Avslag från f-kassan
Jaha, idag kom beskedet.
"Du har ingen inkomst, du har inte rätt till ersättning ifrån oss."
Jag har två veckor på mig att överklaga. Det känns så lönlöst. Nu är jag verkligen strandad. Jag är så arg! 
Det förstår jag Tassy. En stor kram som lite tröst från mig….
Jag är inte riktigt uppdaterad på "din historia". Har du lust och ge lite mer bakgrundsinformation (bara om du känner för det alltså)?
Oj, var ska jag nu börja?
Jag är bara 19 år, jag hann aldrig ens ut i arbetslivet innan jag fick min whiplash och fibro som följd. Jag är född med en del kroppsliga fel, så jag har alltid haft smärta och spänningar i kroppen. Jag fick avbryta mina studer sista gymnasieåret, då sa kroppen ifrån, jag sprang in i den berömda väggen för sjuttioelfte gången i rad. Har gjort massor av utredningar osv, men först nylen blev jag tagen på allvar. Jag kom ett steg frammåt, sen tog det stopp igen. Jag har noll inkomst. Ingen utbildning, ingen erfarenhet.
Med andra ord strandad och tvingas nu flytta hem till mina föräldrar igen. Tillbaka på ruta ett. I ett år fick jag prova på att leva själv, då levde jag på pengarna jag fick ut på försäkringen från whiplashen.
Oj, då förstår jag. Skickar dig en massa energi och hoppas du orkar hålla humöret uppe. Och här kommer en kram till …..
tack för din omtanke, det värmer.
Nu ska jag försöka kurera mitt ryggskott som jag fick efter all flyttpackning idag.
Usch, så tråkigt att ramla mellan två stolar.. jag kan forsöka kolla vad som finns av lagar och regler men detta ligger ju liten aning utanför fackets normala arbete då.. men skal se vad jag kan få tag i av regler o grejs!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Du har ju rätt att få socialbidrag?! Det är hemskt att samhället slår på en person som redan ligger, jag tycker verkligen regeringen måste se till att det ekonomiska fungerar för alla i samhället och inte bara för de rika så de kan bli ännu rikare!
Många kramar till dig, Tassy!

ah bleh Tassy - kramar och energi till dig så du fixar denna period.

Usch vad jobbigt för dig Tassy. Jag hoppas att det på nåt sätt ordnar sig. Massor med kramar till dig

Håller med er, man kan bara inte få bli behandlad så, fy va arg jag blir. Ska jag morra o vråla på dom, Tassy???
Nu vet var jag finns.
Kram vännen.
Zimba medarbetare på fibro.
//Baloo forever

jag begriper inte det där med "Du har ingen inkomst, du har ingen rätt till ersättning från oss", är det inte DÅ man behöver ersättning? :S
Jaa jag säger då det.. ska man vara sjuk måste man banne mig vara frisk för att orka bråka! Så ska det väl inte behöva vara, jag blir så lessen :(
Hej Tassy! Jag sitter själv i din situation.Har inte haft någon inkomst på länge och är inte berättigad till sjukersättning.Men just nu väntar jag på svar,det finns ju ett garantibelopp,det har jag sökt.Kolla upp det.Det blir kanske inte så mycket pengar men allt är välkommet.=)
Kram Tesa

Hoppas att det ordnar sig Tassy. Det är inge kul att börja om från ruta ett. En fundering om gymnasieutbildningen, Har du kollat möjligheten till individuellt program? Att få avluta ett ämne i taget?
Kram
Miffo: ja, jag ska försöka med det nu till hösten. men så är de det här med arbetsträningen också
min energi tryter, jag kan inte leva på luft, ajg får inget bidrag för att läsa EN kurs.

#13 Så du måste arbetsträna oxå
Tråkigt att du inte kan få bidrag för att läsa en kurs, det uppmuntrar inte att slutföra utbilningen precis. När man är så här dålig behöver man verkligen få ta en sak i taget.
Hoppas verkligen att det ordnar sig till slut

Massa kramar till dig Tassy!
Pisan

Kan du inte få göra klart gymnasiet först o sen arbetsträna? För mig låter det vettigare att göra i den ordningen. För trots allt så ökar dina chanser att få ett jobb om du har skolan avklarad.
Sen vet jag att flera kommuner har nåt som här kallas "framtidval?" det menas att kommun, FK o AF arbetar gemensamt med ungdomar under 30 för att dom ska komma ut i verksamhet. Är lite osäker om namnet är rätt. Men det går i alla fall ut på det.
Sen finns väl aktivitetsersättning. det är ju ungdomar t.o.m 29 år som kan få det. Det är genom FK.
Har du kollat upp detta?
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Hej Tassy!
Jag blir så arg när jag hör hur du har det! Jag jobbar inom skolan och kan bli vansinnig på hur man behandlar unga elever som har värk både i vården och i skolan. Jag brukar i lugn ton förklara för kollegor och chefer att om någon hade tagit min värk på allvar i gymnasie åldern skulle jag inte sitta med fibro i hela livet… och jag skulle ha sluppit blivit sjukpensionär på deltid vid 40. Då brukar de få sig en funderare!
Jag fick bara en tanke kan du inte läsa in sista gymnasiet på distans? Finns olika alternativ för ungdomar som bla annat bor utomlands som läser via webben eller via Härnösand fast då tror jag du måste vara 20. Det kanske går lättare om du kan styra över din studietid själv tänkte jag… Kan inte komvux eller arbetsförmedlingen eller fkassan hjälpa dig med detta verkar ju inte klokt! Det är klart att du måste ha någon rätt till hjälp av något slag. Soc om inte annat! Hoppas verkligen att du inte ger upp!!! kram!
Mongu: jag har inte rätt till aktivitetsersättning om jag pluggar, tyvärr funkar det inte så. Men jo det är den här satsningen på ungdomar som schasar ut mig i arbetslivet.
Isaksmatte: jag har försökt i två års tid att ta igen kurserna på distans, men tyvärr krävs det att jag då vissa dagar MÅSTE komma och göra prov, lab osv, är jag då dålig på just dessa datum; jag är körd. Så har det också varit. Detta har gått via komvux.
Tack för att ni bryr er

Ok, så du får inte läsa klart om du ska ha aktivitetsersättning. Inte ens gymnasiet? Jag trodde att man fick läsa på en sån nivå. Skillnad är väl högskola har jag fått förklarat för mig. För då anses det att alla ska ta lån så det ska va rättvist.
Kan du inte via Komvux få till nån spec. att du får tenta av i din takt?
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Mongu: Nej, då måste jag upp i en viss studieprocent, och inte är det många kronor jag får för det isåfall. Den procenten ligger över dom kurser jag behöver dessutom. Ja högskola är det lån som gäller.
Jag har provat komvux och att ta i min takt, men dom pressar mig ändå och kräver vissa resultat ändå, jag hinner inte med. Jag har provat både komvux i uppsala och här i ljusdal. Samma sak på bägge ställena. Man har bara ett år på sig, sen måste man börja om, så fungerar lagen, och jag är inget undantag.
Tanken är god, men funkar inte, jag har provat 
Usch Tassy hur du har det! Kram till dig!
Jag hoppas verkligen att du får chansen att läsa in gymnasiet. Jag fattar inte hur stelbent man kan vara i skolvärlden. Jag blir så arg att jag får lust att skriva till skolverket….Det måste ju kunna gå att lösa… Fast jag förstår att du inte orkar bråka med all denna vård apparat! Du ska se att det löser sig så småningom! Du har massor med år att jobba och plugga när du orkar!

Folkhögskola? Har du hört med dem? De har kurser man kan ta på distans och de har ett helt annat tempo än komvux. Jag läste själv in ett år gymnasie på Örebro folkhögskola, det var det mest roligaste jag någonsin gjort! Jag fick rehabpenning från försäkringskassan under det året!
oh, det ska jag kolla upp! har funderat på folkis tidigare 

Jag fick ersättning från fk i ett år när jag läste på folkhögskola