Gissa vad?
Jag har, äntligen, fått träffa en ny allmän-läkare idag och han har satt en ny och tillfällig diagnos, nämligen:
kronisk behandlings-resistent smärta.
Och vad i all sin dar, skall nu detta betyda då?
Jaa, läkaren tyckte att den patient-grupp som jag nog närmast skulle tänka på det var just fibromyalgi-föreningen.
Också skall jag börja med Lyrica (1 tablett/dag) from, ikväll.
Är det någon som har något råd för vad man bör tänka på när man tar den, första gången? för man kunde visst få yrsel av den, stod det på bipack-sedeln.
Tex. ligg ner, eller promenera.
Jag får så lätt ångest vid prov av nya mediciner, pga. att jag har reagerat med läkemedels-överkänslighet, för några preparat.

okej, ingen här som har någon erfarenhet?

Du ska leva som vanligt. Det är inte alls säkert att du känner nåt av den.
Då du tar den till kvällen så är det ju snart läggdags.
Det kommer säkert o gå bra, hoppas jag.
Har den själv o har inte känt så mycket. Möjligen lite yrsel men vet inte om det var den eller om det kom ändå.
Ska du öka upp dosen sen?
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

#2, mongu, vad glad jag blev för ditt svar:)
Jag ringde läkemedelsrådgivningen, för att jag hade ett pågående "anfall" med ökad smärta, då jag är tvungen till att ta dexofen, så dom avrådde mig från att börja med den, tills att jag hade fått tag på läkaren.
Nu har jag pratat med honom, och han tycker att det är bäst att jag börjar med den, efter anfallet, så att man vet " vad som är vad".
Jaa! på din fråga, det är meningen att jag skall ta den morgon och kväll och att jag skall kunna sluta med att äta de smärtstillande som jag har nu. Underbart! om detta funkar nu.
Jag ringde upp Gottfriesmottagningen igår också, så nu har jag en tid dit för utredning om 2 veckor.
OCH så har jag e-mailat firbromyalgiföreningen här, så att jag kan bli medlem och få mera information, om sjukdomen.
SUck, jag är så utmattad, efter alla dessa år, utan hjälp och stöd och förståelse.
Min familj och mina fd. vänner, har flytt vägens väg, det gör ingenting de få som är kvar, misstror mig inte, utan kan se mig med alla mina andra tillgångar också.
Och det är nästan mer viktig att dom som stannar värkligen är trogna lojala vänner som inte mistror och lägger vikt till bördan!
Hoppas du får hjälp av din lokala förening nu, och att du kommer hitta andra vänner som kan peppa dig, om så bara här på forumet. Lycka till!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Tack, söta rita-s.
Joo, de få, vänner som finns kvar i mitt liv, är lätträknade, men varmt räknade.
Och som du själv sa, det hjälper till att tala med andra som har liknande problematik, eller erfarenheter.
Jag tror säkert inte att jag är ensam om att ha fått uppleva det här.
Lokalföreningen ja, har den gett er någonting? vad och hur, i sådana fall.

Jag har gått med alldeles nyligen i fibromyalgiföreningen o upptäckte till min glädje att jag har rabatt på floating. Blev så glad!!!!!
För 1½ timme skulle det kosta 295 kr istället för 420 kr. Visst är väl det bra?
#5 En sak jag funderar över är vad du tar för mediciner? För är det verkligen tänkt att du ska kunna sluta med de andra när o om du blir hjälpt av Lyrican?
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

#6, hej mongu, jag tar dexofen och två panodil extend mot smärtan (i 24 timmar) , dagen efter tar jag naproxen (i 24 timmar), på tredje dagen ingenting, och sen är jag tillbaka på dexofenen och börjar om från början igen….det är tröttsamt och sliter på min kropp.
Läkaren förklarade att avsikten är att kunna ta bort de smärtstillande, genom att öka upp lyrican, istället.
Jag trodde att detta var vanligt, för personer med fibro, är det inte det?
Floating, låter som något bra alternativ. Tidigare hade jag besvär av panik-ångest och klaustrofobi, så då skulle jag nog inte ha klarat av det, men jag har fått TFT-behandling, så jag klarar mycket mer av det nu, som jag tidigare tyckte var jobbigt, eller tom. omöjligt.
Vet ni kanske om någon mer behandlingsform också? för de sjukgymnaster jag har träffat vill bara att jag skall prestera styrke-träning, som av förklarliga skäl, inte är så lämpligt, samtidigt med dessa inflammationer som jag dras med.

Men jag fattar inte riktigt den ordinationen. Det innebär ju att du dag tre är utan smärtlindring.
Vad jag lärt mig o vet att det är noga med är ju att man har smärtlindring kontinuerligt.
Floating är väldigt skönt o avslappnande. Det jag känt är att man bör låta det gå ett par ggr. innan man vet om det hjälper. Tycker det är lättare för var gång att slappna av.
Har du fått testa Basal KroppsKännedom? Då handlar det ju om att hitta balansen i kroppen. Inga hårda träningspass utan lugnt.
Sjukgymnaster brukar ha såna grupper.
Ha en bra dag! Mongu.

Kroppskännedom? jaa då samt avspänning, inget har fått mig bättre.
Skall man ha smärtlindring kontinuerligt? de läkare jag tidigare har mött, har bara stört sig på att jag inte skall bli läkemedelsmissbrukare, för att det är skadligt att äta mediciner.
Joo, det är jag också rädd för, men deras enda ordination mot smärtan har just varit det -Det finns inget mer att göra för dig, bara ta tabletter.
Dom har inte trott på att smärtan har varit så allvarlig, jag har varit som en irriterande fluga (verkar det som, på deras reaktioner) som dom vara ville vifta bort.
Den nya läkaren verkar inte alls funka så, han rynkar på näsan när jag svarar på hans frågor om hur de tidigare läkarna har behandlat mig, det verkar som om han har en helt annan uppfattning än vad de hade, som tur är.
Man orkar inte vara så här dålig och SAMTIDIGT så misstrodd, hur länge som helst.

Det viktigaste är att inte smärtan får genombrott. Det vet jag av dels egen erfarenhet o även från mitt jobb som sjuksköterska.
Man sliter mycket mer på kroppen om smärtan får bryta igenom o det är mycket svårare att häva smärtan.
Bäst är att man har en jämn koncentration i kroppen. Då behövs oftast inte lika mycket medicin heller.
Med smärta så blir man inte läkemedelsmissbrukare, för kroppen "äter upp" medicinen. Man får inte de kickar som en missbrukare är ute efter.
Låter som dina tidigare läkare inte riktigt trott på dig. Kan det va så?
Ha en bra dag! Mongu.

neej, dom har inte trott på någonting.
Efter att ingenting syntes på MR-kameran, -92, så ville min läkare anmäla mig till FK, för att jag hittade bara på, som hon sa.
Men då skrev min allergi-läkare ett surt brev till henne, för hon ifrågasatte alla mina diagnoser, både allergier och IBS:en.
Men någonting ofördelaktigt har hon nog ändå skrivit i journalen, för den ena läkaren som jag hade efter henne, sa att jag fick prata om alla mina andra sjukdomar, men aldrig om min smärta, trots att den hela tiden blev värre.
De personliga ombuden, tog upp mitt fall i patientnämnden, och dom sa att det borde anmälas högre upp, men jag är för smärtpåverkad nu och måste koncentrera mig på att få hjälp för mina inflammationer i första hand.
I denna veckan så har en ortoped konstaterat att inflammationerna i nacke, axlar och rygg, nu har nått mina armar med, suck!
Jag hoppas på det bästa, och som sagt, min nya läkare är jätte-engagerad, det känns att han vill åtgärda felen, han misstror mig inte

Har du begärt att få ut din journal? Du har rätt att få den. Då kan du se vad som står o är det alldeles galet så ta upp det.
Man kan, fast det är svårt, få bort saker från sin journal om det går att bevisa att det inte är sant.
Ha en bra dag! Mongu.