Ngn som varit på Gottfriesmottagn?
Jag har tid på Gottfriesmottagn i morgon. Är det ngt som man ska tänka på inför det besöket eller förbereda sig på?

Yes, jag har varit där. Tycker inte att man behövde vara förberedd. Man sitter ner med läkaren och går igenom hela historien (igen… suck…) och så klämmer han på Triggerpunkterna. Det hela tog c:a 2 timmar. Det kändes riktigt bra efteråt - förutom att jag hade ont resten av dagen på Triggerpunkterna - man känner att läkaren verkligen förstår en. Den läkaren som jag träffade, dr Gottfries himself, var VÄLDIGT trevlig och förstående. Men jag antar att de andra läkarna är det också, annars skulle de ju inte jobba där. 
Det låter bra! Ska till en annan läkare där, men han är säkert bra också. Fick du ta blodprover också? Och fick du ngt intyg att ta med din ord. läkare?

Ja, jag tog blodprover. Doktorn skrev ett remissvar/utlåtande till min psykiater som remitterat mig till Gottfriesmottagningen och det har sedan fungerat som underlag till intyg till FK. Men om det är så att du inte blivit remitterad av "din" läkare så får du nog ett utlåtande av Gottfriesmottagningen skulle jag tro.

Ja har varit där och träffat en mycke trevlig Läkare , ja fick fylla i frågor o sen prata vi en stund o så tryckte han på trigger punkterna o tog blodprov, han sa att ja hade fibro och frågade om ja ville prova med B12 o folsyra som en del med fibro tyckte att dom hade nytta av och de äter ja nu vet inte om de hjälper men sluta i julas när tab var slut o då blev ja sämre, han skicka ett utlåtande till min remiterande läkare, detta utlåtande verkar ha positiv respons hos försäkringskassan i alla fall.
Jag ska dit nästa fredag.. Äntligen!!
Måste man ta blodprov om ens vanliga läkare (+reumatolog och endokrinolog) redan tagit typ alla prover som går att ta, och varje prov redan tagits upprepade ggr?? Det gör fruktansvärt ont för mig.. Och jag har så dåliga ådror så dom får sticka igen o igen.. Ibland får dom ge upp..:(
Funderar på om man ska försöka att inte ta några smärtställande på morgonen, så dom ser lite mer hur dålig man eg är. Tramadolen tar ju bort en del av smärtan. Vad tycker ni? Men om jag ska stickas så måste jag ta smärtställande, annars går det inte..
Lycka till och berätta hur det gick!

Det är inget tvång att lämna prov. De kollar B12 och folsyran i bloder. Jag hade nog tagit mina smärtstillande som vanligt.
Tack för ditt svar.
Det är redan kollat många ggr på mig, har tagit B12 i ett år nu och värdena är bra men jag är sämre.:p Så det hjälpte inte på mig.

Har du testat att ha på Emlakräm innan du ska ta prover? Det tar ju bort det onda att ta själva provet. För är man svårstucken o vet att det brukar va bökigt så kan faktiskt venerna dra sig undan pga det.
Kroppen är ju listig, tror den i alla fall.
Bara ett tips.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Använder det om dom ska spruta in något, men det är inte bra att använda det vid prov då det gör att ådrorna försvinner ännu mer tyvärr…
be dem sticka i handryggen i stället, där kommer de åt lättare att klämma fast ådrorna så de inte rullar undan. Så får de göra på mig, annars går det inte. Se även till att vara ordentligt varm om handen, annars be dem värma den åt dig, de flesta lab ska ha vetekudde eller liknande för att värma just svårstuckna patienter. På mig måste dom värma hela armen, annars får dom inget blod hur dom än håller på.
Mvh Tassy

#9 Emlakräm används mycket inom vården just vid provtagningar.
Så testa det nästa gång. Det brukar inte göra så venerna försvinner.
Då skulle det inte gå att använda när man ska ge en intravenös injektion heller.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

#10 Det är svårare att sticka i vener som vill rulla. För väldigt ofta så ger dom sig iväg fast man håller fast dom.
Sen är man mycket mer känslig på handryggen så det brukar göra mycket mer ont där.
Ha en bra dag! Mongu.
#12 dom brukar ligga bättre till på handen har jag fått lära. Men det är sant, de kan sticka iväg där med. Men det varierar nog från person till person.
En del är mycket känsligare på handen, andra inte. Jag tillhör de sistnämnda. När jag blir stucken i armen får jag ont från fingerspetsarna hela vägen bak i ryggen i muskelfästena där vid skuldran. När jag blir stucken i handen stannar smärtan där. Jag tycker det är värt att känna sticket lite mer framför att bli så himla plågad i flera dagar efteråt.
Men alla är vi olika, och sköterskorna har olika metoder som de är vana också 
Vad jag vill ha sagt är att man ska vara öppen för att prova lite olika saker, får man jätteont i armen och är svårstucken där - prova något nytt.
det kan vara så värt det 
Hur gick det för dig när du var där?????

Jag vet från mitt arbete att det är mycket svårare att sticka i handen just för att dom gärna rullar iväg men också lättare går sönder.
Sen är handryggen mer känslig pga att den "hårdare" finns ju inte nåt mjukt underlag där.
Men visst har jag stuckit både på handryggar. Satt nål precis vid tummen, handled, fot osv.
Är en patient svårstucken så får man testa på alla tänkbara ställen.
#13, får du alltid ont upp vid skuldran när du blir stucken i armen? Det har jag aldrig hört nån bli, men det visar ju bara hur olika vi är.
Ha en bra dag! Mongu.
#15 jag får ont innuti min högre axel när jag äter lite mer enn att äta mig mätt.. :) Jag är nog lite felkopplat… ;)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#15 ja det händer varje gång. Det är min whiplashskada som löper ut där, och vidare ner i muskulaturen i armen. så när jag spänner armen så får skadan fullkomligt spader 
Jovisst är det så som du säger, och framförallt har man mycket flera nerver i handen än i armvecket. Men vad gör man när det är nästintill omöjligt att sticka i armen? Sist jag provade det fick jag ligga där i 50 minuter och dom bara stack, och stack, och stack ännumera och grävde runt
Så för mig är det inte längre ett alternativ ens att ta i armvecket.
När en ådra går sönder, är det då man blir sådär härligt knallblå? 

Ja då får du ett blåmärke när det spricker sönder. Det kan bero på många olika saker.
Kärlet kan va skört av nån anledning, sjukdom. Sen så kan det ju rulla iväg så det blir perforerat istället för att man hamnar rätt med nålen.
Men du dom håller väl ändå inte på o sticker samma person? Dom hämtar väl nån annan som sticker. För det är så alla kan misslyckas utan att det behöver va fel. Men har man inte lyckats sticka o få det blod man ska på tre ggr. så brukar jag be en kollega sticka.
Sen kan o ska man ta hjälp av narkospersonal om det är nån som är mycket svårstucken.
Samma så tycker jag du ska ta lite Emlakräm på om du känner det är obehagligt. Det gör att dina vener inte rullar iväg lika mycket. Eller bara försvinner in i kroppen. Fråga mig inte vart för dom kommer fram igen så snällt när stickfaran är över.
Visst är vi alla olika o det ska vi få va. Det är väl egentligen charmen med att va människa att vi inte är stöpta i samma form.
Hoppas det går bra vid nästa sticktillfälle i alla fall.
Ha en bra dag! Mongu.
Jo det var samma sköterska som stack i över 50 minuter, tyvärr. Trots att dom var 3 st inne på lab så tog hon inte hjälp.
Ja, de enda som lyckas sticka mig i armen är just narkosläkare.
Hur får jag tag i emla? har för mig det är receptbelagt?
Fast mig gör det inget att de håller på i näven, jag känner mig mycket bekvämare med det. 
Tack för dina goda råd Mongu, ska lägga dom på minnet till den dagen jag tänker uppfylla min dröm och utbilda mig till sköterska 

Emla är receptfritt o det finns även som plåster. Så testa nästa gång.
På lab. ska dom kunna sticka dom är ju specialutbildade på lab för att sticka.
Ha en bra dag! Mongu.

Hej jag har varit där och du behöver inte tänka på något dom testar om man har fibro sedan får man gå till sin vanliga läkare
Ann Ekstrand