Minnet
Ni börjar väl tröttna snart på mig och mina funderingar.
Men har märkt att minnet blir sämre, är så glömsk, visst jag har minnesförlust, men innan jag fick det, så har jag under många år haft dåligt minne och sätter det i samband med fibro. Är helt beroende av block o penna.
Någon mer än Zimba?????
Zimba medarbetare på fibro.
//Baloo forever

haha ja du, kära nån ja.. Här är då en som inte minns nåt.. Glömde ju sen mer en läkartid, gick fel dag.. Dagen efter.. Ganska pinsamt! JAG som haft sån koll förut!!! Men nu är det snurrigt värre i hjärnan! Ibland när folk berättar nåt, då är jag helt förvånad, och så säger dom, men det har jag ju talat om förut för dig! Men jag tycker att jag ALDRIG har hört det! hum.. Måste skriva upp ALLT viktigt, annars vet man aldrig… Glömde sen mer min brorsbarns födelsedag i höstas! Och har bara 2.. Så borde ju kunna komma ihåg dom två.. Har aldrig hänt förut att jag har glömt nåt sånt….

Lever med lappar numera. Kan faktiskt komma ihåg att jag glömt lappen men kommer ej ihåg vad som stod där. Post-It är en kär gammal vän nu! 
Var snabblärd tidigare. Visserligen är jag snabblärd och kvick i tanken numera också. Tyvärr kommer jag inte ihåg något efter bara någon sekund. Även om jag antecknar. Närminnet ni vet…är det någon som har sett mitt närminne??? Jag undrar så vart jag kan ha förlagt det. 
#1: Kunde ej förstå varför jag skulle ha en mobil förut. Hör ju ändå inte. Nu uppskattar jag den enormt just för att jag lagt in allas födelsedagar med alarm. NU kommer jag ihåg alla!
Använder den även som parallell till Post-It!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Simson:
ja vad vore livet utan postisar och mobil, men jag kan inte ha larm på min för jag har ingen aning om vad saken gäller och bara undrar vad det e som låter?? Börjar man bli gammal, disträ o en massa annat tro??
Hm, börjar bli en smula orolig över detta, visst jag har min minnesförlust att skylla på mycket. Men senil vid 43, det e väl en aning tidigt. NEj. det måste finnas nån koppling till fibron.
//Baloo forever

Simson: Vad supersmart att lägga in födelsedagarna med larm på mobilen!!! Undrar om det funkar på den jag har..? Måste jag kolla! ;) Hör du inte..? Hur kommer det sig..?

Zimba o Hopi: Jag lägger in allt som möten i kalendern. Sen sätter jag påminnelsen till dagen innan tex om jag vill skicka ett kort eller så. Då kommer jag ihåg det också! 
Är det något jag skall komma ihåg en kort stund tex handla något skriver jag detta i Anteckningar och visar det på skärmen tills jag gjort det.
Hopi: Min kraftiga tinnitus (olika ljud på båda öronen) överröstar alla samtal och jag hjälps bra av att kunna läsa på läppar. Med mobil blir det sämre ljud och den tar även in yttre ljud så pass mycket att konversationen ej hörs genom det allmänna kaoset. Vanlig telefon är också svårt att höra och jag minimerar det till det absolut minsta. Ringer bara på helgens förmiddagar/lunch/tidiga eftermiddag. Senare på dagen orkar inte öronen mer.

Simson:
Förlåt om jag lägger mig i det du skrev till Hopi.Men det låter ju alldelses fruktansvärt. Hur i hela friden står man ut, ok jag fattar att man inte har nåt val, men finns det inget att göra åt det??
//Baloo forever
Jag med til en viss del, jag minns mycket, men vissa dagar kan jag vända mig från köksbänken och ta tag i dörren på kylskåpet och redan glömt vad jag skulle hämta ut!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

#7 Just det där med att gå tillbaka till det ställe där man sist kom ihåg vad det var man skulle komma ihåg är klassiskt här hemma!
Att gå från vardagsrummet ut till köket för att hämta något men väl där är minnet tomt. Går tillbaka till vardagsrummet för att minnas vad det var jag skull komma ihåg.

Zimba: Du är varmt välkommen att "lägga dig i" allt jag skriver. Det är lite av meningen tycker jag när det är på att allmänt forum.
Kram på dig att du bryr dig skulle jag vilja säga istället!
Det finns många nivåer på allt. Även att "stå ut" m tinnitus. Jo det är mycket frustrerande och plågande på många sätt.
Jag "står ut" med tinnitusen men inte med begränsningarna. Att välja bort det vanlig sociala livet, dans, bio, musik, telefon, fika ute, träffa folk, arbete, åka buss, surfa, diska, dammsuga…listan kan göras lååång.
Det som också är svårt, utöver det självklara, är för folk runt ikring att förstå varför jag ej kan prata i telefon vissa tider på dygnet eller vissa dagar. Eller varför jag måste välja bort så mycket. Ta hänsyn till mycket.
Och nej det finns inget att göra. Har provat "allt" och vet nu att det tyvärr är bestående. Det är bara att bita i det sura äpplet och bygga upp ett bra liv runt det. Det går. Man får odla de tysta intressena istället.
Situationen är mycket lik den som för oss fibropatienters situation.

Simson: Jösses vad jobbigt du har det!!! Min pappa har tinnitus oxå, men inte så illa som du har.. Men det var nåt jag nyligen läst, nåt som skulle kunna hjälpa mot tinnitus.. Men VAD var det??? Och VAR läste jag det??? Typiskt! Hade gärna velat tala om det just nu…. hum… Hoppas jag kommer på det, eller att nån annan här har läst det oxå! Kan ha varit i tidningen Hälsa..?

Simson:
Tack, vad du e gullig.
Ja jag kan mycket väl förstå din frustration ang människors beteende. Det som INTE syns har många väldigt svårt att förstå.
Att bli så begränsad måste vara fruktansvärt, så känner jag det iallafall.
Får man fråga hur du fått det? Du behöver inte svara, har full förståelse om du inte vill.
Kan ju bara tänka mig att psyket tar en jäkla massa stryk???
Hur länge har du haft det??
Kramar tebax
//Baloo forever

Minne vad är det ???? Har två filofaxer och en kalender på väggen och glömmer ändå ALLT. Viktiga saker som läkarbesök osv osv brukar jag ringa mamma och berätta om så skriver hon upp och ringer och påminner i lagom tid innan så man kan släga sig i bilen på studs.
Jag har ju en whiplasch och enligt min läkare får man typ en light hjärnskada vid kraftig smäll mot huvudet, så jag har ju smällen att skylla på 
Jag behöver en ursäkt jag med!!! :O
Minne, vad är det? som sagt… Jag känner mig också väldigt glömsk o disträ. Skriver upp allt som jag kan tänkas behöva komma ihåg. Kanske skulle jag komma ihåg en del ändå men känns för osäkert… Litar inte på mig själv.
Detta märks också på jobbet. Har inte koll där. Glömmer saker där också, vilket är mindre bra… suck…

#10: Minnet Hopi…minnet!
Kunde inte låta bli att skriva det när tråden ju skall handla om minnet… 
vilket minne? :)

Det värsta jag gjort är när jag gick hem tidigare från jobbet men glömde stiga på tunnelbanan…stod kvar på perrongen…länge…å tågen gick förbi…ett efter ett…
DET är roligt idag! Då var det frustrerande och jag grät.
*tok-garvar* Förlåt att jag skrattar Simson, men HAHAHAHA! :D Jo jag kan tänka mig vilken frustrasjon det va för dig då!
Mäst distre jag har gjort är att stå på köket och lyfta ut kaffeburken för att fylla perkulatoren med kaffe. Kaffeburken står i skapet rakt över perkulatoren, och innan jag hadde lyft ut burken hadde jag glömt varför jag skulle ha ut den…… 
ajg sto där lite förtapt som vi säger på norska, gubben kom ut och frågade varför jag sto där och kopade.. "jag minns inte va jag skulle…" säger jag helt borttappat, och kikar förtvivlat på honom. Med perkulatoren framför min nos full emd vatten, klar för kaffet och kaffeburken i handen… gu va han garvade åt mig!

Rita: Är inte minnet otroligt?!! Sanslöst att man inte kunna hålla det ens en så kort stund!
Teflonhjärna kallas det. Allt rinner av. Det är frusterande att inte komma ihåg. Lite roligt med tiden dock. Skönt med någon som kan hjälpa dig komma ihåg närminnet.
Det värsta var att jag hade gått till närmaste knutpunkt i tunnelbanan där alla linjer kom för att kunna ta vilket tåg som helst…å ändå inte kliver på! *ASG*
Jag tycker om när folk skrattar åt mig och mina dumheter. Det är de vännerna jag har kvar. Det gör min situation lättare känner jag. Om vi kan skratta tillsammans. 
ja då tror jag du och jag komer tok-garva av varann i bland, Simson.. ;)

Det ser jag fram emot!!

Varför e det lättare att komma ihåg roliga saker än viktiga saker?? eller e det bara för att det just e roligare att minnas sånt? Skrattar gott åt era berättelser.
//Baloo forever

Simson: Vad talar du om för minne..? ;9
Vi får väl snart börja sätta upp bilder på ytterdörren, så vi känner igen oss när vi kommer hem.. Tror dom har så på vissa hem för senildementa.. ;) Fast det är ju inte säkert man hittar hem heller.. Hade en granne, en gammal farbror, som var lite virrig o glömsk.. Jag fick ofta ut o leta efter honom.. Tur jag hade lite intuition att gå efter, för en gång hittade jag honom efter en skogsväg! Åh, vad glad han blev när jag kom med min bil o hämtade honom!!! :D

Hopi:
Karta och kompass kan va bra att ha, ifall man glömmer vart man bor eller sån där GPS eller vad det heter???
//Baloo forever
GPS är finfina saker :)

Rita:
Tror du det funkar utan bil????
//Baloo forever
jo det gjör det! Gubben har tästat! Han behövde bara ställa inn den till "vandrare" i stället för "körande" ;)

Vill ha en sån, det e ju inte alltid min vovve e med o han är bäst på att hitta hem, men skulle va skönt när man e själv, har ju inget lokalsinne heller, kan inte höger o vänster, det e hemskt att säga när man e 43 år. Kommer ihåg när jag skulle köra upp -81, fick jag säga till läraren att han fick peka åt vilket håll jag skulle köra, för jag kan inte h o v. trodde givetvis att jag skulle bli kuggad på stört, men jag fick mitt kort.
//Baloo forever

Är lite bäst på att glömma att äta, kan gå flera dagar, brukar inte bli så hungrig. Kaffe o mineralvatten glömmer jag aldrig.
//Baloo forever

Jag har numera en hjärna som har ett minne som en teflonpanna
Sätter upp lappar men glömmer att titta på dom. Brukar skylla på att min hjärna hade lite otur när den tänkte 

Hjärnor måste ju oxå ha semester! 
men inte hela tiden va? :D

Dom kräver en hel del semester faktiskt…. Dom säger att 5 veckor per år inte är nog.. Dom gör som dom vill.. Säger att dom är chefen liksom…
Jag brukaf ofta glömma att ta mina mediciner. Nu finns det en tjänst på eminder.nu som via mobilenpåminner om att det är dags att ta sitt piller, man får helt enkelt ett SMS med påminnelsen.Man kan lägga in läkar och tandläkartider oxå. Anki1 (Som är ett ämne till att bli professor hahaha) Hade jag kunnat glömma kvar mig sjäv nånstans så hade jag gjort det tror jag.Jag glömmer tider och saker som jag ska göra. mm
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Glömmer oxå av saker… Sen så fastnar orden och jag hittar dem inte.
Sen är jag "aningen förvirrad". Ex: lägger brödet i kylen och smöret i skåpet, slänger det skalade ägget och har äggskalet kvar i handen osv.
Sara
eminder.nu är ju avstängd ju.. Snyft!
Sara
åh det med orden stör mig så! Särskillt i en diskution så fastnar dom! jag kan förklara begreppet, men inte tusan om jag kommer på ordet, och när jag kör fast mig på ett ord så fastnar jag i hela diskutionen! Fruktansvärt tröttsamt även om man enbart diskuterar trevligt om nåt tema, alla andra får fram sina goda poeng och jag stotrar som en tonårspojk framför den sexy mother-id-like-to-fuck typ 
Oj är den det? Jag har inte haft någon påminnelse, för jag glömde att lägga in igen efter nyåret. Det var så krångligt att lägga in och få det att funka.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Eller när man har en jättebra tanke och så kommer helt andra ord än man tänkt… Känner igen??
Ibland är det bara tomt…
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
#39 då kan jag bli TOKIG! När man har grublat och tänkt SÅÅÅ fina ord om nåt och så kommer bara gråsten ut typ.. grr ;D
Ja det där med att glömma/tappa ord känner jag igen. Händer mig titt som tätt tycker jag. suck
Tror jag skall ha diktafon nu. Varända gong jag tänker guldklimpar skall ajg tusan mig prata inn dom direkt!

Putterliputtar upp denna tråden.
//Baloo forever

Vem i jösse namn har minnet kvar`?
Jag glömmer allt. Snart får jag ha en stor anslagstavla att skriva ner totalt all jag måste komma ihåg.
Trött bitter ledsen
Betten

Vem får inte det.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
va? vad är minne? de har jag nog glömt 

Mitt minne är jävligt bra faktiskt. Men kort.

En gång hade jag urmärkt minne. Som ekonomikonstorist måste man ha minne. Nu är det som bortblåst.
Tyvvärr Rabblar hela släkten innan jag kommer rätt till rätt personl
Usch jag skäms lär mig aldrig att komma ihåg. Min kyl är full med komihåg lappa

Min kalender är min bästa vän!
…dvs när jag kommer ihåg att titta i den 
jag har telefon som påminner mig om allt. När jag väl kommer i håg att sätta på ljudet…
#46 samma här… hrm…

Lappar som är självhäftande. Telefon som påminner särskilt födelsedagar. Kladdar en del på händerna oxå. Lappar kan ju komma bort.
Sen har jag mina barn som oxå får hålla ordning på mig, det tycker nog att det är lite kul, fast jag kan tycka att det är pinsamt ibland att jag är så förvirrad. Men ska bli professor när jag blir stor (är doktorand nu). Så jag har de viktigaste kvalifikationerna till att bli professor iaf.

Åh vad det är skönt att läsa era texter - får mig att inte känna mig så ensam i det hela.. men.. ja, orden försvinner för mig. Jag kan "se dem" i hjärnan men inte få ut dem genom munnen, oerhört frustrerande!
Tack Gode Gud för mobil och post-IT! :D