Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 1899 ggr
Zimba
0

Läkning av skador.

Kom på en sak till. När jag har skadat mig ( vilket händer ofta) så tar det en jäkla lång tid för att bli bra igen. Jag kan inte komma på nåt annat än att det har med fibron att göra.

Nån mer som tänkt på detta, ja det måste det va, eller??

Tell me, my cyberfriends

Zimba er vän i natten Tyst

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

miffo
0

hmm…svårt att säga. har ju ständigt kattmärken på händer och armar.

Zimba
0

miffo: Det e du inte ensam om, fniss. Skäms

//Baloo forever

miffo
0

mina två katter blir nog aldrig vuxen, de busar som kattungar fortfarande och nu är de snart 1,5 år.

Blåmärken får jag fler av nu när jag har fått sämre balans, men hur länge de är där har jag inte tänkt på

Zimba
0

Visst e det underbart med både stora o små busfrö, har massor av dom själv, ja du vet nog redan det. Men jag tänker ex på när jag fick en fotboll på lillfingret för över 1 månad sen, oj det måste va längre sen, fick ju en spricka i fingret, men det har minsann inte läkt, trots fingergrodan. Och andra saker jag råkat ut för brutna revben, allt tar nästan tre ggr så lång tid att läka som hos en som inte har fibro.

Pussa dina missar från mig.

//Baloo forever

miffo
0

Det jag har märkt med sår, är det det lätt blir inflamation om jag inte sköter om dom direkt.

Jo dom små lurviga vänner är helt underbara, har nog sett bilderna på de små underverken du har hos dig.

Kyss dina missar oxå

Gunbritt75
0

Jag stukade foten i början av maj- jag har ff jätte ont av det. Jag har också en inflammation i handleden vid hö tumme den läker inte ut jag har ätit massor med tabletter och min dr bara skakar på huvudet o säger att det blir långvarigt…  Nog för att jag är 50 men nog verkar det vara fibron som gör att allt tar så himla lång tid att bli fri ifrån.

Rita-S
0

o det har jag märkt jag med, allt jag gjör, blåmärken, stötar och allt tar myyyycket längre tid enn innan jag sjuknade till så svårt.
Retsamt vet jag!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Anna-Klara
0

Jag också har märkt det.. har inte tänkt på att "jämföra"  med någon annan men när ni säger det så tar det lång tid för blåmärken, sår osv att läka..

Rita-S
0

#8 jag jämnförde med innan fibron på mig själv bara.. ta förkylning tex. Innan jag sjuknade inn kunde jag va snuvig, nysa och hosta i et par veckor. Nu kan det som mäst ta et par MÅNADER innan jag slutar snora.

Jag tappade en gong en hårdplast burk, fyrkantig, på min fort så det ena hörnet på burken träffade först. Foten va blå där den träfte i två tre veckor och det tog ett halvår innan jag inte längre kände någon som helst ömhet i muskler och sener i foten! o.O

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Anna-Klara
0

ja men det är ju sant Rita.. i vår familj har vi ofta pratat om att de andra familjemedlemmarna oftast får "en liten släng" av en förkylning, magsjuka osv medans jag blir REJÄLT sjuk..

tack för upplysandet :)

Rita-S
0

#10 ja där ser man! Det kanske har sammanhang med fibron? Jag tror iaf det har det för mig. Jag har hört fler läkare hemma i norge bemärka att fibropasienter ser ut att ha problem med immunförsvaret så väl som allt annat.

Pisan
0

Dr Gottfries på Gottfriesmottagningen i Mölndal sade till mig att fibro är en slag störning/nedsättning av immunförsvaret.

[Tassy]
0

här är en till

Zimba
0

Ja förkylningar o andra infektioner, ska vi inte ens prata om hur lång tid det tar innan man blir någorlunda människa igen. Trots att prover ang immunförsvaret e så bra att det inte kan bli bättre, blä

//Baloo forever

Millaris
0

#10-12 vad intressant det här med immunförsvaret - jag blev pencillinallergier för några år sedan. Då hade jag troligen haft fibro i något år. Undra om det var immunförsvaret som fick frispel vad gäller pencillinallergin???

Jag har också samma problem vad gäller blåmärken, de tar evigheter innan de försvinner. Ett annat är att de allra flesta jag får har jag ingen aning om hur jag fått. Rätt var det är har jag ett blåmärke Obestämd

När det gäller sår läker de rätt bra, men det kan bero på att jag oftast slänger på lite Helosan på dem. Skulle inte klara mig utan Helosan

Pisan
0

Är det någon här som hört talas om gubben Westerberg i Gnesta? För några år sedan var jag i kontakt med honom och enligt honom har jag inte fibro - jag har penicillinallergi… Fick en massa oljor som jag skulle dricka under 1 år, men inget hände.

Bettan49
0

Ja så är det tyvärr immunförsvaret slås ut av fibron. Det tar otroligt lång tid att läka alla sår man får. Alla slag mot väggar och möbler man helt enkelt bara råkar stöta emot.

Sedan tar ju en förkylning längre tid för oss med fibro att läka ut.

Bara att konstatera och "gilla läget" (fast der är klart det gör man inte).

Blåmärken har jag aldrig haft innan fibron blommade ut. Ser nästan ut som var misshandlad ofta. Skönt att folk vet att man gör sina dumheter och går rätt in i en dörr. Eller helst böjer sig ner och får en skåpsdörr i huvudet. Det är min vardagFörvånad