Motion
Funderar på motion vad gör ni andra för att försöka hålla vikt och kondition?? Jag har tappat mycket muskler sen jag blev sjuk och styrketräning funkar inte man får jävulsk träningvärk som triggar allt. Hur gör ni ???
Mvh Gunbritt

Försöker smyga in det i vardagen. Jag går till och från jobbet. Jag går till affären och handlar nästan varje dag eftersom jag inte kan bära så mycket Går i trappor mm.
Har funderat på att prova simning, men man kan ju inte gå ut för hårt. Har oxå tänkt kolla om det finns vattengympa för fibrisar.
Känner att det är viktigt att hålla igång för cirkulationen i kroppen.

Jag har ju vovve så det blir ju massa promenader o när vädret tillåter bor jag nästan i sjön o simmar massor, sen bor jag på tredje våningen utan hiss, så det blir motion vare sig jag vill el inte 
Zimba medarbetare på fibro.
//Baloo forever

Jag blev dagmatte åt en boxer för 2 månader sedan, så jag är tvungen att gå ut ett par gånger om dagen, annars blir jag sittandes inne! Jag går även på vattenjumpa i 34 gradigt vatten med egenträning en gång i veckan genom reumatikerföreningen regi. Vattenjumpan börjar om ett par veckor igen efter uppehållet under sommaren.
Jag kommer att börja gå stavgång så fort jag lärt Nässla att inte vara rädd för dem! Jag använder stavarna som stöd när min rygg säger ifrån dåliga dagar och kan då inte gå så långt utan stavar. Min sjukgymnast sänkte mina stavar med 10 centimeter för att jag inte ska få så ont i bröstrygg och axlar pga att jag använder dem även som ett stöd!
Jag sitter inne, köpte en träningsmaskin som ekar tyst i hörnet brevid bokhyllan
försöker lite försiktigt smyga igång sjukgymnastik på rehab, vi skyndar långsamt. Nästa månad börjar jag med bassängträning.

promenader.. promenader och så en promenad då och då +qi gong (:
Jag red en gång i veckan tom i våras och bor på tredje våningen utan hiss..
Tyvärr får jag för ont i fötterna för att gå promenader..
Sara

Har idag promenerat mer än vad mina ben tål och känner att mjölksyran håller på att bränna sönder mina ben. En tanke som slog mig, vad är det i kroppen som förbränner denna mjölksyra? Den funktionen måste ha blivit så ur kass, kan man hjälpa den på nåt sätt?

Motionsutövande = sängliggande minst 1 vecka. Blir jättedålig av att röra på mig. Jag vet inte hur många Friskis & Svettiskort jag slösat pengar på i onödan innan jag fattade att jag faktiskt var sjuk…. Efter 1 pass blev jag så dålig så jag inte kunde nyttja kortet mer än 1 eller möjligtvis 2 ggr till den terminen. Korta promenader är det enda som funkar.

Jag önskar att jag kunde träna och vara mer aktiv än jag är men kroppen säger stopp. Det enda jag gör regelbundet är att promenera i skogen. Vissa dagar kan jag gå hur långt som helst medan jag andra dagar får mjölksyra efter mindre än en halv km. Jag har ett träningsprogram med gummiband som jag fått av sjukgymnasten för längesen men det klarar jag inte att göra. Ibland när jag är inne i en bra period försöker jag komma igång med det men sen blir jag dålig igen och orkar inte så det känns ganska meningslöst. Dessutom har jag ju mycket problem med värk och stelhet i händerna vilket gör det svårt för mig att hålla i gummibanden.
Egentligen skulle jag behöva träna iom att jag har problem med ryggen men vad ska man göra när kroppen inte orkar. Jag är riktigt avundsjuk på alla som kan träna. Jag skulle också vilja det
:(
I mitt tidigare liv dvs före fibron sprang jag tränade dressyr till häst och gick långa promenader. Nu mera orkar jag ibland skritta ut i skogen till häst vilket är min livlina. Alla tjatar om promenader både vårdpersonal, släkt och vänner. Vet inte hur mycket pengar jag lagt ut på skor och hur många gånger jag försökt. Vill ju helst springa som förrut! Men det fungerar inte blir jätte dålig eftersom värken sitter under fötterna! Naturligtvis har man gått upp 20 kg vilket inte heller är bra! Nä Blä!

Jag ställde frågan i alternativ behandling och fick intressanta svar. Mjölsyreproblemet kan komma från att jag kan ha för dålig syra-basbalans i kroppen.
Tydligen vanligt att fibrosar har för hög halt urinsyra i kroppen. Har man oxå ett mag/tarmsystem som inte funkar ordentligt så kan det oxå ge problem. Man kan tydligen se pH i blodet.
mycket intressant info där miffo
jag _tror_ jag har läset det nånstans här inne också, men jag kan lika gjärna sitta och drömma, är så vimsig just nu 

#12 om du kommer på det kan du putta upp den tråden. vill veta mer om just det

Jag har hög urinsyra i blodet och medicinerar för det. Har gjort det i flera år.

#14 Vart ber man om en sån test? Går på utredning på reumatologen, kan den läkaren ge remiss tror du?

Jag lämnar sådant blodprov på vc, men det går väl lika bra på reumatologen, de skickar väl ändå iväg proverna till samma lab som vårdcentralen.

tack, då ska jag be dem kolla det.

För att se pH-värdet i blodet behöver det tas en artärresp. Man tar prov från en artär istället för från en ven. Ett prov som inte tas mer än på mycket allvarligt sjuka patienter. Ofta på IVA eller så.
Normalt sett så ligger pH-värdet inom normala gränser på oss. Om det inte gör det så är det alltid många fler indikationer på att nåt är galet.
Men urinsyran kan även VC ta prov o se.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

ok, kanske det ordnar till sig ändå nu när jag är uppmärksam på vad jag äter. har börjat med kalktillskott för ett litet tag sedan eftersom jag inte kan äta mjölk, har oxå ringat in vissa frukt och grönsaker som är bra.
men om problemet kvarstår nästa gång jag träffar läkaren så ska jag prata med honom om det

Ni har säker läst detta om syrabasbalans, men jag slänger in en länk ändå.
Zimba medarbetare på fibro.
//Baloo forever

Tack för länken, den är jätte bra
Att ha storstädning är oxå ett bra sätt att träna på. Är ganska säker på att min syrabasbalans inte riktigt var som den skulle förrut, är bättre i kroppen nu. Med tanke på att jag skurade grovköket och badrummen i alla hörn igår. Idag har jag bara ont i muskler och leder, är inte "bakfull" och har inte brinnande muskler som det brukar bli efter en sån ansträngning.