Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etikettfibromyalgi
Läst 2749 ggr
Zimba
2008-06-25 01:38
0

Fibro handikapp.

Hur mycket sämre har ni blivit under åren med fibro??? E det nån som blivit så dåligt ni inte längre kan gå utan sitter i rullstol el dyl. Eller att ni måste få ex hemhjälp för att klara av vardagssysslorna???

Hoppas ingen tar illa upp för mina frågor.Generad

Zimba bara undrar Fundersam

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

[Tassy]
2008-06-25 01:44
0

jag är på väg att hamna i rullstol, är under utredning nu. Jag behöver ofta hjälp att handla, och jag kan knappt diska för min värk.

Zimba
2008-06-25 01:49
0

Men oj e det så allvarligt, ja då förstår jag att dig bättre. Detta e pga fibron???

Ps, har du läst din mail D.s

Zimba medarbetare på fibro.

//Baloo forever

Sara
2008-06-25 01:53
0

Bära saker som väger lite måste jag ha hjälp med, annars klarar jag allt även om det blir baksmälla efteråt. Fönsterputsning låter jag bli in i det längsta dock.

Det som ställer till det mest egentligen för mig är den förb----de tröttheten. Jag orkar ju inget!

Något jag har tänkt mkt på är att värken blivit värre med åren. Hur kunde jag beklaga mig så för 5-6 år sedan när det gör betydligt ondare nu? Fast det är väl minnet som sviker, jag hade väl lika ont då.

Om värken sätter sig i benet så har jag problem med att gå. Dels pga värken och dels pga att musklerna inte lyder mig. Det är precis som om när smärtan kommer upp till en viss punkt så kopplar benet bort.

Samma med händerna, de krampar sig gärna eller släpper taget (ja, jag har tappat många saker.) om jag har riktigt ont eller använt händerna för mycket.

Ländryggen får jag i princip alltid ont i när jag går, lixom fötterna.

Jag sätter mig inte i rullstol eller begär hjälp förren det inte går längre, envis som jag är men jag förstår de som gör det.

Sara

[Tassy]
2008-06-25 02:05
0

#2 nej, det är en kombination av olika handikapp och fibron. När jag fick fibron höll det inte längre, måttet blev rågat för min kropp kan man säga. Jag är född med allvarliga fel på mina fötter vilket har förorsakat ständig värk och spänningar i hela kroppen hela mitt liv. När jag sedan fick min whiplash och hamnade i psykisk obalans så kom fibron. Förklarar mer i mail.

Bettan49
2008-06-25 03:11
0

Måste nog säga att fibron är den största boven hos mig blir bara värre med åren firar 14 år i år med den.

Men jag har även utslitna höfter och knän. Har opererat en axel som var helt försliten.

Känner mig som 159 år usch fy och blä

Tror inte fibron kan bli bättre för någon. Har aldrig hört någon säga det som är i samma situation som oss.

GnällBettan

tuska
2008-06-25 10:35
0

Min fibro kallar dom lite finare =)  Kronisk smärt tillstånd.  19 år har jag brottats med den skiten efter en stel op av ryggkotor. Balansen är det lite si å så med så efter jag rammlat är båda handlederna brutna å platter å skruvar sitter det där, som jag inte kommer att få ta bort eftersom jag har benskörhet. Handlederna är alltså stela. Haltar lite på vänster ben eftersom den höften är något sliten.  År även op. för ett diskbrock i nacken.

Fy så hemskt det där lät då,  jag sitter inte i rullstol har ingen hjälp med hemsyslorna mer än att storhanla då får gubben hjälpa till å bära.   Allt tar en jädrans tid det man måste göra, för att jag måste vila mycket mellan alla arbetsmoment.

Jag är dagligen ute med mina stora vovvar på skogspromenad, men då får jag inte glömma att ta med mej mobilen ifall något skulle hända någe. Stelheten har blivit värre med åren men inte värken. Ibland är det bara krig i kroppen, ibland är det som en atombomb har exploderat inom mej, så brukar jag säja.

Pisan
2008-06-25 13:55
0

Har blivit mkt värre senaste 3 åren, har nu hjälpmedel hemma + hemtjänst som hjälper med städning och gräsklippning av min lilla plätt. Klar inte många hushållssysslor längre. Barnen tar ett jättelass här hemma, de är helt underbara - mina små troll :-) Har jättedåligt samvete jämt för att ungarna får ta ett sånt stort lass av hushållssysslor…

Zuzzi
2008-06-25 18:04
0

Jag blev sämre ca ett år efter att jag fick barn. Tycker det börjar kännas som att det är på väg att plana ut något nu iaf. Jag håller på att trappa ner medicinen och det går hyfsat bra iaf.

eja-53
2008-06-26 00:32
0

Ja jag har blivit sämre med åren.Har inte samma ork med sånt

som diskning tex.Måste sätta mig efter halva . Jag oroar mig

för att jag ska bli en börda för någon i framtiden.Är envis men

inte ens det hjälper ibland.

Sidentassen
2008-06-27 10:56
0

#9 Känner som du, oroar mig ofta för att bli en börda i framtiden. Eftersom jag ingenting orkar nu hur ska det då vara om 10 år ?? Jag är dessutom glömsk vilket min läkare säjer beror på sjukdom och ediciner…….nej det är inte kul alls:-(

Hälsar Lotta P

Konstigabaralillajag
2008-06-27 11:40
0

Min fibro fick jag, eller läkarna tror att den utlöstes av mina graviditeter. Hade kryckor underförsta och satt i rullstol under andra graviditeten. Läkarna sa redan då att jag aldrig kommer att återhämta mig från "foglossningen".
Hade ont i ryggen/kroppen innan med det men då kunde jag iaf leva ett drägligt liv. Nu tar värken över.

Mycket av värken sitter i svanken/ländryggen men jag har ont i nacken också. Svårt att gå dels av stelheten om jag suttit och så hänger inte ena benet med när jag är som sämst. Sticker och domnar i armar och ben… usch vad jag klagar.

Nu är jag ganska dålig. Klarar inte mycket hemma. Har som mål att köra och hämta barnen på dagis samt laga mat varje dag, resten tar jag om jag klarar.
Jag är betydligt sämre nu än jag var för ngr år sedan så det går åt fel håll. Har ännu inte hittat ngn smärtstillande medicin som lindrar smärtan… Och just nu är jag i ett försämringsskov…

Sara
2008-06-29 01:22
0

Ja den där jä*la ländryggen ställer till problem här oxå. Ont när jag står (ex diskar) eller går.

Sara