Husapotek
Hej! 
Jag undrar om ni har några tips som ni vill dela med er av? Några huskurer som ni använder er av?
Själv skär jag färsk ingefära i tunna skivor häller varmt vatten över och dricker som te. Det är jättegott! Ännu godare är det med honung, men en del säger att honung ger mer värk vid fibromyalgi. Jag dricker det utan honung.
jag äter mycket appelsiner för det får mig att kjänna mig glad :) Hur det är med den medisinska värknaden skiter jag faktisk i :)
Sen dricker jag mycket kvällsörtete från Friggs, den får mig slappna av. Inte så at jag sover, men den får mig kjänna mig avslappnad och nedsträssat.
Jag äter mycket gröna grönsaker, som broccoli, ärter, brüsselkål, på nåt vis värkar det som det gjer min kropp nåt som får mig må bättre på nåt vis.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Jeg spiser grønnsaker og frukt hver dag. Synes at brokkoli spesiellt gir mer overskudd og energi.
I perioder bruker jeg også drikke te av ingefær. Ingefær er også bra for kvalme.
I mitt husapotek har jeg også oljen Vita Blomman. Den er kjempefin og den bruker jeg for å åpne opp tette bihuler. Ved hodepine smører jeg også Vita Blomman i pannen, bak ørene og i nakken.Det lindrer. Vær obs, når en smører den i ansiktet så en ikke kommer for nær øynene.
Kamferolje er fin å smøre på brystet når en er forkjølet og tett i brystet. Det løser opp.
Noen råd jeg har fått fra min bestemor, er varm melk med pepper når en er forkjølet eller har vondt i halsen. Da har man så mye vanlig pepper i melken som en klarer å drikke, og den skal drikkes så varm som mulig.
Mot kvalme kan man spise tørt brød, loff eller kenkkebrød, og ligge på rygg til kvalmen går over. Det er noe som funker veldig bra.
I gamle dager brukte de også å varme et plagg, strikket i ull, og ha kamfer på og legge det på brystet når en var forkjølet.
Blåbær er også bra og ha. Det er bra for øynene og immunforsvaret.
Det er hva jeg kommer på nå.
Andra saker jag har i mitt förråd hemma är stora mängder babyolja, oslagbar som doftfri massage olja om man inte vill ha nåt som doftar :)
Jag har nåt som heter AloeRub som är en djuptvärkande masageolja med mycket tigerbalsam.
Av tigerbalsam har jag röd och vit.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Ved forkjølelse, smør kamferatum, kamferolje eller kamferdråper under føttene og ta på ullsokker etterpå.
Dette er et tips jeg fikk av en venninne, og det ser ut til å fungere utmerket.Min yngste datter er kraftig forkjølet, med rennende nese. Etter at jeg smurte på kamferdråper, så sluttet nesen å renne. Hun erklærte selv at hun er bedre nå, og det bare etter en behandling. :)

Varje dag äter jag c-vitamintabletter.
I perioder dricker jag mycket Roobios, rött the för att rensa ut lite koffein ur kroppen och vara snäll mot magen.
När det gäller massage har jag babyolja som jag köper på ÖB(överskottsbolaget) som jag även har i badvattnet ibland.
Har även en kornkudde som jag värmer i micron för att få lite extra värme på nacke, axlar och rygg. Ibland ligger jag på sängen med en arm i taget på kornkudden för att få lite mer värme på armarna, allt mot värken.

Tigerbalsam soft & varm vetekudde. Det lindrar endel.
Varm dusch är nog ändå det allra bästa..
Eller sommar & sol! hehe.

Ett stort glas rödvin och sen är det bara godnatt!!!!!!!!!!
Men inte för ofta - då uteblir effekten.fniss/Cia

Jag tycker det räcker med ett litet glas! Jag tål inte så mycket! hehe

ja, ett stort glas med lite innehåll dååå!!! hehe… /cia

cia4fun; Ja, hehe eller så kanske jag får lov att öva mig lite mer, så jag tål ett stort glas med vin iaf! hehe Det är ju gott! Men blir tyvärr inte så ofta..

Jag kör med Aloe heat lotion, vetekudde och sen har jag två mindre kuddar fyllda med gelé som används på samma sätt som vetekuddar men är mkt lättare, vetekuddarna är ju ofta lite tunga o otympliga. Aloe heat lotion tycker jag är jättebra, men man får se upp om man är känslig fär lukter för den luktar ganska starkt (men gott) :)

Kamimillte det dämpar inflamationer