Fibromyalgi iFokus

Fibromyalgi

Etiketterhälsavälvaro
Läst 1722 ggr
Rita-S
0

Lite OT Snabblagat rabarberpaj

Nu i sommarhettan kan det va gott at bjuda på nåt sommarfriskt och gott. Men vi fibrisar orkar kanske inte med så mycket alltid.
Och dom flesta har gjärna rabarber, eller kan få tag på det.
Rabarber är friskt, sommarlig, low-carb och gott!
Detta är vad du gör:
Skala och skär rabarber i betar. om rabarbern är riktig tjock kan du skala med osthyvel ;) (nu kan du ju strunta helt i rabarber och göra bär-paj med)
Skär ungefär centimeterlånga bitar, och lägg dom i en pajform.
Men vilken som helst vanlig form vill funka bra, måste bara va tät i botten.

Stoppa ned annat bär eller frukt efter eget val, om du vill ha det low-carb funkar hallon, för dom som struntar i sådan funkar vilket som helst bär och frukt!
Fördela et par teskedar sött, antigen socker, sötningsmedel eller annat efter eget val för att upphäva surheten i rabarber.

Gör sen smuldeg:
50-100 gram smör
1-2 dl havregryn
1-2 dl hvetemel
Litegrann kanel

Glutenfri/low-carb variant:
50-100 gram smör
1-2 dl malna mandler
1-2 dl kokosmassa
Litegrann kanel

Smuldegen blir bäst med rumtempererat smör:
Blanda smör och det torra i en skål. Det skall va så mycket torra grejer att det smular sig av sig själv helt änkelt, så använd gjärna elvisp.
Fördela i ett jämt lager över frukt och böar i pajformen.

Färdig! NU är det bara att gädda.
Mitt i ugnen, 220 grader i 15-20 minuter.
Serverast med vaniljsås, glass eller vispad grädde. Eller varför inte sylt? Varm eller kall kvittar! En liten strima lönnsirap är jättegott på! :D

Bild kommer!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Paddiz
0

Har sparat ditt recept och det blir att testa när gubben har semester.

/Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Sidentassen
0

DET receptet ska jag spara, TACKKyss

//Lotta P

Bigblomman
0

Jag brukar ha tre matskedar strösocker i smuldegen och lägga ned några bananskivor bland rabarbern för att inte pajen ska bli så sur :) Det är jättegott

Simson
0

Fy så ni frestas!!! Flört

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Rita-S
0

#4 bara vänt till bilden kommer ;) Paien gräddast nu!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Rita-S
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här! Bilden visar rabarberpaj med ananas (jag hadde inga hallon!)

tuska
0

Nu kommer jag in här å…. OJ OJ va gott det där såg ut då…Här får man sitta å knarpa på en hårdsmörgås med salami…Blev gott sugen nu  // Tuska

Rita-S
0

#7 jag forsökte klämma inn pajen i USB porten, men datorn vägrade Gråter

tuska
0

#8 Det va synd att inte det funkadeSkrattande gör ett nytt försök vet ja.   Jag ska gapa stort .   Glass tror jag att jag har själv i boxen, ska kolla

Paddiz
0

MUMS. Dottern står och dreglar =O) och säger att den måste vi göra. Måste nog testa inom de närmsta dagarna. Dottern säger inom de närmsta 24 timmarna =O)

/Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Rita-S
0

:D \o/

Konstigabaralillajag
0

Såg kanongott ut… men vad är kokosmassa? Generad

Rita-S
0

Oj, hm, vad heter det nu på svensk, påsar med riven kokos bara typ?

Bettan49
0

Jaha så nu skall ni göra mig hungrig igen!

Förstår inte varför jag inte kan motstå sådana godsaker.

Imorgon gör jag denna paj känner att kroppen behöver lite onyttigt oxå. Vispad grädde till. Nä nu kan jag inte vänta snart.

Rita-S
0

#14 onyttigt är väl i ögat som ser eller hur? Det är bra med vitaminer och antioksidanter i rabarber och olika bär… :) sen behöver man må bra PSYKISK med. Viktig för oss fibrisar.

Ta nu alla ursäkter och unn dig lite smarrig paj tycker jag ;)

Rita-S
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…Och sen en med jordgubbar :) Gubben hota mig med formattering om jag inte gjorde paj i dag ;)

(jag skämtar vi bara var överens om att det var det ända vi ville ha till middag i dag!)

suss60
0

Det låter gott med en rabarberpaj. Jag glömmer ofta av att göra något med mina rabarber. Tycker också väldigt mycket om recept som går fort att göra. Om jag kommer ihåg ska jag kanske lägga in mitt recept på rabarberchutney. Det är så gott till grillat.

Suss

Rita-S
0

ÅÅÅÅ :O Rabarberchutney! Och gubben som älskar chutney!