Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettövrigt-smärta
Läst 5137 ggr
Misimurf
2008-02-27 23:22
0

Migrän

Ni som har migrän, hur upplever ni det och vart sitter huvudvärken?

Jag har ibland hemsk huvudvärk mycket värre än den "vanliga" huvudvärken så jag funderar på om det kan vara migrän.

Tacksam för svar

Kram Marie

Zimba
2008-02-27 23:40
0

Ingen migrän här inte, tror jag. Men har väldigt ofta huvudvärk med olika styrka, har bestämt mig för att det kommer från nacken o av stress.

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

Rita-S
2008-02-28 08:02
0

jag därimot har enligt min läkare 3 olika typer migren, brevid migrenliknande huvudvärk.
ôgonmigrenen är synstörningar och molnande värk enbart i ögonen, gjärna en i taget. Migrenen, den vanliga, är gjärna synstörningar och ögonmigren brevid en smärta jag inte kan beskriva i en av mina tinningar. halva huvudet känns som det är för stor hjärna för mitt kranie och att det kommer brista så där sitter hjärnmassa presis överallt… Det stcker och hugger till, varje rörelse är en lidelse, och varje rörelse så känns det som jag får hålla fast huvudet annars ramlar det av. Det gjör så ont att jag kan inte beskriva det på nåt vis.

Den tredje migrenen anade jag inte ens var en migren, det sätter sig en fläck med värk, på ena sidan av nacken högst upp under huvudet, och det ligger som en bygel, fram mot tinningen, en värk som absolut ingen smärtlindrande tar. Enligt min läkare är detta en form för migren, fast jag har inte hört om det förut själva. Den värken kan värkligen driva mig till vansinne. Värsta jag upplevd var när jag fick dubbelsidig sådan i 2 veckor i rad…… ><

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

indiana
2008-02-28 10:26
0

Jag lider också av huvudvärk varje dag det är jätte jobbigt. Får ni någon speciell medicin till huvudvärken?

Rita-S
2008-02-28 10:30
0

Jag får Imigran mot migränen, men annars har jag "bara" citodon och vanlig alvedon mot rästen.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

indiana
2008-02-28 10:36
0

Den kanske man ska prova jag håller på bli tokig på att jämt ha ont i skallen.

Rita-S
2008-02-28 10:44
0

Imigran finns som injectioner, nässprej och tabletter vad jag vet. Jag valde nässprejen själv, men tips: Ha pastiller med stärk smak närvarande, smaken bak i halsen från nässprejen är vidrig. Jag brukar köpa laktritspastiller som jag alltid har hemma i fall jag behöver ta nässprejen så döljer det smaken av medicinen rätt mycket. Den funkar jättebra på mig iaf!

anki1
2008-02-28 14:49
0

Man kan ha svår huvudvärk om man har fibro som hållr i sig i flera dagar isträck och vanliga huvudvärkstabletter hjälper knappt.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

rockyboy
2008-02-28 18:49
0

Jag äter Imigran mot min migrän. Om det hunnit bryta ut tål jag inga ljud eller ljus.Ofta mår jag illa och det dunkar i hela huvudet.

Misimurf
2008-02-28 21:29
1

Rita - Känner igen mig i en del av det du skriver. Min huvudvärk sitter bakom vänster öga och det spränger i hela väntersidan i huvudet så det känns som det ska spricka. Jag blir yr och illamående och kan inte koncentrera mig på något. Det är hundra ggr värre än vanlig huvudvärk.Skrikandes

dreamiz
2008-02-28 23:41
0

Jag har migrän ibland, hemsk värk i halva huvudet.
Men ibland har jag som migränvärk med yrsel, synbortfall o allting fast värken sitter i hela huvudet. Vet inte om det är migrän, fast det är lika illa, om inte värre. Senast hade jag ett sånt anfall i söndags. Jag kunde varken ligga eller sitta pga de kändes som huvet skulle sprängas vilken sekund som helst, var yr o trött o matt o kallsvettades. Tom hunden blev orolig till slut. Efter flera timmar då halshuggning kändes som ett riktigt bra alternativ kunde jag äntligen somna o sen kändes huvudet lite bättre.

Den mesta av min huvudvärk kommer dock från nacken.

Rita-S
2008-02-29 08:35
0

Jo jag har väldig mycket huvudvärk föruten att det är migren med faktisk, vilket självklart är tröttsamt hur mycket som helst, men jag är glad för varje dag jag inte har migrenen…

Fabmaniac
2008-03-03 17:07
0

Jag har också migrän och min sätter sig alltid i höger öga. Gör fruktansvärt ont och jag kan se på pupillen (om jag får ont i ögat) om det är migrän på gång för då reagerar den inte som normalt vid omställning från ljus/mörker och/eller så är den mycket mindre eller mycket större än det andra ögats pupill.

Värken sätter sig också i skallbasen och ner i nacken men där är den inte ensidig utan jämn. Själva värken i huvudet är inte direkt koncentrerad till en sida utan det är på framsidan (ansiktet) med höger öga och smärta runt ögat (ögonbryn, ögonhåla, panna)

och sedan mår jag illa också….men jag kräks inte så jag kan ta tabletter. Tar några som heter Zomig - den sort som jag får minst biverkningar av.

Har testat Naramig och Imigran men jag får vidriga stickningar i ansiktet av dem och Imigran är värst av dem alla. Zomigen har minst stickningar, men jag får ändå rätt mycket besvär av den.

Misimurf
2008-03-03 22:08
0

Fabmaniac- jag ska kolla mina pupiller nästa gång jag får sån där fruktansvärd huvudvärk och se om de ändrar sig

Babbione
2008-07-08 04:29
0

Jag har migrän sen 1986…men det har blivit bättre sen jag kom i klimakteriet. Huvudvärken är ihärdig och dunkande. Att böja sig ner eller anstränga sig på nåt annat sätt gör sjukt ont. Tål inget ljus, ljud eller starka dofter. Oftast sitter det på halva huvudet. Ibland när det är som jävligast så spänner jag en slips runt hjässan så hårt jag kan eller drar i håret för att få en annan smärta att fokusera på ;/ Immigran är helt klart den bästa medicinen men för dyr för mig. Åt tidigare Cafergot..nu heter den Orstanorm. Funkar hyfsat men ibland måste jag lägga till 2 alvedon också. Tar jag inga tabletter alls så sitter det i ca 12-14 timmar…jätteskoj…inte!

lightseeker
2008-07-08 21:12
0

testa naproxen, går att få på recept

V-lang
2008-07-09 01:47
0

Jag hade migrän innan mitt tredje barn men sedan har det tack och lov hållit sig veck. Mina anfall började med fläckvist synbortfall som sedan övergick till huvudvärk i en sida av huvudet, när väl värken kommit så var det bara att lägga sig i ett mörkt tyst rum med nära till toaletten för jag spydde också. Jag fick en medecin som var för kärlkrampspatienter som jag åt varje dag i flera år + värktabletter (kommer inte ihåg namnet för det är 19 år sedan)

Migränanfallet kan hålla i sig några dagar men kan sedan övergå till spänningshuvudvärk som också är fruktansvärt jobbigt.

Zimba
2008-07-09 01:59
0

Jag vill nu inte på nåt sätt skrämma livet ur er, men jag livrädd när jag hör ordet migrän. Min kompis hade/har migrän sen 10 år med enorma attacker o fick diverse medeciner o massa undersökningar. Förra året insåg dom att det inte var migrän, det var värre än så, kolla detta så noga det bara går. Jag vill bara ert bästa.

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

lightseeker
2008-07-13 23:13
0

helt rätt zimba, innan man får en migrän-diagnos ställd, så bör man vara noga utredd, med bla. skallröntgen, det stämmer väl.

Sach
2008-07-29 13:06
0

jag har tre till fyra migränanfall i veckan. mot detta har jag imigran injection och sumatriptan som finns i olika varianter i tablettform. Får olika märken varje gång eftersom apoteket aldrig har samma hemma. Suck. Om de ens har något hemma. Dessutom äter jag nu antidepp mot migränen och det har lättat anfallen och medicinen hjälper lättare.