OT: Trapprenovering
Hallå!
Tänkte visa vad jag pysslar med nu när jag är ledig. Har knappt hunnit vara här nånting för jag grejar hemma.
Just nu håller jag på att göra i ordning nedgången till källaren. Målade och tapetserade väggarna för ett halvår sen ungefär men sen har det lixom inte hänt något mer förren nu. Nu håller jag på med trappan och dekorerar ena väggen, ska även måla trappräcket. När jag är klar med det så ska jag måla alla innerdörrar i källaren.
Anledningen till att jag renoverar där är att jag fick en vattenskada där för 1-2 år sen. Det satt tapet på väggen då och jag upptäckte en dag att det var mörka fläckar där. Kände på den och det var fuktigt så jag började peta på det och dra bort tapet. Det resulterade i att det blev hålor i hela murbruket för det var vått och hade vittrat sönder. Tydligen så var det så att det blivit vatten och kondens inne i skorstensmuren så hela den var fuktskadad, innertaket på vinden var också vått runt muren. Som tur var löste det sig när vi satte en huva på skorstenen.
Tyvärr så har jag inga blider på hur det såg ut då men jag tänkte visa er vad fint det är nu :)

Det kommer fler bilder imorn när jag målat färdigt trappan :)

Trevligt 

#2 aww - det ser ut som om den stora blomman ler (det vita inuti)

#5 ja jag upptäckte det efter att jag målat klart :)

Har nyss målat trappan en gång till men det täckte inte riktigt överallt så det får bli nåra drag imorn oxå. Kanske är dags att lägga sig nu så jag orkar fortsätta imorn.

Men va duktig du e, o jättefint blir det oxå. Slit inte ihjäl dig bara.
Kram
Zimba medarbetare på fibro.
//Baloo forever
o så snyggt det blir :D Chabloner är hur kul som helst! :D
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Det ser ju jättefint ut. Kul när man kan göra lite annorlunda.
Schabloner är roligt att göra. Tänk du får ett alldeles nytt hem när du är klar.

Ser jätte fint ut, blommorna är vackra
Jättefint!

Nu har jag målat dörrar i flera dar så jag har inte hunnit vara här nånting alls. Är i stort sett klar med dom nu, det ska bara torka och sen ska jag måla blommor på en av dörrarna. Fick en lampa jag beställt från ellos som ska sitta på väggen vis trappan. Gör kanske ett försök att sätta upp den ikväll. Jag har även beställt en hylla och en väggampel från jotex men det har inte kommit än :(
Sen ska det städas och möbleras i källaren, funderar även på att måla blommor på en del av väggen där också. Väggarna är vita och jag funderar på att göra beiga blommor (den färgen det är på väggen vid trappan)
Det börjar kännas i kroppen och knoppen nu. Har ätit tradolan medan jag grejat, annars hade jag inte orkat nåt. Idag har jag ont i huvudet och är lite illamående, tror att det beror på färglukten. Det stinker färg i hela huset.

Snyggt, gillar kontrasten i trappen. Härliga tapeter
ser jättebra ut :D

ahh vilken härlig trappa - den vill jag gå barfota i 

wow, vad duktig du har varit (är). Vilken skillnad! så fint det blev! 
Det blev jättefint! :D Får jag ta liiiiite grann av äran? :D En millimeter ära eller nåt? :)

För mig får du det 

Ta åt dit lite av äran du Rita, det var faktiskt till viss del du och ditt bibloteksprojekt som fick mig att ta tag i den här renoveringen.
Nu har jag precis målat dörrkarmen som jag hade glömt att måla. Det behövs nog minst en strykning till för det täckte inte så bra. Jag hade en väldig tur iaf för jag hade vit färg hemma så jag slapp köpa det :)
Nu ska jag ta och slipa lite på trappräcket. Vet inte vad jag ska ha för färg på det. Hade tänkt att måla det med den lila/röda färgen som jag målade dörrarna med men den är slut. Ska kolla om jag har någon annan passande färg hemma annars får jag väl köpa nån till veckan.
Den bruna från trappstegen, är den målat eller var trappan så?

Trappan var brunlaserad från början men väldigt sliten och dassig. Jag har bara slipat den lite och laserat med mahognybrun bets. Det gick inte att slipa den så träet blev rent och så är den rätt så nött i framkanterna så det hade inte blivit mycket kvar av stegen om jag slipat den ordentligt. Jag gillar när det ser lite gammalt ut därför valde jag att bara göra så. Tror att skavankerna skulle ha synts mer om jag målat stegen.
Kollade i mitt färgskåp men jag hade ingen färg till trappräcket så jag får väl köpa det på måndag. tror att jag ska ha samma som på dörrarna. Jag har iaf förberett för målning, har slipat och tvättat med målartvätt :)

Njuter av att se ditt resultat, fint jobbat

Tackar tackar :) Trevligt att få berömm av er, jag är faktiskt själv rätt så nöjd med det jag gjort. Det känns skönt att ha det mesta klart. Det som är kvar att göra är; måla dörrkarm 1-2 ggr till, måla trappräcket, sätta upp hyllor, amplar mm, städa hela källaren.

åh så fint det blev till slut! :)

Vad fint du har fått till det Misimurf.
Nu kan jag förstå varför du kallar dig så.
Härligt med lite nya färger och städat sådant kan glädja en länge.
Lycka till med det fina du åstadkommit.

Jätte bra, kul med att se för och efterbilder. Snyggt jobbat, du kan vara stolt.
jättesnyggt!

Tack allihop :) Det är så skönt att va klar med renoveringen. Det värsta är att jag har tre rum till i källaren som ska städas, tvättstuga, förvaringsrum, datarum och så måste nog pannrummet städas lite.

Var sak har sin tid, fast det är skönt sen när man är klar
värkligen et flott arbete du har gjort där :D