Två-dygns-rytm
Läste här om två-dygns-rytm har aldrig hör talas om detta.Men det är presis så jag har det .Har haft smärta i 6-7 år. Någon som vet mer och vill berätta. Mycket intressant.
Hej såg att du undrar över det där med två-dygns-rytm. Det är inget ovanligt som smärtpatient att ha det. Den uppkommer efter ett tag när man har kronisk värk. Anledningen är ofta att man inte får tillräckligt med djupsömn under natten utan måste ta igen det någon gång på dagen också för att orka vara uppe som alla andra.
Just när man har värk, så sover man ju väldigt lätt och vissa har knappt någon djupsömn kvar alls utan upplever att dom drömmer sig igenom hela nätterna och vaknar totalt utmattade. En smärtpatient vrider på sig minst dubbelt så många gånger i sömnen än en som är frisk just för att man inte sover tillräckligt djupt.
Djupsömnen är ju till för att "vila" hjärnan så att säga och får man inte den djupsömnen så måste man "ladda batterierna" en extra gång på ett dygn så att säga för att kunna fungera.
Kommer inte ihåg hur lång tid det tog för mig att få den här två-dygns-rytmen, men nu är den permanent. Visst kan jag om jag är envis hålla mig uppe som vanligt folk, men max två dagar och då blir den tredje en ren sovdag bara. Så jag försöker ju att vila när jag känner att jag måste om det inte är något speciellt som gör att man måste hålla mig vaken.
Vill du veta mer är det bara att fråga.
#1 Tack för svaret. Jag återkommer senare, ska försöka sova.
Katvitha, Ofta när jag drömmer har jag väldigt händelserika drömmar. Inte hemska. men domkänns långa.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
anki 1- Jag hade väldigt länge hemska mardrömmar och var alltid helt slut när jag vaknade. Det enda jag var glad över när jag vaknade var att allt bara var den dröm, men kroppen värkte och lakanen var alltid genomblöta av svett och jag kände mig som om jag lika gärna hade kunnat vara bakfull. Ett tag var det så illa så jag inte vågade sova.
I dag har det varit en typ sovar dag som jag måste ta då och då.Jag var och hälsade på min syster på jobbet i stan och efter det gick vi i affärer och kollade runt ( det var så länge sedan pga smärtan) så det blev lite mera spring än vanligt. Vi hade jätte trevligt, men det får man betala dubbelt upp dagen efter . Jag är helt slut i hela kroppen och smärtan blir värre och jag vill bara sova.Har haft det så här men jag tycker att sömnen tar mer och mer av mitt liv.
Ja så är det, det straffar sig att göra nåt utöver den vanliga lilla lunken.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Linda72- Ibland kommer det perioder då man inte tycker att man gör något annat än att sova. Har själv just varit inne i en så´n period och nu har jag tvärtom istället. Jag vill sova på natten och jag är trött, men det bara går inte hur mycket jag än försöker. Sover bara några få timmar per natt och sen sover igen på eftermiddagen mer än jag brukar istället.
puttar denna lite, intressant läsning

#9 tack, den var bra
Känner igen strulet med sömnen

#9 ja tack Tassy. Känner också igen det.
Två dygns rytm? Är det att man på ett dygn sover först natten, är vaken x antal timmar, sover, är vaken x antal timmar och sedan är det dags för natten igen?
Alltså att man på 24 timmar får till 2 dygn?
Sara

Nu får Silke ont i huvudet tack Sara! Känns som jag sitter på en matte lektion.. Om Olle åkte hemifrån kl 14:00 och skall åka 20 kilometer, Om Olle träffar Lisa kl 15:30 då han blev försenad med 15 minuter pga trafik hur vad var isåfall Olles snitt hastiget?
Silke

Olle åkte bil och Lisa åkte tåg så det var därför han var försenad.. :P
jag tror att 2dagarsrytmen = sover en natt, vaken en dag och somnar EJ nästa natt.. för att somna tidigt. nääääääääääääääää jag kan inte förklara >_<

Jag tolkar det som att man sover de timmar man ska om man tittar på två dygn, medelvärdet sovda timmar på 2 dygn är samma som för en med normal sömnmönster.
Bara det att en annan sover 3 timmar ena dygnet och 13 timmar nästa, om man ska ha 8 timmars sömn per dygn (natt).
Kul med matte, jag älskar matte.
Oj, det var inte alls meningen att det skulle bli matte. 
Jag trodde det menades att man lixom sov 2 ggr på ett dygn. Så gör iaf jag.
Sover ca 10 timmar på natten (kl 2-12), är vaken X antal timmar, sover middag ca 2 timmar, är vaken till ca kl 24, lägger mig och läser och somnar runt 2 tiden.
Sara

Sova vad är det. Är uppe minst 20 timmar/dygn o småsover resten.
Trots sömntablett vaknar jag efter ½ timma. Döless på detta nu.
Skulle behöva sövas ner en tid så jag fick känna mig utvilad någon gång.
Zombie gående Bettan

Fan vad jobbiga ni är haha..
Silke
Silke: ska du säga din sömntuta? 

Shhh!! Inte berätta mina hemliga super trix för att sova!
Silke
oh