OT - Datortröbbel!
Vilka problem har ni haft med datorn på senaste?
Min snygga vackra zepto har förvållat mig lite huvudvärk och några nya grå hår, den hadde det med att skriva talet 0 av sig själv på många platser. Innimellan riktig ofta andra gonger inte lika ofta. Jag uppdaterade bios och pratade med teknikerna på zeptos kundtjänst, och slutligen åkte min dator på sjukan i underkant av 2 veckor.
På nyåret började det dock igjen och jag uppdaterade bios en tredje gong. Fortfarande inte åtgärdat. Jag ringde då min nya vän på zepto igjen och han frågade om jag kollat IR porten. Självklart, att jag inte hadde tänkt på det! Typisk windows problem på notebook där man "sparar resurser" och batterikapacitet vid att köra inn mer enn en sak på samma krets, IR porten och tangentbord körde på samma krets!
Deaktiverade efter hans rekomendationer IR porten i min bios och tada, inga nollor har jag sett! Iaf inte på min dator 
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
här har 2 minnen packat ihop, en fläkt har skurit och windows har krashat. nu börjar bluescreen komma igen trots att jag har fixat allt, snart packar väl moderkortet ihop 
#1 vilket minne använder du, Tassy? Och är det en chassifläkt? Kan gräva runt i nördhörnan vad vi har liggande :)
Jag har nu mobilt bredband, funkar över förväntan :)
åskan tog antingen splitterpropp, modemkabel eller adls-modemet… eller alltihop. Vet nu iaf att nätverkskortet klarade sig. provade med dongen till den nya bärbara som jag köpte med bredbandet.
Har saknat en bärbar så på sätt o vis är jag liite glad för åskan, fick en giltig anledning att investera :) Min gamla HP är fem o ett halvt och har lagt av, vet inte vad som är fel men den går inte starta upp mer. Och de råa garv jag fått när jag frågat förståsigpåare om det går laga tangentbordet ( den har tappat en massa tangentknappar) sa liksom att det kostar mer o fixa en gammal burk med 40 GB hårddisk än att köpa en ny med 250 Gb,,
Hur som helst, nu kan jag vara online igen :)
chassifläkten är fixad, ska ta och öppna burken och kolla vad det är för minne, jag minns inte 
Corsair XMS2

Min dator brakar nog ihop när som helst :(
Batteriet är jättekasst så har jag inte strömsladden i så dör den nästan direkt. För nåt år sen pajade strömadaptern men pappa lyckades laga den. Han bytte ut den sladdbiten som går från adaptern och in i datorn för det var det som var paj. Dessvärre är min far känd för sina konstiga "hemmabyggen" så min sladd är skarvad med eltejp och för att stiftet som är i datorn ska få kontakt med kontakten så måste jag ha ett litet stift i. Kan meddela att det är ganska glappt så det har hänt att datorn helt plötsligt stängt av sig pga att strömmen är slut.
För nån månad sen hittade jag en adapter på nätet för 370 kr så jag köpte en. Var jättelycklig i två dar och sen pajade den. Berodde förmodligen på att det var överbelastat i vägguttaget för min kompis adapter gick också sönder när den satt där :( Så nu sitter jag här igen med min fina skarvade sladd
Ah ddr2, det är jag rätt säker på att vi inte har liggande tyvärr, jag tror allt står i min dator just för tilfället. Skal dock gräva runt ändå!
#3 elakt av dom att skratta ;) Men dom har iaf rätt, ta det från en HP telefonagent ;) Vilken HP har du förrästen? Jag har inte bara en ny fin zepto, utan även en laptoposaur som heter Compaq Armada 1700, du vet från den tiden man hadde små muppar som satt innuti en låda med hammare, stentavlor och meisel.. 
japp, ddr 2

Hmmm pratar ni grekiska
Jag fattar inte ett fyft när det kommer till sånt där, förlitar mig helt på gubben 
#9 inte grekiska, nördiska :D
ojojoj, jag är totat analfabet när det gäller datorer o fattar inte ett smack av vad ni pratar om…
Mitt problem är att framåt kvällen blir datorn så seeeeeeeg. Antar den blir varm när den stått på länge så det är därför (bärbar.)
#11 defragmenterar du? Vad kör du för virusskydd? Hur mycket minne har du ledigt på den? Prova att palla upp den så det kommer luft under den 
#12 hrm… Defragmenterar, nja det var läääänge sen. Men som sagt så är det bara på kvällarna den är så seg. Virusskydd har jag Telias kompletta som ingår i bredbandet. Minne ledigt… bra fråga. Har funderat på att flytta om lite, har en delad hårddisk o den ena är nästan full medan den andra är tom.
Har funderat på det där att palla upp den lite så den inte blir varm.
Ojdå, jag kanske inte är helt idiot ändå? Fast jag känner mig så när det börjar diskuteras datorer. hihi…
En full systemdisk trögar ned datorn. Hetta med. Och telias antivirus stjäler mycket resurser!
#14 Så 'Telias e inget bra då? Kändes smidigt då det ingår i mitt abonnemang. *ler*
Blir det trögare om ena halvan är full när det är en delad hårddisk, eller är det samma sak som om en disk är halvfull? Om ni förstår hur jag menar…
Ska försöka komma på nåt bra att palla upp datorn med så det blir mer luft under den där fläkten är.
#14 nja, bra och dårligt.. jag tycker inte om det för att säga så, problemet med både Norton och Telias eget är att det är aldeles för paranoid och lägger sig i principen allt man gjör. Från HP supporten vet jag att det är många kunder som har köpt telias egen grej och HP dator tilsammans med internet abonement, och inte ens kommer ut på internet med sin dator förens dom tar bort telia sitt antivirus eksempelvis. För att inte glömma att du får en rätt seg dator för att antiviruset lägger sig i allt och i perioder jobbar stenhårt vilket igjen lämnar mindre resurser att faktisk göra nåt på datorn. Det är iaf min egen erfarenhet från supporten :)
#16 Ok tack! Jag har inte haft några problem med att komma ut på nätet (datorn är inte köpt ihop med abonnemanget men det spelar väl knappast någon roll) utan det är datorn som är seg. Men då den främst är seg frampå kvällen så misstänker jag att största boven är att den har blivit varm. Vore det annat borde den väl va lika seg jämt?
Så jag ska börja med att palla upp den (just nu är den uppallad lite provisoriskt bara) för o se om det hjälper.
Jag skulle gissa värme jag med :) Forsök ställa den på två träpinnor så den kommer upp från bordet, se till att det inte är nåt framföre luftinntaket och där den blåser den varma luften ut. Kör defragmentering dessutom, för fragmenterat disk är trög disk :)
jag brukar ställa laptopen på akupressurmattan X-)

Laptops stöd för 39 kr på Bi_Te_a, helt perekt, finns säkert på andra ställen oxå.
Zimba medarbetare på fibro.
//Baloo forever
#20 Ska kolla på det nästa gång jag åker till Jönköping!
Sen finns där ju sådana grytställ på Ikea, som är et gitter :D funkar säkert knall det med!

(Använd ett grytunderlägg det absorberar värme)
Gu så smart! 

Oh ja min ofattbart stora intelligens glänser ..
(umm oooookey)
En fråga till här nu då:
När jag ska kolla på en video på internet (youtube tex) så stoppar den för "buffering" hela tiden.
Beror det på att jag har för låg hastighet på min internetuppkoppling eller är det något annat?
Jag funderar nämligen på att höja hastigheten men vill veta att det hjälper innan jag gör det då det ju blir dyrare då.
Kan tillägga att jag har den lägsta nu, 0,25 Mbit.
Det KAN lika gjärna va youtube som har stor traffik för tilfället. Youtube betalar för en viss mängd bandbredd på traffiken, och där kan ju även va många som kikar samtidig. Dock påvärkast youtube av din egen hastighet, och den minsta linjen betyder nog att det är lite smått med hastighet att kika live stream filmsnuttar. Du kommer nog märka mindre till det i fall du beslutar att uppgradera hastigheten :)
Det är inte bara youtube utan alla videos jag försöker titta på, jämt. Var inne på surfthechannel o skulle kika lite men det går ju bara inte när det bara stannar o buffrar hela tiden.
Låter ju som att om jag vill kika på sånt så är det värt att uppgradera hastigheten.

Jag hade också 0.25 tidigare och köpte upp mig till 8M tror jag. Gjorde enorm skillnad på YouTube bla. Fast efter Ritas avdammning fungerar min Prutt-o-moj som en Sprutt-o-moj!! =)_
(Mitt smeknamn på burken)_
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
:D
#29 fast lite mer minne hjälpte nog mer enn avdammningen ;)
Har nu uppgraderat mitt internet från 0,25 till 2. Har inte testat nån video än men märker redan på denna sidan vilken otrolig skillnad det är! Skulle jag sen tycka att det inte räcker så är det ju bara att uppgradera mer. Men detta gjorde ara 30 kr i månaden så det har jag ju råd med vet jag. *ler*
presis :) Det borde göra en bra skillnad redan nu :)
en hantverkare har borrat rakt in i mitt antennuttag och jag sitter på kabelnät… roligt värre 
#33 föruten att sparka hantvärkaren på skinnläggen har jag inga råd att komma med som fixar just DET problemet 
#33 grr… en rejäl spark!