Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 4480 ggr
Zimba
0

Följdsjukdomar

Jag är helt ny här, men kastar mig in och skriver ändå. Har haft fibro i 18 år och med tanke på att jag nu är 43, så har jag upplevt snart allt inom detta. Men jag undrar om det är så vanligt med följdsjukdomar, som ex, sömnproblem, allergi,magproblem och extremt infektionskänsliga. Dom jag känner är inte alls så känsliga för ex förkylning.

Ni har kanske redan haft uppe detta, men som nybörjare så har jag inte hunnit läsa allt ännu.

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

aranels
0

Jag är idags läget 33 år och har haft diagnos sedan 15 års åldern, jag har alltid varit extremt infektions känslig. Har även de andra problemen du talar om och jag tror att det är ganska vanligt att man tyvärr drabbas av dessa mer eller mindre.

Rita-S
0

#0  Jo, det där är tyvärr mycket vanlig!
Om du vill veta mer detaljerat om FMS finns där en rad olika artikler redan skriven som tar för sig symptom vanlig med FMS:
Hur kan jag veta, del 1
Hur kan jag veta, del 2

Till exempel :) 

Många av symptomen är även en direkt konsekväns av att man aldrig är utvilad, forsök tex va vaken ett dygn eller två, konsentrationen, minnet och fokuseringsförmågan går ganska snabbt ut fönstret då!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

prinsessorna
0

Hejsan och välkommen!

Själv är jag 41 år och har haft fibron i många många år nu (närmare 30 år) var själv första gången hos Dr. då jag var 15 år för mina kroniska infektioner, magbesvär, allergier (slemhinnor) och all smärta i kroppen som vandrade runt…

Jag har hyperreakitiva slemhinnor
allergier - astma
magbesvär (IBS)
migrän
sömnsvårigheter (har ej sovit en hel natt sedan 1982) vaknar, vänder, svrider mig och sover aldrig djupsömn…
plus då all smärta, värk i kroppens alla delar…Ibland vill man inte ens ha kläder på sig…Att man blir lätt trött, onty i huvudet, irriterad…En vanlig förkylning är då inte vanlig på mig, jag blir skit sjuk (som just nu, har haft influensan)

Har varit beroende av citadon då jag var yngre men har nu sedan min dotter föddes 1997 slutat helt med mediciner…Har Tiparol (Tramadol) hemma ifall att men jag tar aldrig, jag har ändrat min livsstil däremot, maten, motion (promisar-simma) och lärt mig leva med sjukdomen och smärtan…Stressar så lite det går, vet att lilla minst stress utlöser massor och försöker ha lugn och ro omkring mig, har också faktiskt sagt upp bekanskapen med många som inte fattade och många som tömde mig på energi, försöker omge mig med vänner och familj som ger positiv energi…istället!

Det finns massor av info att läsa, som länkarna Rita.S la in och hos fibromyalgiklubben och förbundet, på engelska sajter också…bara att söka på fibromyalgi på google.com

Vet ej vad mer jag kan skriva men JA, det finns följdsjukdomar och bland annat att man blir känsligare, dåligare immunförsvar och allt vad det innebär…

//Mia

Zimba
0

Godmorgon på er alla denna 1 mars.

Jag håller med er alla som skrivit. Sömnproblemen och den j….la tröttheten. Får jag inte sova några timmar på dagen är jag alldelses förstörd. Har gjort samma som dig prinsessorna och valt bort en massa måsten och folk med negativ energi.

Sen när man blir ex förkyld, så tar det ju evigheter innan man blir bra. Och att ens immunförsvar enl proven är toppen gör ju inte saken bättre när man kan ha infektioner mellan 15-20 ggr år.

Sen undrar jag en annan sak.

Jag är måste springa och kissa hur många ggr som helst per dag. Är det någon som känner igen sig i detta oxå????????

//Baloo forever

prinsessorna
0

*hahaha* jag med springer jämt på toa men for och kollade urininfektion och socker för att ha kollat iallafall…Jag dricker ju mycket te och det är ju urindrivande också, vissa mediciner kan också ha den effekten…Men japp, springa på toa jämt känns det som *L* plus att jag fick problem i sig med kisseriet efter att jag födde min dotter…som inte ska finnas för jag skulle ej kunna få barn mina hormoner funkade inte som dom skulle och jag producerade inget eget örtogen i överdrift precis *L* och det sa Dr. sen också berodde på min Fibro, numera spelar det ingen roll har tagit bort allt innehåll pga. livmodercancer i familjen och att det upptäcktes knölar i min livmoder, valde själv en akut hysterectomi…Och är ännu dålig efter den (förra året oktober) komplikationer unde roperationen, höll på att förblöda och fick en allergisk chock av medicinerna…Och nu efteråt så är min kropp i skit dåligt skick för Fibron har ju också reagerat, samma för 2 år sedan då jag drog en tand jag vart skit sjuk och då sa dom också att det var fibron som reagerat på tanddragningen…

Det är helt sjuk vad mycket denna sjukdom ställer till med och hur sjukt som helts att man lär sig leva med detta efter alla dessa år…//Mia

anki1
0

Hej prinsessorna Vilket bra nick du har valt,  jag brukar säga att vi är som "prinsessan på ärten". hahaha och bör aktas för stötar. Jag håller med om allt som skrivs i den här tråden + smärtkänsligheten  anki1

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Zimba
0

å den till, gammal som gatan, men vi tar den i repris.

//Baloo forever

Anna-Klara
0

#4 Springa och kissa i ett kör - här är en till *räcker upp handen* :P

Immunförsvaret är ingen höjdare heller - sitter just nu med en förkylning och känner mig ursjuk.