Smärtlindring
Jag har inte fibro utan neuropatisk smärta.
Jag undrar hur ni medicinerar och vad som hjälper er? Jag har prövat det mesta känns det som. Just nu så är det panocod tillsammans med stesolid när det är som värst men det går ju inte att ta när som helst, på jobbet t.ex eller när man ska ut i trafiken.
/Maria

Jag medicinerar inte dagligen mot fibron, har inte hittat ngt läkemedel som funkar. Har tradolan och citodon v.b för rygg och nacke
Jag tar Sifrol, ett medel som egentligen är för parkinssonpatienter och typ alvedon voltaren T (sparamt då jag egentligen inte tål dom) orudisgel för utvärtes bruk. tidigare hade jag "lyckopiller" mot smärtan de funkade rätt så bra ,men orsakade viktökning. Jag bytte på egen begäran till Sifrolen, som jag tycker funkar bra.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Jag tar Naprosyn mycket för att dom är inflammationshämmande men även mot värken. Inte alltid det hjälper men..
En sak som är viktig om man måste äta starka värktabletter är att ta nåt för magen oxå!! Direkt på morgonen om jag ska ta Naprosyn, då tar jag Omeprazol. Annars skulle jag få sån magkatarr så fy! Förstörde magen en gång förut med Voltaren, efter jag fick whiplash.. När man har skadat magen en gång, så sitter det i sen resten av livet verkar det som! Så akta er säger jag bara!!!!!!
Har du testat Cymblata? Jag har inga erfarenheter av den själv, men den används bla mot neuropatisk smärta.

Jag har inte testat annat än Naprosyn.. Har aldrig hört talas om Cymblata..

Hopi- Jag har oxå förstört magen med värktabletter. Åt naproxen i några månader för ungefär 10 år sen och då fick jag svår magkatarr. Efter det blev jag jättekänslig i magen. Så jag tror att det kan vara som du skriver att har man förstört magen på så sätt så är man förstörd för resten av livet. Jag har jätte mycket krångel med magen till och från pga magkatarr. Ska jag tex dricka vin så tar jag ofta en omeprazol först för jag vet att magen inte tål vin. Det är samma om jag ska äta något väldigt starkt eller ta någon värktablett som man kan få ont i magen av, då är det lika bra att ta en omeprazol först.
#4 Har inte testat Cymblata. Däremot har jag ätit Lyrica en period men fick en enorm yrsel, matlust och noll sexlust. Tyckte inte det hjälpte mot värken mer än i början.
/Maria
Min mage är oxå förstörd fast på typ treo, men jag kan numera ta enstaka voltaren. Magen blev mycket bättre sedan jag la om maten till mmer åt LCHF-hållet.

Dexofen-alvedon och diklofenak mot muskelvärken och Neurontin mot nervvärken… plus lite omeprazol eller lanzo mot magen..:)

Jag har fått Diklofenak T mot min värk i bröstet (får det gå för länge får jag även problem med andningen). De tar jag vid första symtom och då försvinner värken. Utan dom kan jag bli liggandes i flera dar.
Jag åt en del voltaren t i förra veckan pga min hälsporre gjorde sig gällande igen, men magen tålde det inte så nu har jag problem med magen igen diarreer och så. Många besök på toan.

Jag äter Cymbalta den är dels för deppression samt tar mycket av smärttopparna. Tycker den hjälper bra. Men inte fullt ut. Men jag kan verkligen förespråka den medicinen för er som har ständig värk.
Klart man äter andra värkmediciner med. Men denna Cymbalta hjälper nog så man håller huvudet över ytan
Jag tar nästan bara värkmedicin till natten. Tryptizol, Tradolan och Alvedon som depå. Då får jag sova någorlunda bra vilket gör att jag vaknar någorlunda värkfri. För mig har Tradolan gjort att livet blivit någorlunda drägligt. Att få sova avslappnat är oerhört viktigt för mig.
Jag tar Neurontin (som numera har bytt namn, men kommer inte ihåg till vad) som är muskelavslappnande. Annars blir det Orudis samt några receptfria som t.ex. Alindrin. För min IBS har jag Inolaxol (IBS:en hänger ihop med fibron).

Mina mediciner:
Morgon: 100mg Tradolan, 1gram Pannodil, 150mg Lyrica
Middag: 150mg Lyrica (har jag mer ont än vanligt tar jag även tradolan och pannodil)
Kväll: 100mg Tradolan, 1gram Pannodil, 150mg Lyrica och 40mg Tryptizol
Detta tar bort toppen på värken och gör så jag kan sova lite bättre.
Men känns som jag skulle behöva andra tabletter som är starkare.
Går varje dag med mkt värk även fast jag tar mkt tabletter :(
//Marcus

jag tar dexofen och panodil, vb. Naproxen är till för min mensvärk och migrän, som bara inträffar 1 ggn/månad.
Men när jag har mycket stress omkring mig, även positiv sådan, så blir jag sämre, får ta mer smärtstillande, ibland varenda dag i 1 veckas tid. Detta har påverkat min mage, så nu måste jag också ta nexium för magen var gång som jag tar smärtstillande.
Det optimala, för mig är när jag bara är som sämst 2 ggr/vecka, nu har jag varit sämre sedan i november, och har måst ta upp till 5 dagar i sträck.
Nu har jag hittat ett sätt till att bryta det, att istället ta en naproxen, fast jag inte behöver den, kan skjuta upp värken några dagar. F¤n jag måste ha tag i en vettig läkare som jag kan snacka med dom här sakerna med, det känns som om jag inte orkar så länge till.

Jag tar 8 st tradolan med alvedon forte och Somadril (starkt muskelavslappnande) dagligen (och vid fruktansvärda ryggsmärtor, har en ryggskada oxå, Ketogan (morfinsuppar) men inte är jag värkfri… Jag efterlyser verkligen "mirakelmedicinet" och hoppas forskning snart kommer fram till den!!

Mirakelmedicinen är på gång nu. Men den har inte fått klartecken av socialstyrelsen riktigt än.
Det värsta är att man får inte ha högt blodtryck om man skall äta den. Då skrivs den inte ut om du äter blodtrycksmedicin.
Har hört från många som blindtestat den att den är verkligen ett MIRAKEL. Borde snart släppas troligen till hösten.
Tyvärr kan jag inte testa den då jag har för högt blodtryck,
Till er andra som kan äta den. Skriv gärna om den hjälper er när den släpps på marknaden.

En undran, men vad har Sifrolen med fibro att göra?
Hur fungerar det ihop, hittar ingenstans nåt om att det kan hjälpa vid fibro.
En annan sak jag undrar över är att Lyrica tex ges mot neuropatisk smärta, men firbo är ju en muskelsmärta. Jag får liksom inte ihop det.
Fick min diagnos Fibro och kronisk trötthetssyndrom alldeles nyligen efter 4 års kamp om att bli trodd.

Jag är väldigt försiktig med värktabletter men jag har ätit tradolan retard och ipren i många år för en missbildning i bröstryggen så det äter jag också för fibron. Har även Somaril comp som jag kan skifta i mellan. Jag har också fått börja med antideppresiv medecin pga både värk och andra saker som hänt i mitt liv.

#20) Har du fått nåt annan nu än Somadril Comp? För den är ju stoppad nu o kan inte ges längre?
Vad har du i så fall fått?
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Nån som vet vad denna MIRAKEL-medicin heter? Kan man läsa om studie/försök etc någonstans om den?
Å tänk om det verkligen fungerar. Jag kan testa som har lågt blodtryck :-)

Jag med! Jag har också lågt bltr.

#21 Det hade jag ingen aning om, jag har fortfarande kvar som jag tror jag löste ut i början på förra året och jag har uttag kvar på mitt recept *förvånad* Jag har ätit dom i säkerligen 10 år till och från, Jag äter inte den så ofta då jag blir så påverkad av dom. Annars äter jag bara dom andra medecinerna jag räknade upp. Det där lär jag faktiskt kolla upp med min läkare ska även kolla mitt recept och mina tabletter så dom inte gått ut i datum.
#22 Jag känner till två olika mediciner som prövas för behandling av fibromyalgi. Den ena är färdigtestad och väntar på godkännande och heter Milnacipran. För den andra, Reboxetin, har studien nyligen påbörjats och den avslutas nästa år.
Jag har hört från flera som deltagit i Milnacipran-studien att de mått mycket bättre när de ätit den, så det låter ju hoppfullt!
Cymbalta har jag också testet. Men tyvärr så blir jag allt för kraftigt illamående av den. Nog för jag hade behövt att gå ner några kilo, men kanske inte på det sättet eller så fort! Det är dock roligt att läsa att det finns folk som den hjälper. Min läkare trodde mycket på den när han först hörde talas om den och tänkte då genast på lilla mig!
Annars så tar jag Citodon för smärtlindring och Efexor depot för min mentala obalans. Har man haft ledvärk i 20 år så sätter ju det sina spår.

Jag tar Cymbalta och Atarax i kombination och det fungerar jätte bra tycker jag!

Har kollat runt lite på nätet ang Milnacipran och Reboxetin. Milnacipran är samma typ av medicin som Cymbalta och Reboxetin är samma typ av medicin som Citalopram (Cipramil).

Varken Cymbalta el Atarax går jag upp i vikt av .BRA !
Men husdjur och musik lindrar också värk tycker jag.

#21 Jag fick dom utskrivna i juli förra året och tog då ut ett 100 pack, men har inte köpt något efter det. Jag har ett utag kvar på det, men jag ska kolla upp det med min läkare eller apoteket.

Jag tar Tramadol, Lyrica och Cipralex varje dag för att dämpa värken och Panodil vid behov.
Jag tar, vid behov, citodon. Lite mindre behov tar jag vanlig voltaren receptfritt. Annars är jag envis på att forsöka ha tablettfri vardag.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#29 nja, inte riktigt. Både M & R är tidigare godkända (antingen i Sverige eller i andra länder) som antidepressiva läkemedel, det stämmer. Men de är båda mer lika Cymbalta i sättet att fungera än SSRI-preparat (som Citalopram). Milnacipran är en serotonin- noradrenalin återupptagshämmare (SNRI) och Reboxetin är noradrenalinåterupptagshämmare (NRI/NARI). Båda påverkar alltså noradrenalin men M påverkar även serotoninhalten vilket inte R gör.
En lite annan variant av Reboxetin än den som testas nu finns på svenska marknaden under namnet Edronax - kanske någon här som testat den?

#31) Somadril tillhandahålls ej enl FASS där står att avreg.datum är 2008-06-01
Vet från ett annat forum att oron varit mycket stor från de som använde Somadril vet faktiskt inte om dom fått nåt bra ersättningsmedel.
Men kolla med din läkare. Om du fick recept i juli förra året så går det ut i juli i år. Så det är väl hög tid för dig att förnya dina recept.
Hoppas du får nåt annat som kan hjälpa dig.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

#34:
Milnacipran = serotonin- och noradrenalinåterupptagshämmare
Cymbalta/Duloxetin = -------------------"--------------------------
Reboxetin/Edronax = selektiv noradrenalinåterupptagshämmare
Citalopram/Cipramil = selektiv serotoninåterupptagshämmare
Har jag förstått rätt nu??
Kom också fram till att Pregabalin är samma som Lyrica.
#36 Ja, det stämmer precis! :)

#35 Tack Mongu det ska jag göra, jag hoppas verkligen han kan komma på någon ersättning till mig dom gånger det blir allt för bedrövligt. Men jag ska också se till att lämna in dom jag har kvar för jag var in och läste om dom på nätet. Nu har jag ju ätit dom till och från i många år men tänker defenetivt inte äte dom nu när jag vet att det är farligt.
En så länge tycker jag att jag klarar mig rätt bra med Tradolan Retard tillsammans med ipren eller alvedon + mina antideppresiva medeciner. Men jag vet att det kommer perioder då det inte fungerar….men jag får ta det då.

V-lang. Jag har ätit Somadril för mina smärtor i minst 30 år.
Sedan de skulle förbjudas fick jag trappa ner dom lovar att det var ett rent h-te nu äter jag Norflex istället. Tyvärr gör de inte samma nytta som Somadril. Men ingen läkare i Sverige vill skriva ut den på distans ens längre.
Pga missbrukare som förstört det för oss som behöver den.
Trist när man mådde bättre av Somadrilen och kunde röra sig mer.
Tror inte du får ut någon mer Somadril V.lang. Tyvärr den finns inte ens kvar i apotekets sortiment längre.
Kram försök hitta något likvärdigt.
Bettan, vad är det för mirakelmedicin? Vad heter den?
Mot mina knäsmärtor äter jag alvedon, 8 x 500 mg per dag.. Åt Diklofenak men har avbrytit då biverkningarna är för stora :( Äter även omeprazol mot magsår..
SKa eventuellt byta upp mig till Tiparol..