Att kunna säga Nej.
Hur e det med det, inte lätt alla gånger men för oss jätteviktigt att kunna. Själv tog det mååånga år att kunna säga det utan att få dåligt samvete, nu klarar jag utan problem, vill jag inte så vill jag inte.
Men hur e det med er, e ni duktiga på att säga detta ord eller inte??
Zimba undrar lite bara 
Zimba medarbetare på fibro.
//Baloo forever
för de mesta har jag inge problem att säga nej, men jag är svag för små valpögon…
Om det är någon som behöver min hjälp säjer jag aldrig Nej. Om nu förutsättningar finna att jag kan förståss. Men annars är det nej nej nej, har inga problem med det, men det är ett ord jag har lärt mej med åren.
Det beror på. Har nog blivit bättre. Men jag får så dåligt samvete om jag säger nej, vad det än gäller…
Jag har jättesvårt att säja nej och det gäller ALLT !!! Ja, förutom alla som erbjöd mig hasch och en massa annat "skit" när vi var i Indien senast, men det räknas väl inte
Men ber någon mig om något, ja då ställer jag upp till 99,99%. Jag är en sån där människa som inte kan se andra lida, eller om någon har svårt med något eller om djur far illa eller eller eller eller,lista kan göras lång. Alltså JAG KAN INTE !!!!!
Hälsar Lotta P
Jag har efter en omgång KTB blivit betydligt bättre på att säga nej till sånt jag inte vill eller orkar.
Dessutom har jag lärt mig att jag inte behöver få dåligt samvete om jag säger nej, något jag alltid fick innan och som gjorde att jag sa ja istället för nej.
Sara

Jag är också jättedålig på att säga nej om någon ber om något eller behöver hjälp.

Det där med att säga nej har jag inte lärt mig ändå har jag gått olika kurser hos sjukgymnast samt fibroförbundet.
Alla andra lyckades utom jag. Detta har pågått sedan 1994 i omgångar. Jag är väl den typen som tänker NEJ och säger JA

Jag har svårt för att säga Nej, det är ibland så man biter ihop för att inte gråta av smärta. Men man säger ändå ja och hjälper glatt den som behöver hjälp.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hej på er alla nu var det länge sedan jag var in men nu är jag tillbaka igen =)
Jag är också en sån som biter ihop och säger ja men i huvudet och kroppen skriker det NEJ. Jag går på KPT som också innebär att man ska lära sig att säga nej utan att få dåligt samvete och tro att alla lämnar en för det. Men det är inte så lätt om man hela livet varit sån som alltid velat ställt upp på allt och alla.

Hej o välkommen tebax, kul att du inte glömt oss
Ja då har du mycket att läsa o ta igen, 
//Baloo forever

Tack Zimba, inte har jag glömt er….men när jag var inne då hade jag ett annat nick "Lotta"
Hehe jag har suttit och läst i en timme nu, ögonen snurrar i skallen så nu lär det nog bli sängen känns det som så jag får fortsätta i morgon.
nattinatt
Något som jag fick lära mig i KTB är att jag har inte ansvar för någon annan (jag har inte barn men djuren är naturligtvis mitt ansvar). Deras välbefinnande är deras ansvar.
Har en mkt krävande mor och dessutom en likadan vän och jag har faktiskt lyckats med att bli mer distanserad och därmed faktiskt må bättre.
Sara
#12 Bra sagt. Men svårt att leve efter tycker jag… Jag får alltid så dåligt samvete om jag säger nej vad det än gäller, fast jag försöker säga nej mer om jag inte vill göra vad det nu är de frågar om. Det hjälper ju ingen att man kör slut på sig själv.
Samma med mig, inga barn, "bara" ett gäng djur, o de är förstås mitt ansvar och för mig kommer de alltid först. *ler*
Jag brukar va duktig på att säga nej eller iaf inte nåt definitivt ja (med orsak självklart) om jag inte orkar. Inte så duktig som jag borde va, men lagom duktig.
Jag tänker så här:
Vilken vän skulle jag kunne va om jag värkligen mår hemsk? Om jag kör mig själv i diket, hur skal jag kunne va en god make, en god dotter, syster, vän?
_F'ör att värkligen va en god make, dotter, syster och vän måste jag i första hand se till mig själv
_Det är inte egoism att säga nej, det är en investering!
Det är faktisk en investering i förhållande till dom olika folk i mitt liv att se till mitt eget ve och väl med. Inte så att jag säger man ska köra egotrip och strunta i alla andra hela tiden, det tror jag knappast nån av oss här inne vill dessutom. Men, det är faktisk en investering i våra förhållande till folk att även se till att vi tar hand om oss själv.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Jag har alltid sagt ja även när jag velat sagt nej.Är det inte därför vi har fått sjukdomen?
Har börjat säja nej men tycker samtidigt om att vara behövd!
#15 men visst gör man! VIsst är det underbart att trots vårat handicap känns det som nån behöver oss ändå!
#14 Bra sagt!!

Håller med er.
//Baloo forever

Jag e noga med att få min ensamtid, vilket naturligtvis inte alla kanske har möjlighet till, men för mig e det viktigt att bara få denna tiden o bara få vara. Det kan va allt från en kväll till flera dagar. Måste få detta för att orka.
//Baloo forever

Jag har inga som helst problem att säga nej. Många har påpekat att dom uppskattar att jag gör det för då vet dom var dom har mej.
Så detta med att ha svårt att säga nej pga rädsla att såra/svika är nog många gånger ett stort feltänk. Jag menar att det är inte många som tar illa upp.
Däremot har jag alltid setts som obstinat av mina föräldrar, hur man nu kan vara obstinat när man bara säger ärligt vad man tycker/tänker/anser och vill.?
Jag har fått min sjukdom av foglossning, men tror säkert som amen i kyrkan ständigt "ja sägande" kan ge Fibro.

Förr hade jag svårt för att säga nej - men med hjälp från en god vän har jag lärt mig ordet NEJ.
När kattfolk kom och frågade om jag kunde sy skynke, takskynke och underlägg (lappteknik) till deras katter så sa jag JA. När de frågade vad jag tog för det så sa jag: "Jag ska inte ha något". Då det var krossat sammet som det skulle sys i hade jag tygdamm överallt i huset och jag svor och förbannade när jag klippte och sydde. Bestämde mig för att jag aldrig skulle till andra igen och när då nästa frågade - svarade jag JA.
Idag har jag i och för sig inte lärt mig säga nej till att sy men åtminstone att ta betalt. När jag säger att jag ska ha 2000:- för att sy ett set så vrider folk på sig och säger nej, Konstigt va =O) Jag hade aldrig betalat så mycket =O)
Jag hjälper gärna till men det ska vara på mina villkor.
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

#14 Det du säger kan inte stämma bättre =)
#22 och tur är det för då får ni en ursäkt att ha några egoistiska ögonblick och skulda på mig ;)

Har lärt mig att säga nej, och gör det ganska ofta nuförtiden. Jag orkar ju inte med allt.
Men jag undrar en sak, eller rättare sagt tycker: Detta är väl egentligen ingen OT-tråd? Eller?
Kramisar
Pisan
nja, det är nog mycket fibrorelaterat på många sätt :D
JAG tycker det hör med i fibrovardagen, många av oss har inte fibro för att vi är latmaskar utan snarare tvärt om. Många av oss är för lite duktiga att ta hand om oss själva, utan strevar för att hjälpa andra och inte ligga någon till last
nää vadå OT? 

Nu e det en OT- tråd, e ni nöjda???? 
//Baloo forever
#28 nää men de var ot med i rubriken innan, så tog jag bort det, men nu la ju du till de igen virrmajja
det är inte en ot tråd 

Hi hi! Ni e la goa!!! 
Och åter till teman….. ;)
Jag säger bara - *asg* - härliga människor! 

Ja vad säger man, det e inte alltid lätt att hänga med i svängarna, trodde inte jag skrivit ot, men det hade jag tydligen, o sen togs det bort o så skulle jag va duktig o lägga till ot, hm förvirringen e en katastrof, asg
//Baloo forever
Ursäkta en dum fråga men vad står OT för? Och när skall man använda det i rubriken?

Off topic, utanför ämnet, alltså ALLT som inte rör fibro.
Ja, eller som inte rör smärtlidelser alls :D