Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 2510 ggr
Mysan59
0

En liten undran....

Jag har på senare tid (ca 1 år tillbaka kanske) märkt att det gör ont på vissa ställen när jag tar där. Till exempel i huvudet, när det kliar så känns det som jag har fått en smäll där. Ibland också på insidan av knät, samma där, det kliar och så märker jag att det känns som om jag har ett blåmärke (det finns inget blåmärke där) och det är inte alltid det gör ont…

Förstår ni hur jag menar och är det nån som känner igen det?

anki1
0

Japp, känns väldigt bekant.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Zimba
0

Jag oxå, det måste ju vara trigger punkterna eller tender point som det oxå heter som du kommer åt. Petar man på dom så känns det som fingret fortfarande trycker en låååång stund efter.

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

Bigblomman
0

Oftast när man har sådan enorm värk får man extra vätskesvullnad i kroppen vilket gör att det trycker på under huden och när det kommer extra tryck på ytan så känns det som blåmärke trots att det inte finns något. Smärtläkare förklarat detta för mig.

Pisan
0

Känner jag också igen.

miffo
0

hm, jag var tvungen att känna efter. Nog har jag dom trigger punkterna, jösses vad ont det gör.

Mysan59
0

OK, så det verkar också vara ett ganska typiskt fibro-problem… Jag har ju undrat lite varför det känns så där. Förvånad

Zimba
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mysan59: Ja det e ju med dessa trigger punkter som b.la fibro diagnosen ställs. Vid en undersökning delas kroppen in i en kvadrat o i varje kvadrat ska man ett visst antal ömmande punkter (tender points el trigger punkter)  Positionen av triggerpunkterna:                        

Positionen av triggerpunkterna:                        

1. Nackmuskeln där den fäster vid skallen
  2. Halvvägs mellan nacken och skuldran
  3. Muskeln över övre inre skulderbladet
  4. 2 cm under sidobenet vid armbågen
  5. Övre yttre delen av skinkan
  6. Höftbenet
  7. Ovanför knäet på insidan
  8. Nedanför halsen
  9. Spetsen på bröstbenet

Anledningen till att triggerpunkerna är en del av kriterierna för diagnos är att personer med FMS har visat sig vara extremt känsliga på flertalet av dessa punkter. Alla kan få ont på dessa ställen, under tillräckligt stort tryck, men det är det som är poängen; FMS-patienter får oerhört ont vid ett lätt tryck på dessa punkter.

Många upplever det som att tummarna som tryckt "sitter kvar" efteråt i flera minuter, ibland upp till timmar. Det är heller inte ovanligt att den generella smärtan runt dessa punkter ökar efter undersökningen, och håller sig hög hela dagen.

För diagnosen FMS krävs att du "har" (dvs reagerar på) minst 11 av dessa 18 triggerpunkter.

Anledningen till att triggerpunkerna är en del av kriterierna för diagnos är att personer med FMS har visat sig vara extremt känsliga på flertalet av dessa punkter. Alla kan få ont på dessa ställen, under tillräckligt stort tryck, men det är det som är poängen; FMS-patienter får oerhört ont vid ett lätt tryck på dessa punkter.

Många upplever det som att tummarna som tryckt "sitter kvar" efteråt i flera minuter, ibland upp till timmar. Det är heller inte ovanligt att den generella smärtan runt dessa punkter ökar efter undersökningen, och håller sig hög hela dagen.

För diagnosen FMS krävs att du "har" (dvs reagerar på) minst 11 av dessa 18 triggerpunkter.

//Baloo forever

Mysan59
0

OK, har aldrig fått dom punkterna utredda… Glad

Men man måste nog komma till en läkare som är intresserad av detta, verkar det som…

Tack för svaren!

Zimba
0

Mysan59: Ja eller så får man tvinga dom att bli intresserade, det e ju alltid bättre att komma till en smärtläkare Flört

//Baloo forever

Mysan59
0

#9 Japp och nu har jag fått namn och telefonnr till en. Vi får väl se om han har tid att ta emot mig. Ska ringa till honom i veckan Glad

Zimba
0

Bra, håller tassar o tummen för dig.

Håll oss gärna underättade hur det går.

//Baloo forever

miffo
0

#10 Håller tummarna för dig med Glad

Mysan59
0

Har läst igenom lite läkarutlåtanden, man kommer ju inte ihåg allt… Bl.a. står det på ett ställe: "Har uttalade smärtbesvär, ett flertal triggerpunkter i nacke, skuldror och armar. Nedsatt rörlighet i såväl halsrygg som skulderparti, nedsatt grov kraft i båda händerna, domningar ner i ffa ulnara(?) sidan av båda händerna etc."

Men som sagt, ska ringa smärtläkaren.

Tack Zimba och miffo för era "tummar" Flört

[Tassy]
0

#13 ffa ulnara är väl fingrarna? Glad

Anna-Klara
0

ulnara sidan betyder att det är "yttersidan" av händerna, alltså ner mot lillfingersidan av handen.

(os radius och os ulna = de två ben som är i underarmen).

Mysan59
0

#14 och #15 Tack för svaret  Ja det är mycket konstiga ord man

ska lära sig… Glad

Anna-Klara
0

psst jag har jobbat som läkarsekreterare så det liksom fastnade Tungan uteFlört

Mysan59
0

Aha, då förstår jag! Fast man lär sig lite grann när man är sjuk också…

Anna-Klara
0

oh ja det gör man definitivt!

Mysan59
0

Deltamuskeln vet jag precis var den sitter! Och vad colon betyder och… Skrattande

Fast skulle eg. vilja förstå mera.

Anna-Klara
0

vi kan ha en lektion nån gång! SkrattandeTungan ute

Noliai
0

Jag trodde jag var ensam om det!
Har aldrig varit någon som förstått vad jag menat när jag pratat om det (förutom mamma då, men hon och jag är så lika så vi var inte förvånade över att vår smärta är så lika också).

Däremot är det inte alltid triggerpunkter som gör så för mig. Det kan vara andra ställen på kroppen där jag får de där "känningarna" eller vad man ska kalla det.

Anna-Klara
0

ja, så brukar det vara för mig också Noliai, att det gör ont liksom i skinnet när man kliar eller t ex bara torkar sig efter duschen.

Tatsja
0

Brinnande smärta i kroppen om någon rör en

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

miffo
0

Ibland gör det så ont att tom kläderna skaver.

Tatsja
0

Man blir helt orkeslös. Ont av att ligga ner tom.

Väl mött, Tatsja

Rita-S
0

jag har inte det där så ofta. mäst på hela kroppen när jag har mina mardrömsdagar då det kan värka i huden i massor med minuter efter jag kliat mig, men när jag har vanliga dagar är det inte så ofta.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Tatsja
0

Det visar sig lite olika på oss människor. Vissa punkter har alla, men sen är det olika. Ska iväg på ärende nu. Höres sen.

Kramiz

Väl mött, Tatsja

Mysan59
0

#21 Javisst kan vi det Tungan ute

Pisan
0

Här är en läkarsekreterare till!  Det var en j-a tragglande av medicinsk latin när man pluggade… Men nu sitter det! Glad 

Jag brukar också ha "brännande hud" på en del ställen av kroppen, mest underarmarna och det sitter i nåt dygn eller så, jätteirriterande.

Mysan59
0

Men är det nån som har jätteont i fötterna? Alltså inte i lederna utan huden, gör mest ont när jag sitter, vill helst inte ha dom i golvet, eller när jag ska sova, får bädda in fötterna i täcket så dom inte nuddar varann. Ibland gör det så ont i ena foten att jag får lägga den utanför sängen, i luften…

Och det har jag nästan dagligen. Fast det gör inte så ont när jag går, konstigt nog, om jag inte går långt förstås…

Tatsja
0

Jag har ont i fötterna, men det värsta är om jag setat och reser mig. Känns som tusen knivar i hälen, bara vänster. Men ändå. Börjar fundera på om min protes kan ha något med det och göra.

Väl mött, Tatsja

anki1
0

För mig känns det som om jag har ett stort skrubbsår, men när jag tittar efter så syns det ingenting. och det gör ont när tyget i mina kläder glider över området. Jag är oxå väldigt känslig för sömmar och veck i mina kläder och lakan.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Tatsja
0

Kontaktöm. Nerverna som spelar dig ett spratt. De kan göra det. Kolla upp det.

Väl mött, Tatsja

Mysan59
0

#34 Jaha! Jag har undrat och undrat vad det är med fötterna, det är såå jobbigt! Kollar man det med smärtdoktorn? Jäklar! Har glömt ringa honom idag också… Förvånad

Tatsja
0

ja, men prova andra skor också. Det kan bero på det. Men ta upp det med smärtdoktorn om han lyssnar på dig

Väl mött, Tatsja

Pisan
0

Värken i fötterna tycker jag nog är det allra värsta. Har provat allt möjligt bl a inlägg. Och inte har det blivit bättre. En sjukgymnast sade till mig en gång "att det där med fötterna det får du lära dig att leva med för det finns inget att göra". Och jag har verkligen provat det mesta och inget hjälper.

Mysan59
0

#37 Jag tror nog att det är samma här. Har provat med alla möjliga skor, men ibland vaknar jag och det värker i fötterna. Ibland har jag knappt varit ute på hela dan (iaf inte gått så mycket) och ändå så bara värker det…

Tatsja
0

Har bara ont i en häl. Precis när jag ska resa mig är den värst.

Väl mött, Tatsja