Optikern kan inte hjälpa?
Hej!
Har fått ett problem och jag undrar om nån varit med om något liknande?
Beställde progressiva glas till mina glasögon. När jag fick dom kunde jag omedelbart konstatera att jag inte såg någon som helst förbättring på texten när jag såg genom läsdelen på glasögonen. Inte heller såg jag helt tydligt genom avståndsdelen?
Fick komma på återbesök, vilket resulterade i att optikern sa att jag tydligen behövde starkare läsglas, men att "han trodde att det skulle räckt med de svagare". Däremot var det rätt styrka på avståndsdelen. Jag såg till och med bättre än jag skulle(?) sa han. Men jag såg ju fortfarande inte skarpt…
Han beställde nya glas till mig, med starkare läsdel än tidigare, men samma styrka på avståndsglasen. Gick ändå och lurade här under helgen på att det kunde ju bara inte stämma? Jag ser ju inte skarpt i dom, utan med suddiga kanter. Och att läsa texten på tv:n utan att den "flyter" är ju bara att glömma. Även om jag är pigg!
Fick så prata med min optiker idag och ifrågasatte om det verkligen kunde vara rätt glas. Men det skulle jag tydligen inte gjort. Jag var bara negativ. Och jag kunde minsann inte avgöra något nu redan, jag var tvungen att ge det en chans. Minst en månad. ( Vilket jag HAR gjort nu på fredag. Och de avståndsglasen blir INTE bättre).
Jag vet inte allt vad det var han sa, men vi blev väldigt oense och han lyssnade inte alls på vad JAG sa. Till slut fick jag nog och bad att få prata med en annan optiker - då vi så helt klart inte kom överens.
Sen gick det ett tag och så fick jag ett samtal från en tjej i personalen. Hon hade blivit ombedd att ringa mig. Hon skulle framföra att de tyvärr INTE KUNDE HJÄLPA MIG och att jag skulle komma in och lämna glasen , få hjälp med att sätta i mina gamla och få pengarna tillbaka. Med andra ord: Jag var inte önskvärd som kund längre.
Till saken hör att jag faktiskt tycker att de är bra där. Det är bara just denne man som jag tydligen inte går ihop med. ( Inte idag i alla fall.)Och ingen annan fick jag tydligen träffa heller?
Vad säger ni?
Ska man inte se BRA i sina glasögon om man har fibro?
Hälsningar från CatMoon, som funderar på om hon fortfarande VILL vara kund i den affären - om hon ens får det?

Det klart man ska få se bra.
Men sen är fibro ofta en bov i det hela för ögonen kan ändra sig väldigt.
Samma sak om man äter värktabletter, eller ändrar sin medicinering så kan det ha effekt på ögonen.
Det varnade min optiker för när jag provade ut mina glasögon.
Värken i sig kan också spela många fula spratt.
Progressiva glasögon är nåt man måste vänja sig vid. Men inte hur lång tid som helst.
Tycker du blev fult behandlad av din optiker. Trist att du inte får va kvar som kund där. För det finns väl andra optiker där med förmodar jag.
Man är trots allt ganska utlämnad när man inte mår bra. Sen att allt ska skyllas på ens mående eller ekonomi är också trist. För han verkade väl inte varit på sitt bästa humör eller hur?
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Hej mongu.
Tack för ditt svar.
Jag ändrade lite i min text under tiden du svarade - för jag såg inte att det blev så lååångt först… ;)
Nej, optikern var nog inte på sitt allra mest strålande humör tyvärr. Verkade vara stressad själv snarare… Det skumma är att vi har disskuterat detta med fibro tidigare. Och han har hela tiden sagt att det är inget som påverkar synen. Jag har ju hört annat, så därför har jag ju frågat.
Ska leta reda på en optiker som kan det här med fibro tror jag. ;)
Det där lyder inte som någon trevlig händelse får jag säga.
Men fakta är att fibron påvärkar även muskeln i ögat, så att från dag till dag kan det variera en aning hur bra man ser med sina glasögon. Jag upplever det själv att det varierar hur bra jag ser, men, jag har talat om för min optiker hur det är med fibro och muskeln till ögat och fibrons påvärkan på det, och han läste då på lite!
Det var riktig tråkigt att dom valde "säga upp" bekantskapen på det viset, och det utan att nån av er riktig fick chans att veta det kan va fibron som spökar, inte du som spelade svår kund, men jag hoppas du kan hitta nån som är lika bra, där du kan säga till genast så dom inte misuppfatter dig igjen!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Hej Rita-S.
Nej…jag vet faktiskt inte ännu om jag ska skratta eller gråta åt eländet.. Jag hoppas dock att det reder ut sig. Jag har ju ännu inte hunnit vara in och prata med dom på plats. Jag vill ju inte sluta vara kund - jag vill ju bara SE bra.
Läste lite i din tråd om "synproblem". Verkar vara rätt vanligt med spökande syn så att säga. Finns det nån mer info om det här problemet som jag kan ge till framtida optiker (vem det nu än blir)? Den jag var hos nu visste ju uppenbarligen inget om det här.
Hur löser du och din optiker detta med vilken styrka på glasögonen det ska vara om synen är så olika? Min egen fundering var om man gjorde täta synkontroller under några veckor, och sedan gjorde något slags snitt?
#4 på fibromyalgi.nu kan man läsa detta om synproblem:
"Tillfälliga problem i form av dimmig syn liksom svårigheter att fixera blicken är ännu et vanligt symtom vid FMS. Många har upprepade gånger undersökts av ögonläkare och optiker. De har då inte sällan fått glasögon som sedan blivit liggande i en byrålåda eftersom de inte fungerat. Dessa symtom beror inte på något synfel utan på att den neurohormonella styrningen, troligen via hormonet noradrenalin, är störd. Tror man att man behöver andra eller nya glasögon, ska man därför prova ut dem när FMS-sjukdomen befinner sig i ett så lugnt skede som möjligt."
Denna PDF har även information fra karolinska nämner att synproblem är vanligt för fibropasienter, men säger tyvärr inte så mycket mer enn det. Och äve denna pdf från fibromyalgi.se nämner dimmigt/suddigt syn som en vanlig och även tillfällig problem vid fibro. Men i övrigt är det informationen från fibromyalgi.nu som jag tycker var den bästa. Har inte lyckats hitta nån forskning på det dock, inte änn iaf.
Det viktigaste är iaf att du informerar din optiker att du har fibro, och det är vanligt att det påvärkar synet i perioder, så att ni ofta kan uppleva att ni får mäta och mäta och mäta. Jag skulle föreslå att du får en vana av att ha två synkontroller rätt nära på varann, på dagar när du mår skapligt bra, så att du kan dubbelkolla hur det står till. Om du då får samma värden båda kontroller borde det värka fritt fram på att beställa glas skulle jag tro.

Tack snälla Rita! *ler*
Nu har jag fått lite mer "kött på benen". Kanske kan få en lösning på problemet då istället för att bli sedd som "gnäll-kärring! ;)
presis
Den där PDFen på 4 sidor "this is what your eyesight doctor" eller vad den nu het, värkar som en bra grej att printa ut och ta med iaf. även om den är på engelsk :)

Ja - det var min tanke med. Så den skriver jag ut och tar med mig och ger till dom. (Och hoppas att dom vill lyssna…)
Skulle ju vara betydligt skönare att reda ut den här fåniga situationen, än att bara strunta i den. Som sagt, jag vill ju helst kunna fortsätta vara kund där. :)
presis! Och kanske även bli sams med den där andra så inte ni blänger surt på varann? ;)

Japp, ungefär så! ;)