Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettsmärta-anhöriga
Läst 4000 ggr
zari
0

Nobligan Retard

Min syster har fått Nobligan Retard 100mg*2 .Någon som har fått den medicinen utskriven?

mongu
0

Jag har den sen flera år tillbaka. Det är en medicin som är centralt verkande.

För mig är den jättebra.

Det som kan va är att just i början när hon tar den kan hon få lite besvär. Med t.ex. yrsel o trötthet. Men orkar hon hålla ut ett tag o försöka ta det lugnt så blir det bättre.

Det är inte konstigt att kroppen reagerar då den får nya ämnen i kroppen.

Ska hon ta den ihop med alvedon?

Det brukar va en vanlig ordination då det ät helt olika verkningsområden på Nobligan o Alvedon.

Nobligan - verkar centralt. Alvedon - verkar perifert. Genom kombination så täcker de ihop på ett bra sätt.

Hoppas det går bra för din syster.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mettan
0

Jag har den också och just Retarden är bäst, eftersom det är en depotmedicin, som räcker i 24 timmar och därmed sprids eventuella biverkningar ut under en längre tidsrymd än de vanliga 4 timmarna.

Bifogar en filmed information om Nobligan, Tramadol, m fl

mongu
0

Jag har Retarden o är ordinerad att ta den morgon o kväll

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

mudkip
0

det är samma som tiparol, tramadol, nobliga,  mm.. retard är en depot tablet som räcker i 24 timmar typ. kan vara bättre ibland om man har ont av biverkningarna. dom går över efter ett tags användning..lovar:)

mongu
0

Tiparol Retard rek. att ordiners två ggr per dygn sen finns Tiparol OD som tas en gång per dygn.

Det blir bäst balans vid regelbundehet i dosering av en retardkapsel

Ha en bra dag! Mongu.

zari
0

Tack för alla svar.

Silke86
2

Jag vill lägga en JÄTTESTOR varnings text på denna tråden.. Jag fick Tiparol utskrivet åt mig när de först inte kunde hitta en diagnos på mig och nu har jag suttit med denna skiten i sex års tid.. VAR FÖR GUDS SKULL FÖRSIKTIGA.. Dessa tabletterna är EXTREMT beroende framkallande… Jag pratar av egen erfarenhet här och det går utan att sägas att det är ett helvete över det vanliga att sluta med dessa piller.. Dels för att efter nedtrappningen finns det inga andra piller man kan ta som dämpar smärtan utan bara ökar och ökar allt eftersom tabletterna försvinner ur systemet. Jag är fortfarnade stark beroende av mina tiparol och äter 400mg retard om dagen.. Jag vet att det är jobbigt med smärta men VAR FÖRSIKTIGA.. Jag vill inte att ni skall behöva gå igenom denna skiten jag tvingas gå igenom nu.. Allt blir 10ggr värre.. Snälla tromig på detta.. Beroendet bara hoppar på en utan att man märker det och sen när man en dag inte känner sig så dålig så man vill sänka sin dos lite när man inser att man mår skit för att man inte får sin "fix"..

zari
0

#7   Precis vad du skriver sa en arbets kamrat till min syster ang Nobligan Redard. Jag märkte när jag var hos min syster i påskas och hon glömde ta sin tablett på kvällen, hon var uppe hela natten för det skakde så i benen och i armarna inte förrän på morgonen kunde hon sova när tabletten kommit in i kroppen. Det är var mycket obehagligt. Hon äter fortfarande N.R för dom hjälper mot smärtan.Fundersam

Silke86
0

Jag känner för henne.. Verkligen.. Säg åt henne att vara stark och att hon skall veta att det tar lång tid innan man är stark nog att inse att man måste göra något åt det.. Jag börjar min avgiftning i morgon så jag kommer nog vara helt död i ett par veckor.. Det finns nummer man kan ringa om avgiftningen blir för våldsam så man får hjälp och annars finns alltid 112..

Jag hatar dessa piller mer något..

mongu
0

Hej!

Jag har haft dessa mediciner ett antal år nu o har inte alls märkt av detta. Men jag vet att det är ett läkemedel som kan ge väldigt kraftigt beroende. Men det är som vanligt inte alla som får det beroendet.

Däremot har jag ändå trappat ner då jag inte tycker att det ger en fullgod effekt. Från att ha tagit 400 mg/dag så tar jag nu 150 mg/dag. Nån dag tar jag en extra 75mg. Så för mig så har nedtrappning gått bra. Sen kanske jag stannar på denna nivån det vet jag inte än.

Vet ni att Tramadol idag är narkotikaklassat? Pga att det är en så populär drog för ungdomar att missbruka. Det finns rikligt att få tag på ute i samhället, tyvärr.

Ha en bra dag! Mongu.

Silke86
0

Skönt att det gick bra för dig Mon. Glad

Och det förvånar mig inte att det är narkotikaklassat.. 

Erik

Zuzzi
0

Jag har trappat ner på min dos, ska sluta ett tag med dessa utav en särskilld anledning som jag själv bestämt. Jag har innan märkt att jag varit beroende av de, men eftersom de gör nytta för min del. Jag kan ha ett fungerande liv, så har det uppvägt hela tiden. Att trappa ner har inte varit så svårt som jag trodde det skulle vara, snarare tvärtom. Jag har en läkare som jag kan ringa om det inte skulle fungera alls, vilket ger en trygghet. Det jag vill ha sagt med mitt inlägg är, att man får uppväga "nyttan" med medicinen, mot ev. bieffekter.

mongu
0

Självklart måste man väga för o nackdelar. Blir jag hjälpt av en medicin, vad det än är, så finns ingen anledning att ta bort den. Däremot om den inte hjälper så bra eller inte alls, varför äta den då?

Alla mediciner har sina biverkningar en del mer o en del mindre. Vi reagerar olika för att vi är olika. Ingen person är den andra lik.

Ha en bra dag! Mongu.

Silke86
0

Ni har båda helt rätt men jag har ätit dessa piller så länge att vissa av bieffekterna är på upphällning.. Jag är helt seriöst orolig för bieffekter på mitt förstånd. För att inte tala om lever och liknande.

Erik