Uppsats - Aktivitetsbegränsning
Jag hittade en annan uppsats med :)
Uppsatsen heter "Aktivitetsbegränsning i vardagen hos kvinnor med fibromyalgi". Säkerligen upplever menn det likadan, men denna var just om kvinnor då.
I kapittelet "Fibromyalgi och aktivitetsbegränsningar" står det blant annat:
"Enligt Henriksson och Buckhardt (1996) påverkas kvinnornas aktiviteter i egenvård, produktivitet och fritid av fibromyalgi. Henriksson, Liedberg och Gerdle (2005) menar att symtomen smärta och störd sömn har stor påverkan på de dagliga aktiviteterna. Kvinnorna har ofta svårt med praktiska moment där det krävs muskelstyrka, muskeluthållighet och de har även svårt att klara motoriska aktiviteter. Uppgifter som ofta nämns är upprepande rörelser, statiskt muskelarbete, arbete där man håller verktyg och andra objekt och där man står eller sitter i samma position en längre stund. Enligt Henriksson (1995a) upplever kvinnorna med fibromyalgi att de är tvingade att acceptera en lägre nivå av att uppnå saker i hemmet, på jobbet och på fritiden. Henriksson och Buckhardt (1996) och Söderberg, Lundman och Norberg (1999) menar att kvinnorna upplever att allting tar längre tid att utföra. Livet blev begränsat och det blev svårt att planera i förväg eftersom allt fick organiseras efter sjukdomen. De blev även kognitivt begränsade med sämre minne och koncentration, vilket ofta gav irritation hos dem själva."
Även denna studie kanske man med fördel kan medbringa till FK och be dom kika på? Det står lite om Fibro och Arbetsterapi där med.
Hela studien finns här , 25 sidor PDF.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Ska lusläsa den här.
Den verkar intressant

"kvinnorna"?!
hehe
Silke

mm, det kan inte vara lätt å va man med den här sjukdomen

Så där ja, nu är jag igenom. Statestik och humaniora får mig att bli sömnig.
(är fostrad i den tekniska skolan)
Hittade några intressanta referenser som jag ska titta närmare på.
Det är ju bra att det görs undersökningar, hoppas det blir fler och att minoriteten (männen) oxå får plats i den

Det är ju bra att det görs undersökningar, hoppas det blir fler och att minoriteten (männen) oxå får plats i den
Just det jag vill ha en egen paragraf.. Nej men seriöst kan jag säga att det ända som är jobbigare för mig än er är att folk tror än mindre på mig pga att det mest är kvinnor som får det..
Silke
#2 vad med det?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

#5 ja, jag kan tänka mig det. Det är nog svårt som kvinna att få omgivningen att förtså.