vad är skillnaden?
hela min släkt, på båda sidor så är det 80% som har fibromyalgi.
inte konstigt att vi trodde att jag med drabbats av det.
men nu har läkarna kommit fram till att jag har reumatism, men vad är skillnaden egentligen?
jag får inte ens förklarat vad reumatism innebär, förutom att jag märker att man har ont och inte kan hålla ett glas vatten utan att tappa det..
det finns många olika sorters reumatism, men oftast sitter det i lederna i kroppen (utom t.ex. muskelreumatism tror jag). Fibromyalgi är värk i muskler och senor, mjuk kroppsvävnad. Reumatism kan du se på prover, fibro syns inte på prover.
surfa in på reumatikerförbundets hemsida, där finns massor av bra info.
hur som helst så varmt välkommen hit Chimney!
Mvh Tassy, medarbetare
tack för välkomnandet :P har dock varit medlem en ganska lång tid ;)
hoppsan sa, jag har inte sett dig här, tror jag? eller har fibrohjärnan varit framme?
men du finns aktiv på gif iaf 

Hej Chimney!
Fibro är ju en muskelsjukdom eftersom det sätter sig i mjukdelarna. Jag har även artros som all reumatisk smärta sätter sig i leder.
Trist men sant man när man drabbas av båda samtidigt.
Hur många koppar jag har tappat går inte att räkna. Allt bara liksom glider ur händerna. Kan nog säga att jag storkonsument av glas o porslin. Man blir ledsen o trött på allt som händer när man inte längre "kan hålla det man har i handen".
Lycka till Chimney du är inte ensam vi är många med samm problem som dig. Desvärre inte roligt men det finns ju inget vi kan göra något åt det. Bara få smärtlindring.
Kram till dig och skriv av dig när du känner att du inte förstår din kropp.
Dessutom har jag för mig att reumatism (iaf dom flesta vad jag minns) låter sig påvisa vid blodprov, vilket fibro inte kan.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Det stämmer att för att det ska diagnosticeras som en reumatism så ska blodprover visa att det är så.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#6 det måste ju va för att reumatismen är i lederna och därmed syns i dom röda blodkropparna?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

#7 Reumatism är en inflammatorisk sjukdom. En s.k. autoimmun. Det är när kroppens egna celler ses som inkräktare o blir attackerade av andra av kroppens celler.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Blodprover tar dom, tre rör och ett kissprov jag har tagit det för tredje gången nu. Jag går på utreding på reumatologen i Sundsvall. Första gången hade jag lite förhöjda värden. Andra gången normalt. Vad tredje gången visar får jag veta i morgon. I mitt fall så är det Reumatiska sjukdomar som finns i släkten, men jag misstänker fibro på mig själv.
Det finns ju väldigt många reumatiska sjukdomar vad jag kan förtå.

Det finns en massa massa reumatiska sjukdomar. Eller rättare sagt Autoimmuna sjukdomar för det är ju vad det är.
Ha en bra dag! Mongu.