Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etiketterhälsavälvaro
Läst 4270 ggr
Rita-S
0

AJ min munn (halvt OT kanske)

Jag har jämt fått små sår innuti munn vid ojamna fall. Små sircelrunda sår som gjör så hujedamig så ont. Kan inte bortsa tänder eller nåt utan att komma borti dom och värsta är att jag har svårt att röra läpparna o så eller pussa på gubben då såren sitter på innsidan av leppan och gnurar mot tänder eller bara "dras i" efter som jag tänker slemhinnorna. Och det är svårt att äta. allt varmt, surt eller med skarpa kanter gör ont. samt tänjingen i slemhinnan i läpparna medan jag äter gör ont. SUCK.

Många har sagt det är herpes, men läkarna säger nej, jag har ingen herpes, så det kan det inte va. Inte er herpes så vanligt på innsidan enbart säger dom dessutom.

Men i dag tog jag reda på det! Det heter afte! ajajajaj!

Men! Det fins en salva på apoteket som lindrar vid afte. Så nu skal Rita ut och shoppa en tub. Varför ha ont i onödan typ!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Simson
0

Ajajaj!!! Stackars dig! Ont är inte roligt!!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Anna-Klara
0

Hoppsan - det där gör skitont ju Stackare! Ledsen

…jag har samma problem ibland om du hittar nån tub som hjälper kanske jag kan få veta namnet? *hoppas*

[Tassy]
0

usha, jag har samma problem, det är inte herpes här heller Fundersam

Zimba
0

Oxå haft, det gör vrålont, har fått det i samband med förkylningar, har vid nåt tillfälle fått bedövningsmedel att skölja munnen med innan jag äter. Men tror det bara finns på recept.

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

[Tassy]
0

#4 jo jag har också haft det, det är receptbelagt jo

Zimba
0

Tassy: Tjoffa över till snacke tråden

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

[Tassy]
0

*poooooff*

Rita-S
0

Jag tänker köpa Aloclair Gel från apoteket, den eller Aftamed gel. Båda är gel/kräm man smörjer på som skal hjälpa med mild smärtlindring och skydda såret mot obehag och direkt beröring, samt det skal hjälpa att läka. Jag får dessa sår ofta ofta, jag har inte räkning på hur ofta jag haft dom men har haft dom några dussin gonger i mitt liv i alla fall. SUCK. Varför kunne inte jag varit en av dom som enbart fick det en gong? >_<

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Paddiz
0

Får oxå dessa "pluppar" och då en-två gånger om året. Jag var hos doktorn på VC för många år sedan och blev då skickad till öron-näsa-hals då VC-doktorn aldrig sett något liknande. Doktorn på ö-n-h skrev ut en salva som hjälper och man smörjer två gånger om dagen och efter två-tre dagar är "pluppen" borta.

Irriterande att få sådana "pluppar" men med min kära salva är de inga problem längre.

/Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Rita-S
0

#9 undra om det är en mildare variant man kan få köpt receptfritt?
altså dom två som jag funderar på att köpa själv menar jag?

Paddiz
0

#10 Salvan jag har heter Kenacort-T 0.1%
På denna sida kan du läsa om salvan:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19661102000039&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Det finns två storlekar - 5 gram och 10 gram. 5 gram kostar enligt FASS 99.50 med recept och 103.00 utan recept. 10 gram finns enbart på recept och kostar 83.50.

/Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

mongu
0

Afte kommer ofta vid mens, förkylningar eller andra infektioner. Gör precis som ni beskriver skitont.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Rita-S
0

#12 jag har märkt det.. ;) Och det är min mens som skal komma nu varje ögonblink, så då har jag kartlagt varför jag får dom iaf. Det är nog hormonsvängningar som utlöser det hos mig iaf, jag har även fått dom vid förkylningar med tidligare, men inte nu senaste året efter jag lade om kosten faktisk.

Men nu har jag anskaffat alftamed. Den funkar knall! Klart det gör ju fortfarande ont om jag petar rakt på såret med tänder tex, men nu kan jag iaf skratta, dricka och annat utan att det värker som .. beeep! *sensurerar sitt språk*
konstigt nog har jag en mycket lätt känsla av nummenhet sådan som man får efter lokalbedövning hos tandläkare, ungefär en cm från såret i radius. Eller inte så konstigt kanske när den skyltar med att ha en lätt smärtlindrande effekt. :) men underhållande för mig iaf att ha en 50örings stor fläck på leppan som är lite udda ;)

Tänk att et så lite sår kan va så smärtsamt? Jag menar.. sådan storlek sår eller större på armen eller knäet gör inte lika ont helt änkelt.

miffo
0

hoppas det ordnar sig. ont i munnen e inte kul

Rita-S
0

#14 för eller senare gjör det nog det, med eller utan salva

Vad jag har märkt är att jag har fått dessa sår från tonåren redan, men efter jag blev riktig sjuk med fibron tar det alt från en til tre veckor för dom blir borta, innan jag blev sjuk med fibron tog det runt en vecka ungefär

mongu
0

Det är väl som med allt annat när man har fibro att vi ska ha det extra länge. Suck.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Rita-S
0

Jo jag tror knappast det är et sammanträff iaf, alt annat tar ju längre tid för mig

dreamiz
0

Skönt salvan hjälper! Jag har inte ofta problem av sånt som tur är, när jag får är det oftast innan jag blir förkyld. Har nån gång köpt nåt (minns ej namnet) på apoteket att skölja med o det gjorde att de läkte fortare i varje fall.

Anna-Klara
0

hm, tack för de tipsen. jag ska traska iväg till Apoteket också. Varför ska de här blåsorna komma när det är nog j-ligt med allt annat i hormonväg och värkväg och.. ja.. *censur-beep*

Noliai
0

Jo, nog är det afte allt, känner igen det helt och hållet. Fruktansvärt ont gör det ju! För mig är det inte mycket som ens lindrar och jag får ofta 2 eller fler samtidigt.

Jag får det av stress oftast, så det kommer i perioder och stannar väl 3v till en månad. Har jag sen otur är det tillbaka efter en vecka igen. Inget roligt alls sånt där, du har all min medkänsla! Ni har all min medkänsla, hoppas ni snart blir av med eländet!

Rita-S
0

det mest jag haft ar 6 stycken i munn samtidig..
jag forsöker förtränga den tiden fortfarande.. Kunde inte äta nåt

Jag köpte pulverdryck och drack det. Kunde inte dricka te ens

miffo
0

Jag ryser, har haft tur att jag inte drabbats av dett elände

Rita-S
0

jo det har ju bara hänt en gong då. Vanliga är att jag får en, eller max två, då är gjärna den andra en pytteliten vansinnig smärtsamm liten prick bara. men i regeln en.

Men jag lyckades få en på tungspetsen en gong, det var inte så roligt. På innsidan av läppan kan man til en viss grad undvika maten man ater men inte på tungspetsen >.<

Jag trodde egentligen bara jag hadde tuggat mig på tungan, men sen var jag hos tandläkare som sa jag hadde munnsår på tungan..

Noliai
0

Usch, 6 stycken?! Den smärtan kan jag nog inte ens föreställa mig, har 4 när det är som värst. *ryser*

Rita-S
0

jag hadde mens, examenstress OCH förkylning på samma tid, behöver jag säga mer? Räcka ut tungan

Anna-Klara
0

neh, de kommer oftast inte i flock så att säga. Om jag har en sån där på insidan av läppen eller kinden så kan jag inte låta bli att köra med tungan där och varje gång jag snuddar pricken så blir galen på mig själv.

Rita-S
0

#26 det är som en mani att reta det stackars såret >_< Kanske vi är lite masochistiska ?

Anna-Klara
0

#27 heh ja kanske det - det låter troligt …

mongu
0

#18 Kan det ha varit Ascoxal som du hade o sköljde med? Det är väl bra för sånt här tror jag. Finns på Apoteket.

Ha en bra dag! Mongu.

chigak
0

Har också ganska ofta såna sår i munnen. Förr använde jag ascoxal men det finns inte längre. Nu använder jaf afta-med som jag tycker är jättebra. Framför allt att det lindrar smärtan på en gång. Tycker också att de läker lite fortare med det.

Pisan
0

Dr Gottfries förklarade för mig att det här med blåsor/sår i munnen är en typisk fibrogrej. Han rekommenderade att man på kvällen när man lägger sig tar en Bafucintablett (bakteriedödande halstab som finns på apoteket) som man låter smälta i munnen.

Rita-S
0

#31 inte helt omöiligt att vi fibrisar får mer av det enn andra, vårat immunförsvar är inte helt som det skal va för många av oss

Dock har jag haft sådana blåsor så länge jag kan minns och jag harmånga  vänner helt utan fibro som får dom med, så det är ju inte nåt som hör med fibro i sig. Men som sagt är det inte helt omöiligt att vi fibrisar kanske är mer utsatta. Kan ha nåt med stresset våran kropp gjennomgår kanske? stress står ju nämd som en faktor som kan triggra sådana blåsor, så inte skulle det då va överraskande om vi får det ofta pga stresset i våran kropp? eller hur?

Pisan
0

Vi är ju infektionskänsliga. De blåsor man brukar få i munnen är ju virusblåsor eller förkylningsblåsor som det också kallas. Och i och med att vi är så känsliga för virus och andra baskilusker så är de väl klart att vi skall drabbas av sådan skit också…. Eller hur? Hit med alla infektioner - vi med fibro tar gärna emot!!!

Anna-Klara
0

hehe man känner sig som ett sånt där flugpapper ibland som drar åt sig all skit (:

Rita-S
0

Ja, i morgon är det en vecka sen jag upptäckte blåsan och även med aftamed är inte såret helt borta änn. Suck. Men det gör ju bara en liten liten aning ont nu då iaf. Alltid nåt :)