"Sjukpension"?
Hej på er!
Jag är ny här och har nyligen fått bekräftat att jag har fibromyalgi, efter utredning på smärtklinik. Jag är även arbetslös sedan fyra år och det har förvärrat fibron.
Nu har jag varit sjukskriven i tre månader och det har ju minskat stressen något. Men jag är orolig för vad som händer om/när jag inte får vara sjukskriven längre, då blir jag ju jagad av AF igen och stressen ökar.
Jag har tänkt att jag själv ska ansöka om sjukpension och be min husläkare skriva ett bra intyg. Tänk att få slippa stressen från att jaga jobb som jag ändå inte får! Jag har fyllt 60 och är väl inte så attraktiv på arbetsmarknaden heller. Och inte kan jag göra så mycket heller pga fibron. Är ständigt trött också.
Tror ni att det över huvud taget är möjligt att FK lyssnar på mig?
Hej !
Hur länge är du sjukskriven? Om inte jag misstar mig så måste man ha varit sjukskriven en ex antal tid innan man får söka sjukersättning…detta kan du kolla upp hos FK.
De kan försöka tvinga dig till att gå i pension i förtid…Gå inte med på det utan vänd dig till en bra läkare som utvärderar din arbetsförmåga…hittar du ingen så leta vidare ansök till slut om sjukersättning!
Har du kanske någon bra läkare från smärtkliniken?
Stora stöd kramen för det är inte alltid så lätt. Man måste vara frisk för att vara sjuk.
/ Marita
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus