Trött på att vara trött
Hej alla.
Är det någon mer än jag som är så trött hela tiden och somnar varje kväll i soffan?
Jag är innerligt trött på att varje kväll när jag sätter mig ner för att se någon serie eller film så somnar jag och vaknar flera timmar senare…då är ju hela kvällen förstörd.
Tack vare detta är jag vaken till fem-sex på morgonen och sover hela dagen nästan. Har försökt att gå upp tidigare men då somnar jag bara fortare i soffan…suck.
Hur kul är det att bara somna i från varje kväll…snälla få höra om det är fler än jag som har denna enorma trötthet…
Kram och ha en trevlig helg

Be din läkare ta kolla om du kanske behöver tillskott av järntabletter! Man kan bli fruktansvärt trött av att inte kroppen får järntillskottet det behöver, det behöver inte bero på fibromyalgin. Jag äter en burk om året, ECO-FER.
Men Järn är ju faktisk en av dom mineraler man inte blir sjuk av att få i sig för mycket av dessutom, det går ju att forsöka ta järntillskott ett tag, värsta som händer vid en rejäl överdos är att magen blir trög.. :) Värd ett forsök tycker jag, med dubbla doser järntilskott et litet tag, tex en vecka o sen ned på normal dosering och forsöka vilken skillnad det gör?
En annan sak som har hjälpt mig mycket är rosenrot!
Jag blir inte direkt hoppande pigg, men jag somnar inte på soffan nåt mer heller, iaf inte i vanliga fall. Jag somnar fortfarande på dom riktig dårliga dagerna, men dom "vanliga" så somnar jag inte på soffan längre så länge jag tar rosenroten! :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Jag är också fruktansvärt trött, har svårt att hålla ögonen öppna längre än kl 10 på kvällen, särskilt om man är ensam hemma. Uppe med tuppen är jag också och är det fint väder så sover jag gärna en stund i trädgården mitt på dagen, men brukar bli segare av det…så jag måste oftast hålla mig vaken till det är kväll så man kan slänga sig i sin älskade säng !!!
Jag känner igen din uppgivenhet och jag har varit så trött på att vara trött. Dock efter att ha lärt mig avslppning/meditation så har min trötthet förbättras jättemycket. Visst är vissa dagar precis som fibron pest och pina, men jag har fler bra dagar nu en tidigare.
Det krävs övning och jag gick som sagt en kurs 3 ggr innan jag fick till det.
Bra övningar finns både på Övernaturlig och insidan ( hoppas det är ok att hänvisa till andra forum på iFokus, annars få ni radera detta)
Annars har Shakti Gawain och Betty Shine skrivit bra böcker om ämnet….
Alma

#2# Det är inte alls bra att få för mycket järn i sig. Det kan om man får överskott öka risken för hjärt- o kärlsjukdomar.
Så all sådan behandling ska göras efter konstaterad järnbrist med provtagning.
Konsekvenserna för att själv behandla förebyggande är inte så lyckat. Så man ska nog inte testa med dubbla doser av järntabletter.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#2 tja, detta blev mig ordinerat av läkare, och då fick jag beskedet att man skal köra i sig bra många dubbla doser i rad förens det är risk för nåt annat enn förstoppning så jag är inte så redd för egen del.

Men då kanske du låg väldigt lågt i ditt järnvärde. För att på helt egen hand exprimentera med järntabletter är farligt o skadligt. Finns en rad sjukdomar som kan bli pga det.
Men med läkarord. är det en annan sak för då går dom på provresultat. Då är du ju under behandling av läkare.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Och jag sitter och läser med avundsjuka. Blir aldrig trött. Bara övertrött. Åte inte jag insomningstabletter vore jag uppe dygnet runt. Provade det en gång. När jag varit vaken i tre månader kom jag upp i nästan hela tre timmars sömn. Det var aldrig någon idé att lägga sig så jag satt uppe och löste korsord. På den tiden hade jag ingen dator heller. Fast den gör mig än mer övertrött.
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Jag hadde inte särskilt låga värder på järn. Men han sa jag kunne prova för att se om det gjorde skillnad.

Men i alla fall ett stort varningens finger för att mixtra på egen hand. Det är o kan vara livsfarligt.
Ger mycket farliga biverkningar. Viktigt att tänka på är att om man har små barn så är järntabletter mycket farligt för dom.
Däremot om ens läkare sagt att man kan prova i början av en behandling. Det är en helt annan sak. Då är det med läkarens "goda minne" som behandlingen sker.
Egenbehandling o att ta dubbla doser är inte att rek. Läs gärna på de olika vad det står.
Ha en bra dag! Mongu.

Man ska absolut be läkare om hjölp när det gäller olika tillskott av vitaminer och det jag lärt mig är att inte ta vitaminer/järntillskott tillsammans med ordinarie medicin utan vänta i 3 4 timmar. Järntillskottet kan slå ut verkan på annan medicin om man tar dessa samtidigt enligt min husläkare!

Ligger mycket i det för med fel saker ihop blir det inte rätt effekt på nåt, Dricker man mjölk ihop med järntabl. så förtar det effekten. Däremot C-vitaminrikt är bra. T.ex. ett glas juice. Osv.
Finns en massa såna ex. så detta med olika kosttillskott o mediciner är en vetenskap o man ska inte chansa själv. Utan kolla alltid med läkare om det är ok att göra så.
Men har läkaren ord. att man ska ta en viss dos då är det rätt. Oavsett vad som står att läsa om medlet. Om det inte är väldigt stor skillnad. Men är man orolig o tror att det inte är rätt då ska man kolla med sin läkare innan man tar medicinen.
Ha en bra dag! Mongu.

Jag är också mycket trött. Det värsta är att tröttheten kan komma som en blixt från klar hemmel. Jag kan känna mig hyfsat pigg för att i nästa stund vara så trött att jag inte orkar stå upp. En vanlig dag för mig ser ut såhär när det gäller sömn: 8-8.30 går upp. 10.30 börjar jobba, runt 13 är jag så trött så det känns som jag inte kan stå upp. 16.30 slutar jobbet. nånstans mellan 17-20 sover jag minst en timme. 24.00 läggdags sen sover/slumrar jag fram till morgonen. Jag blir som förlamad av tröttheten ibland, det går verkligen inte att göra nåt annat än att lägga sig. Det är inte alltid jag somnar men jag vilar iaf.
#0 Äter du mediciner? det kan göra en mycket trött.

Jag är URLESS på att alltid vara supertrött. Har även diagnosen kroniskt trötthetssyndrom - ME. Det är så handikappande att vara förlamande trött i stort sett dagligen 
Jag är också enormt trött. Somnar ofta när jag lägger skruttan på kvällen. Men sedan så sover jag ändå som en kratta under natten så jag är inte direkt pigg på dagarna heller. Ska ta och kolla upp Melissa som jag fick tips om 
Jag har perioder med fruktansvärd trötthet. Då sitter jag också i soffan och somnar på kvällarna. Detta har dock blivit bättre den sista tiden. Jag tor själv att för min del beror det på att jag sover så bra på nätterna nu. Tidigare var jag tvungen att ta mediciner (provade olika) för att kunna sova och sov då ändå inte särskilt bra. För drygt 1år sen träffade jag min sambo och sen vi flyttat ihop sover jag så otroligt gott på nätterna helt utan mediciner. Tror att det beror på att jag känner mig så trygg och avslappnad när min älskling håller om mig. Är iaf inget annat som förändrats så…. Kan fortfarande ha perioder av trötthet men då är det bara ett par dagar.