som prässar vitlöksbåtar i maten. ALL mat. Skivad vitlök på macka, vitlök i alll mat, och detta gör han varje gong han blir förkyld. âven han värkar bli av med elendet snabbare :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Tassy]
0

Jag kokar chaí på följande:

Kanel
Kardemumma
Kryddnejlika
Färsk ingefära
Stjärnanis
Svartpeppar
Chili
Fänkålsfrön
Enbär

Låt sjuda riktigt länge, de sista fem minuterna häver jag i någon form av té, antingen vanligt svart, eller rooibos. Häll sedan upp i en kopp med ca 3/4 av detta, och minst 1/4 mjölk. Sedan i med en stor sked honung.

Tänk dock på att värmen tar bort effekten av honungen, så ta gjärna en sked honung och ät som den är också ;)

Pisan
0

Whisky är bra mot det mesta Glad och betyder ju livets vatten på gaeliska.

Zimba
0

Whisky e sååååå jävla vidrigt, finns det inget annat alkoholhaltigt att inta istället, sen blir det ju roligare att va sjuk oxå Tyst

//Baloo forever

mongu
0

Te med rom o socker i.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Pisan
0

Jag håller med om att whisky är vidrigt. Men när man är förkyld så känner man ju inte smaken ändå. Tänkte att du kanske kunde bita ihop och låta det slinka ner ändå liksom Glad

Rita-S
0

jag tycker cognac gör mycket av det samma, iaf för mig. Visst lossnar det nedöver, man blir varm, näsan otäppt (NB ha papper klart! ;) ) o så, och jag hostar mindre.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

miffo
0

Wisky är bra om man har hosta, den ska va utspädd med vatten, det är bra för magen oxå.

Annar är det ju god handhygien, rena andukar, mycke vila, och vatten, nåt som man bör se till att ha.

chigak
0

Min mormor rekommenderade mig en kur vid förkylning som brukar funka på mig iaf. Ta ca en matsked av vilken sorts sprit som du själv föredrar och blanda med hett vatten och strösocker. När man druckit det blir man riktigt varmTungan ute 

Och gott tycker jag det är med….

När jag tagit detta två kvällar i rad så brukar förkylningen vara borta sen… För det mesta iafObestämd

jejjja
0

jo jag har du häller lite mintu i ett glas och värmar det i micron några sekunder och driker det varmt det rensar både hals och mäsa jag lovar. Det sak  var amintu orginal ej mintu black

tuska
0

Jag har ingen sån där dunderkur  mer än när de första tecknen visar sej  ex. halsont så tar jag en hårdsmörgås med massor av vitlök, jag tar faktiskt 2-3 kyftor, halsbesvären blir då som bortblåst. Ingen vill sen komma i närheten av mejGlad

feiner
0

I min släkt så dricks det en slurk kokt öl vid förkylning. Själv inte prövat på det då jag inte gillar öl i vanlig form ens men det sägs funka.

Anna-Klara
0

ugh,jag har också hört talas om att varm öl skall hjälpa. Har inte heller provat det..