Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etiketterhälsavälvaro
Läst 2442 ggr
Rita-S
0

God mat, låg ansträngning!

Jag tänkte vi kunne dela av oss med mat som kräver lite för att tillberäda, men ändå är så god att man faktisk kan bjuda gjästar på detta!

Jag startar med mina fyllda paprika!

Metod 1: Beräkna 1 stor paprika per person.
Ta 2 burkar med smaksatt creme fraiche, rör i hop denna i en skål med majs, kikärter, svamp,  bitar av körsbärstomater, bitar av morot eller annat gott man vill ha. Skär toppen av paprikan och rena bort frön, förens du trycker dom fulla med detta. Ställ locket på igjen och packa varje paprika i folie. Stoppa inn dom ungefär 20-30 minuter lågt i ugnen vid 180-200 grader.
Serverast som dom är med lite grön sallad från färdig pose och stekad stekfläsk eller roastbiff! Du har grönsaker o sås i ett där!

Metod 2: Ställ en paprika per person i ildfast form högre enn paprikan, men passa så formen är presis lagom stor för att rymma paprika och inte mer. Köp gjärna aluminiumsform med så släpper du disken ;)
Toppen på paprikaen skall inte va med, men skär av allt paprikakött från locken och beräkna en ekstra paprika för att tärna i bitar.
Stek lök, svamp, köttfärs och baconterningar lagom brynad och rör ned en burk med röd pastasås. Häll deta över paprikan så det täcker OCH fyller dom, och sluta med riven ost på toppen. gratinera i ugnen en halv timme på samma temp som över.

Kan serverast som det är , med pasta eller med grön sallad :) Det går att stoppa all världens saker i färs-såsen med :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Simson
0

HÄRLIGT Rita!! Detta låter som en perfekt tråd för mig. Jag har inte orkat laga mat sedan november tror jag. Tror inte det blir något lagat förrän i april.

Recept på Quinoa är jag intresserad av. Lagom ansträngning å gott!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Rita-S
0

Snabb skaldjursrätt:

Du behöver paprika i många färger, purjelök, gul lök, svamp, squash, färsk ingefär, böngroddor. âven gjärna bambusskott, samt skaldjur/fisk efter eget val.
Del i stora bitar, och fräsa i stekpannan i mycket smör, krydda med cayennepeppar, vitlök,gräslök, dill, vanlig peppar och vänd på det ofta så det inte svider sig.
Serverast med creme fraiche och sockerfri senap :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Zimba
0

Micromat föreslår Zimba, nästan ingen disk, snabbt o enkelt o ibland ganska gott. Ingen större ansträning alls.Generad

Zimba hatar att laga mat.Generad

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

Rita-S
0

Rita äter inte micromat pga glutamaten som är i den ;)
Men är man inte känslig för glutamat så är det ju bara att köra på :D

Simson
0

Jag äter mycket "micromat"…fast det är mat jag lagat själv…gör jag efter ett recept så blir det säkert en 7-8 portioner till frysen för mig.

Glutamat kan man väl också bli beroende av?!??

Rita-S
0

#5 beror ju lite på, vissa är kjänsliga, vissa blir beroende, och vissa blir rakt av sjuka, medan andra inte märker nånting ALLS. Jag har iaf beslutat att ta bort glutamat från min kost iaf, för att se om det gjör nån skilnad för mig personligen :) Och gjör du maten själva är det nog inte glutamat i den. Glutamat används framst i en del kryddmixar, färdig micromat, färdiga matprodukter så som tårtor man bara tillsätter vatten eller olja o dyl, men inte alla använder glutamat som smaktsärkare där heller :)

Rita-S
0

Rita's låda!

Kött i bitar, korv, kyckling, förstekad måste det va., köttet kan även utelatast för vegetarianers
Grönsaker efter eget val, frusgrönsaker eller färska grönsaker i bitar.

Stoppa i eldfast form, häll på lite vispgrädde, ungefär 2 dl, och en solid klick smör. Täck allt med massor av riven ost, stoppa gjärna ned bitar av feta eller mozarella.
Krossade tomater tilsammans med grädden ger finfin sås.

Lägg folie över och grädda i ugnen på 250 grader en timme, lågt i ugnen. Ta av folien och griljera en kvart eller så till osten är gyllen.
Servera! :D

Zimba
0

Zimba har ett annat förslag, man kan gå till sina vänner å äta middag, lätt o smdigt. Flört

//Baloo forever

Rita-S
0

#8 DET är det lättaste av allt :D Och billigaste :D

Linda72
0

Kul med lite nya recept.     Rita om du har något gott recept på fisk skulle jag bli glad? Glad

Rita-S
0

Linda
Faktisk har jag det :D
Småabborre behöver man då!

eller liten vilkensomhelstfisk, bara fisken är under kiloet i storlek :)

Ta fisken, rensa den helt. Koka ägg, del upp lök och morot.
fyll buken med ägghalvor, bitar av lök, morot, dill, gräslök, och en klatt smör. Har du överblivet "fyll", lägg detta runt fisken.
Packa inn i folie, och lägg lite ekstra smör vid. Salt och peppar över.
Grilljera på grillen, eller i ugnen på 175 grader i 20-30 minuter tills köttet lossnar från benen och fisken är gjennomstekad.
Serverast tilsammans med grön sallad eller potatis för dom som äter det, med lite creme fraiche med sitron och dillsmak!

EllaLind
0

Jag har ett recept på en god sallad. Den passar bla till kyckling.

Vatten melon i bitar, fetaost, rödlök, färsk bladpersilja och svarta kalamatioliver….mums :)

Simson
0

Zimba: Jag tycker du hade bäst tips!! *asg*

Zimba
0

Simson; Man tackar, det gäller att inte va dum, slipper disk, gratis mat etc samt att man blir mätt, perfekt. Ibland har jag även turen att få mat av vännerna levererat hem till mig, bara att äta.

Tack alla mina goa vänner, fortsätt att laga mat till mig Glad

//Baloo forever

Linda72
0

#11 Tack för fiskreceptet, det låter gott. Ska göra ett besök i fiskdisken på Tisadag( då kommer färsk fisk till min Vi butik)

[Tassy]
0

glutamat… AHA! så det är DET som är boven! tack!

för ävrigt säger jag putt på denna tråd Skrattande

Rita-S
0

Nytt recept:

ett paket grillkorvar, frusen blomkål, frusen lök, frusen babymorötter, en påse riven ost, 3 ägg och lite vispgrädde.

Kapa grillkorvarna, stek lätt i panna och fördel i ildfast form. Fördel broccoli, lök oh babymorötterna över. Om du vill, kan du även ta en korg cherrytomater och skära  halvor och ha över.

Vispa 3 ägg och lite vispgrädde tilsammans med dom kryddor du vill ha. Fördela över i formen och strö riven ost över. Täck med tennfolie eller aluminiumsfolie och ställ den i 225 grader i 45 minuter. Ta bort folien och griljera en kvart.

Tadaa!
Kan serverast som den är eller tilsammans med sallad och bröd.
Korven kan ersättast av skaldjur om man heller vill ha det, fräs då skaldjursmix i stället för grillkov. Vilken som helst typ av korv, fågel, fisk, kött kan funka, om man vill ha kyckling kan man köpa färdig salladskyckling! :) Mindre arbete!

miffo
0

mums, såg gott ut. Men jag ska nog prova med kokosmjölk ist, hittade i hylla så här ska provas.

Rita-S
0

#18 vilken som helst mjölk kan nog användast vare sig rismjölk, havremjölk, soyamjölk, kokosmjölk, eller man kan ersätta med vatten eller även prässade appelsiner :)

miffo
0

Apelsiner, intessant. Intressant Glad

Rita-S
0

Då kan man kanske riva lite appelsinskal över hela grejsen med kanske? :) Och borde ju passa ypperlig om man välger fisk i stället för kött :)