Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettbehandling-medicin
Läst 4073 ggr
Sach
0

Epelepsimedicin

Stavade nog fel. Men men, ni fattar vad jag menar. När jag var yngre och mådde som sämst så fick jag epelpsimedicin vilket lurade hjärnan att jag inte hade så ont som jag hade så jag kunde komma i gång och röra mer på mig. Det gjorde att jag inte längre var sängliggande. Man kan ju tyvärr inte äta det jämt men när man det är som sämst så är det som en liten spark i baken.

Fler som har erfarenhet av denna typ av medicinering?

Rita-S
0

det har jag aldrig hört om ens! Vilken värknad skal det ha mot fibron med epilepsimediciner?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Sach
0

Ska se om jag lyckas förklara. Fick ett fint diagram uppritat på tavla när doktorn satte in det. :P

Denna typ av medicin kapar smärtimpulserna till hjärnan, vilket gör att hjärnan inte uppfattar smärtan så svår som den verkligen är, vilket underlätta att röra kroppen på ett naturligt sätt. Jag var inte helt smärtfri, men jag kunde gå promenader och cykla igen vilket gjorde att jag kom i gång bättre. Sen är det viktigt att tänka på ifall man vår önskad effekt att inte ta i för mkt så man gör saker värre. Idag många år senare så tränar jag på gym, men jag vet vad jag klarar och inte klara. Då när jag var som sämst trodde jag aldrig att jag ens skulle klara av att gå ut skolan. Så jag hade stor nytta av denna medicin.

Rita-S
0

Lyder lite experimentellt tycker jag, men om det är under nogrann övervakning av läkare fungerar det nog bra :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

mongu
0

Det är många som har just epilepsimediciner mot värk. Då främst mot nervvärk.

Det är mycket möjligt att det kan ha effekt även på fibrovärk. Jag äter Lyrica men då främst för mina nervsmärtor.

T.ex. så är Lyrican en sån. Gabapentin är också epilepsimedicin. Tegretol ges ofta om man har t.ex. trigeminusvärk. Alltså värk nerver i en ansiktshalva.

Så den medicineringen kan ha god effekt men har också många biverkningar. Som allt annatLedsen

Man ska aldrig mixtra med doser själv utan både trappa upp o trappa ner medicin enl. läkarens ordination.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Konstigabaralillajag
0

Jag har ätit epilepsimedicin. Fick det utskrivet via smärtläkaren på smärtkliniken. Sorten jag åt hette Gabapentin. Dessvärre fungerade den inte alls på mig…

Misimurf
0

Min moster fick ngn ep med. när hon hade svår ryggvärk och nån nerv låg i kläm. Jag har ep så jag kanske skulle föreslå att byta medicin så jag får en som funkar för värken oxå ;)

Anna-Klara
0

Jag provade Neurontin för några år sedan men jag blev ännu mer förvirrad och tappade ännu mer ord än vanligt så jag blev tvungen att sluta.

Sach
0

det var neurotin jag fick..synd det inte hjälpte för dig

mongu
0

Ibland behöver man äta medicinerna ett tag innan det hjälper. Det är många biverkningar men klarar man sig över den tiden så minskar ofta trötthet o det att tappa ord osv.

#6 Kolla med din läkare. Det är inte alltid det hjälper tyvärr, sen är det viktigare att du har en medicin som funkar bra på din ep så du inte råkar ut för en massa jobbiga anfall.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Bigblomman
0

Lyrica är en sorts epilepsimedicin som är kramplösande, vilken jag tar morgon och kväll. Jag slipper de värsta sendragen och muskelkramperna i ryggen nu.