Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 4003 ggr
Misimurf
0

Hur fungerar erat "arbetsliv"

Är lite nyfiken på vad ni gör och hur det funkar för er. Alltså vad ni har för sysselsättning, jobb, studier, arbetsträning, andra åtgärder, sjukskrivning osv. Skriv gärna och berätta.

Själv så är jag utbildad till undersköterska och fritidsledare. Fritidsledarutb. blev jag klar med i juni och just nu jobbar jag inom skolan. Det funkar ganska bra men i och med att jag är timvikarie så kan det bli en del hektiska veckor när det är mycket jobb och en del veckor jobbar jag kanske bara en dag. Det sliter en hel del på kroppen när det blir mycket jobb men samtidigt så vill jag inte tacka nej för då kanske man inte blir tillfrågad först nästa gång utan att de frågar någon annan. Dessutom trivs jag så bra med jobbet så jag vill inte tacka nej.

Rita-S
0

är utbildat gårdsavlösare men kan inte längre jobba med detta. Numera är jag anställd på ett callcenter och besvarar henvändelser från återförsälgare, kunder med särskilda avtal och liknande, folk som äger datorprodukter, printers, kamera och sådana prylar. som ni ser av min tråd förjulsklapp har mina uppgifter nyligen ändrat sig till enbart email, inget fax eller telefon, vilket blir en lättnad för mig. Detta är en provperiod på några veckor för att se att det fungerar bra, sen får vi se hur det fungerar! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

abbis
0

Jag är krukmakare och har även en inredningsbutik i anslutning..Jobbar med detta 125% .Mina övriga intressen är resor,familjen,antikviteter,slalom,auktioner..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

zari
0

Jag är jurist och jobbar på bank.

Sool
0

Jag är nu sjukskriven 50% och jobbar 50% som doktorand. Arbetsuppgifterna är anpassade så att jag bara ägnar mig åt mitt eget forskningsprojekt och deltar i seminarier, planeringsmöten etc. samt att jag arbetar större delen av tiden hemifrån. På så sätt kan jag anpassa arbetstider och arbetstakt efter hur jag mår, vilket är en förutsättning för att jag ska kunna arbeta över huvud taget. Resorna till och från jobbet och tiden där tar otroligt mycket kraft, inte minst eftersom min institution finns i två städer och båda dessa ligger ca 2 timmars enkel resväg från mitt hem. Jag åker iväg ungefär en dag i veckan, ibland blir det fler och ibland går det 2-3 veckor mellan gångerna.

Pomperipossa
0

Snart färdig undersköterska. Trött och slut som sjutton men jag älskar att jobba där… Visserligen har jag blivit tvungen att höja dosen med smärtstillande men det kan det vara värt. Förmodligen kommer det minska lite när man fått in vanan och det inte blir lika jobbigt.:)

mongu
0

Är sjuksköterska o har tyvärr varit tvungen o vika mig för mina sjukdomar. Så jag har nu varaktig sjukers.

Det känns inte alls kul men jag är tvungen att acceptera det för o orka gå vidare.

Vad framtiden har med sig det vet ju ingen. Så hoppet finns alltid kvar.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

mulligalinda
0

Jag är sjukskriven till 50% och jobbar 50% som personlig assistent och det går rätt så bra men kommer inte orka gå upp i tid men läkaren vill ju att jag ska byta jobb för det är inget för mig och det blir lite mer problematiskt då jag inte har någon utbildning.

anki1
0

Jag är telefonist, men har sjukersättning 100% sedan februari, den ska minska till 50% nästa år. går just nu på arbetsprovning som är halvtid (på eftermiddagar som inte är min optimala tid). Skulle vilja ändra tiden till att från varje eftermiddag gå bara 2-3 eftermiddagar och kunna få möjlighet för återhämtning däremellan.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

dreamiz
0

Jag jobbar som ekonomibiträde (eller kontorist *ler*) 50 % o har 50 % sjukersättning. Jobba halvtid är ofta för mycket för mig, jag lever på värktabletter för att orka. Jobbar fm o vilar/sover på em för att orka med kvällen. Mår mycket bättre när jag inte jobbar alls (som på semestern tex.)

pottsorken
0

Har inte lyckats komma ut i arbetslivet än men drömmer om att bli make up artist om jag skulle bli piggare och gladare.

Misimurf
0

#10 hoppas att du blir bättre så att du nån gång orkar nå din dröm

pottsorken
0

#11 jag med :( just nu ser det mörkt ut då jag bara blir sämre och sämre, så just nu kan jag inte ens föreställa mig hur det skulle vara att jobba.

proosit
0

Jag jobbar natt och det passar bra….Jag har svårt att komma igång när jag vaknar och det tar oftast ett par timmar innan kroppen och knoppen vaknat ordentligt. Men eftersom jag börjar jobba på kvällen har jag gott om tid på mig! Hinner oftast ta en promenad också och småpyssla lite hemma (det tunga får sambon ta) innan det är dags. Nackdelen är vintertiden då man aldrig ser dagsljuset (nästan) och måste vara ute i kylan. Just nu är det tungt pga en sämre period, men jag har svårt att se mig själv orka jobba heltid på dagen, så seg som jag är när jag vaknar.

Rita-S
0

Så bra att du kan jobba natten då, Proosit! Får jag fråga vad du jobbar med?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Misimurf
0

Jag puttar upp den här tråden eftersom det kommit nya medlemmar :)

Måste även passa på att ändra mitt svar iom att jag inte längre har samma arbete som när jag startade tråden.

Sedan januari jobbar jag 75% som förskoleassistent åt en snart 5-årig pojke med ngn form av autism (han har ingen diagnos än) Jobbet är jätte kul, bra och lärorikt. Jag lägger själv upp min arbetsdag och kan tack vare det i viss mån planera utifrån hur jag mår i kroppen. Har jag mycket värk en dag så lägger jag kanske lugna aktiviteter då och när jag mår bättre så gör vi mer andra aktiviteter. Självklart så anpassar jag ju även arbetet efter honom och hur hans dagsform är. Ibland är han mycket över aktiv och då får vi hitta på mycket aktiviteter. Jag jobbar mellan 10-16.30. På förmiddagen och vid lunch är vi nästan alltid på dagis och på em har vi egna aktiviteter.

En helg i månaden så jobbar jag på ett korttidsboende med två autistiska pojkar. Det är jag och en personal till som jobbar. Vi bestämmmer själva vad vi ska göra. Det blir ofta utflykter och promenader. När jag jobbar där så börjar jag oftast 10.30 på lördagen och slutar 17.30 på söndagen.

V-lang
0

Jag jobbar som administratör 75% och har 25% sjukpension men 2004 fick jag gå ner och arbeta 2 timmar om dagen för att sedan bli helt sjukskriven 2005.

Jag går fortfarande hemma och ska på utredning i september för att få veta hur vi ska gå vidare, om det blir hel sjukpension eller om jag kanske kan prova att kanske jobba några timmar om dagen iaf. Just när det gäller den sociala biten så skulle det kännas väldigt skönt att komma ut några timmar men när det gäller kroppen och depprision så vet jag inte om det skulle fungera iaf inte med arbeta jag har.

Bigblomman
0

Jag har arbetat som undersköterska, satte mig i skolbänken och flyttade till en helt annan stad för juriststudier. Jag har klarat av 3 år av 4,5 år av juriststudier. Jag har varit sjukskriven på heltid i 4 år och blivit uppsagd från mitt arbete som undersköterska pga långtids-sjukskrivningen. Jag älskar handarbete men kan inte sticka och virka längre pga kramp i händer och fingrar utan syr nallar som hobby. Jag hoppas försäkringskassan och arbetsförmedlingen kan ordna någon form av arbetsträning för mig i höst. Min uppsägning upphör den 23 oktober först då får jag kontakta arbetsförmedlingen… Sedan den förbaskade värken kom för 12 år sedan har jag varit sjukskriven sammanlagt i 9 år med sjukpenning, ingen sjukersättning!!!!

Kenzo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har eget företag (åkeri) 13 st lastbilar med släp 7st går som slingbilar alltså samma turer jämt (kör för Lear corporation bildelar volvo och saab) och 6 st är styckegodsbilar 2 st kan hamna varsom helst i landet vi kör bara i Sverige eftersom vi har 24 meter långa fordon  men 4 st går bara här i skaraborg och runt Borås trakterna. Man vet inte ni kanske har sett någon av lastbilarna. Sen har vi 25 st anställda + några vi hyrar in så det finns att göra. Jag sköter kontoret 75 % och har en 25% sjuklön men funderar på att ändra till 100% och bara sköta mig själv eftersom vi har kontoret i källaren hemma så kan jag ta en paus när jag vill och ta ledigt en dag när jag känner för det eftersom jag kan jobba både helger och kvällar.  Tove

Kenzo
0

en bild till på 8 st av dom alla är inte vita och gröna 1 är blå 1 är grön 1 är gul p.g.a att vi köpt begagnade några st. Vi får se nu på semestern om vi får i hop alla på ett kort det är så att alla står inte här i Järpås 1 står i Tidaholm 2 i Lidköping så det är inte lätt att få ihop alla.

chigak
0

Jag är undersköterska och jobbar 75% och har 25% aktivitetsersättning. För det mesta går det bra men ibland är det knappt jag klarar av mina 75%.

rianna
0

Jag är undersköterska och jobbar 50% och 50% tillfällig sjukersättning ska söka om nu i höst så får vi se. Jag jobbar på ett gruppboende.

Silke86
0

Kul att erkänna detta men jag har inte fått gå ut gymnasiet än.. Går på komvux 2 kurser per termin.. Får inte hjälp från F-kassan så det går långsamt.. Kommer inte kunna jobba med den diagnosen jag har nu om dom inte kommer på något nytt eller om dom vill lägga ut lite pengar på mig.. suck

Silke

[Tassy]
0

Arbetsliv? vad är det? går det att äta? Hemlis

Går på utredning nu för att se om jag ska få arbetsträna och se om fkassan tänker hjälpa mig eller ej, men det ser rätt mörkt ut på fkassafronten Fundersam har kopplat in massor av stödpersoner nu som ska hjälpa mig att få igenom sjukskrivningen till fkassan.

Har även hittat lite utbildningar jag vill testa, men jag måste fixa mitt gymnasiebetyg först Fundersam jag får ju ingen hjälp med bidrag där heller! Skrikandes dom tycker visst jag ska leva på luft och damm ute på gatan eller nåt Gråter blä på allt..

Anna-Klara
0

#23.. har'u provat suga på ramar? .. uhm.. hehe.. nä, förlåt. Hoppas det ordnar sig för dig, att du får den hjälp du behöver av stödpersonerna.

Själv har jag jobbat som läkarsekreterare 50% och sjukers 50% Har fortf sjukers kvar men önskar studera logistik. Jag väntar just nu på antagningsbesked, står som 2:e reservv…

[Tassy]
0

#24 jag lever på ramar och har så gjort i över ett år Fundersam

Misimurf
0

#24 jag ska hålla tummarna för att du ska komma in på utbildningen

# 22 & 23 F-kassan verkar inte vara nå kul att ha med att göra nuförtiden. Jag fick hjälp från dom och från af med aktivitetsersättning/rehabersättning när jag arbetstränade och sedan när jag utbildade mig. Iofs gick jag en yrkesutbildning på folkhögskola och det kanske är andra regler när det gäller komvux

[Tassy]
0

#26 nej verkligen inte, i synnerhet inte när man klassas som lat tonåring Skrikandes

Anna-Klara
0

#27 Fy vad jag hatar sån diskriminering som jag faktiskt tycker att det är..  Jag tror inte ett ögonblink på att du är lat!

Rita-S
0

det är rätt många av oss fibrisar som levde et (kanske lite för) aktivt liv före sjukdommen, så det är så himla orättvist att påstå..

Pisan
0

Säger som Tassy: Arbetsliv?? Vad är det??

Har en 60%-ig tjänst som läkarsekreterare men har inte jobbat på snart 2,5 år. Har tidsbegränsad sjukersättning t o m maj -09, sedan får man väl se hur det blir… Funderar mkt på det, det maler ständigt i mig, hur det skall bli sedan om jag får fortsatt sjukersättning eller om de tycker att jag skall tillbaka i arbete (vilket är fullständigt absurt, det bara inte går - om inte läget ändrar sig drastiskt innan maj).

miffo
0

Jag jobbar 100% som doktorand (forskarstuderande). Det fungerar riktigt bra då jag kan styra mina dagar lite.

[Tassy]
0

nej vad jag än var, men inte lat iallafall Fundersam jag läste två gymnasielinjer sammtidigt, estet och natur. har hållt på med en uppsjö olika sporter, pysslat med massor av djur, blah, ja jag var väldigt aktiv innan fibron kort och gott Gråter

miffo
0

#32 Jag blir både arg och leddsen när jag hör hur de bemöter dig. Tyvärr är det en väldigt vanlig inställning ävan hos vanligt folk. En av anledningarna till att jag flyttade ifrån min sambo.

Denna kommentar har tagits bort.
Gunbritt75
0

Hej jag är ny sedan idag. Jag är sjuksköterska och dsk( som jag utbildat mig till sedan diagnosen men inte arbetat som dom vill inte ha mig med min problematik nu) Jag har 50% sjukbidrag 18mån till ,jag har varit sjukskriven den andra halvan i ett och ett halvt år. Jag har fortfarande min tjänst kvar men den är på urologavdelning och dit kan jag inte gå tillbaka så nu vet jag inte alls. Vad kan man jobba med över huvudtaget??? FK vill inte ens gå med på att jag får arbetsträna!!!! Utan ut och jobba igen…….

Pisan
0

Välkommen Gunbritt!Glad

miffo
0

#35Välkommen

Tråkigt att FK inte låter dig arbetsträna.

mongu
0

Välkommen Gunbritt är också sjuksköterska men som du nu en sjuk sköterska.

Saknar mitt jobb så mycket men just nu så är det omöjligt.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Sool
0

Välkommen Gunbritt75! Glad

Anna-Klara
0

Hej Gunbritt75! Glad

Isaksmatte
0

Hejsan!

Jag är oxå ny här. Jag jobbar som lärare i bild på högstadium och gymnasiet. Är från början lärare 1-7 men fixade inte att ha så många ämnen så jag fick hjälp via jobbet med att byta årskurs. Har 25% varaktig sjukersättning. Fungerar så där. Är ensamstående med en tonåring och är oftast helt slut efter jobbet! Hade det inte varit för loven då jag oftast ligger utslagen skulle jag aldrig kunna fortsätta med att undervisa även om jag tycker att jag har världens bästa jobb!

Sach
0

I sommar jobbar jag som vårdare inom psykiatrin, men i höst blir jag journalist igen då jag fått nytt jobb. Har jobbat tidigare som det och det har gått väldigt bra. Nuvarande jobbet är egentligen alldeles för tungt. Men som journalist klarar jag mig rätt bra med värken.