Smärtkliniken Uppsala
Jag undrar om det är någon här som har erfarenheter av smärtkliniken i Uppsala. Är de bra?
Har fått tid dit nu och är lite nervös.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Är det den som är på akademiska sjukhuset du menar eller någon annan?

Ja det är den som är på akademiska sjukhuset.
Audiatur et altera pars
Min erfarenhet är bara positiv ifrån akademiska. Nu har jag inte varit på just smärtkliniken, men jag har jobbat på smittskyddsavd. Där var de glada positiva människor med glimten i ögat och mycket god kunskap. Jag tror inte du behöver oroa dig :)
kram på dig vännen

Jag har varit där 2 ggr och tycker att dom har en del kunnig personal ivarje fall när jag var där sist.Det har varit ett helt team som har hjälps åt då.
Hoppas att du får bra hjälp.

Jag har varit på smärtenheten i Uppsala tyvärr så har jag ingen bra erfarenhet av dem förutom att de förmedlade ett projekt som en psykologstuderande hade startat. En dans och rörelse terapigrupp som jag gick i under två år. En helt underbar grupp där vi delade/bearbetade erfarenheter och livshistorier med varandra.
Jag fick träffa ett team. En och en frågade de om min livssituation! Den psykolog jag gick hos trodde att jag skulle bli bra från min värk???!!!! om min dotter träffade sin pappa men vad gör man om inte pappan vill träffa sin dotter??? Jag trodde jag skulle bli tokig och jag sa att jag vill få övningar så jag kan uthärda min smärta bätttre för jag hade hört att andra fått en kognitiv smärtbehandling av psykolog de träffat via smärtenheten här i Uppsala. Jag hoppas du har mycket större tur än vad jag hade med mitt möte med Smärtenheten!

#3: Tack för kramen. Den behövs. Ringde min läkare och hon sa: Ja någon tid till mig får du inte. Jag kan inte hjälpa dig mer. Så jag förlänger din sjukskrivning. Så jag måste få dem på smärtkliniken att förstå att de ska hjälpa mig liksom. Men frågan är hur jag ska få dem att förstå hur ont jag har.
#4: Skoj med bra erfarenheter.
#5: Usch vad trist benötande. Hoppas jag får samma team som #4 fick och inte de du fick.
Audiatur et altera pars

Så jobbigt. Men även jag har vänner som varit på Akademiska i Uppsala och blivit totalt nonchalerade.
De som bor i Uppsala söker sig istället till Stockholm.
Men bor du inte inom länet får du bättre vård sägs det. Blir du remitterad från annat landsting så är visst Akademiska väldigt bra.
Men vem vill möta en sådan läkare som inte bryr sig och struntar i en när vi så väl behöver all den hjälp vi kan få.

Fast jag bor ju i Uppsala län så jag hör till Uppsala. Låter inte positivt det här inte. Jag hoppas så att jag får hjälp. Blir mer och mer nervös dessto närmare jag kommer.
Audiatur et altera pars

Nervös som få. I morgon ska jag dit.
Audiatur et altera pars

Håller tummarna för att det går bra för dig imorn

Tackar lär behövas :-)
Audiatur et altera pars
Jag har ätit lyrica i ca 3 mån en väldigt låg dos visserligen 75g 2ggr/dag. Fick jätte god effekt men nu har värken smygit sig på igen. Fick diagnosen i mars hos en smärtläkare, vill helst inte höja dosen. Tar även alvedon fast slarvat lite med det på sistonde. Kan fortodol vara något kanske?

Nu är jag hemma igen. Smärtkliniken kändes bra. Bra bemötande, trevlig läkare.
Och det är nu bestämt att jag ska skrivas in i deras rehabilitering. Så vi får se hur allt går :-)
Audiatur et altera pars

#13 Vad skönt att du fick bra bemötande! Bra start!!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Vad skönt dig bra och du kände att du fick bra hjälp på Akademiska ÅsaF!
Det är bara att gratulera då slår vi av myten med att de jag känner måste fått en dålig kontakt för de bor även de i Uppsala.
Det är skönt och hoppas du får allt hjälp du behöver. Du skriver väl och berättar sedan.
Västkuststormiga kramar

Då får jag gratulera dig. Härligt ta vara på den hjälp du kan få där.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Tack vad gulliga ni är.
Tyvärr kommer sommaren nu så jag får vänta rätt länge innan det drar igång. Men det är i alla fall något att se fram emot.
de gjorde en ordentlig undersökning av mig i dag. Och pratade mycket med mig. Och det mest fantastiska var att man kände verkligen att hon lyssnade på mig. Och jag fick dessutom höra att jag borde vara bättre på att få sambon att hjälpa till istället för att bita ihop och göra själv.
Då det kommer surt i efterhand konstaterade hon.
Så ja, en läkare som lyssnar och inte säger åt mig att jag inbillar mig. Känns så bra. Och att hon konstaterade att de skulle göra allt de kunde för att ihop med mig hitta något som skulle kunna hjälpa mig att må bättre.
Audiatur et altera pars
Men så bra att du fick ett bra bemötande, Åsa, det måste kännast skönt!
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Vad skönt med ett litet tassavtryck ifrån dig Rita :)

#18: Ja det kändes helt underbart faktiskt. Var ju så nervös innan. :-)
Och så måste jag bara säga att jag är glad att se dig här igen.
Kram
Audiatur et altera pars
kram Åsa :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Vad skönt att du får ordentlig hjälp nu. Och att första kontakten kändes bra. Lycka till!
Kramisar
Pisan
Hallojs! Jag ville bara säga att smärtkliniken visst kan ha mycket duktig och erfaren personal men vad man ska tänka på är att de som arbetar på sjukhus är mycket begränsade i behandlingsmetoder. Idag vet man att det finns ett gäng alternativa metoder för att behandla smärta som är mycket bättre och effektivare. När det kommer till fibromyalgi rekomenderar jag craniosacral behandling. Det är en behandling med mycket lätta tryck. I och med att man på senare tid kommit fram till att fibromyalgi är en "triggerpunkts sjukdom" är det viktigt att man fokuserar på att få bort Triggerpunkterna (små muskelknuta) och inget annat. Jag är inte säker på att de vet det på smärtkliniken… Det kan låta helt galet men tyvärr är det sant. Vi har mycket dålig och obehaglig upplevelse från smärtkliniken och hade vi inte varit starka nog kunde vår smärtkamp slutat där och livet också förmodligen… men vi var modiga och vidsynta och idag lyckliga och näst intill smärtfria pga att vi vågade ifrågasätta den tradionella sjukvården.