var hos min nya sjukgymnast.
och då sade hon att de som har FM inte har förhöjd sänka!? vilket jag har, ofta i varierande grad. Och att jag därför mest troligt ska ha någon annan form av problem då oxå. t.ex. "Dercums sjukdom". det är inte nytt för mig. fick det som en eventuell diagnos redan för ca 3 år sedan, dså jag tillhörde reumaten i på Umeå universitetssjukhus. men främst tänkte jag på det som blev sagt om sänkan. Är det så?? Att sänkan och därmed ev. inflammationer i kroppen, att det är inte alls vanligt hos FM??

Det stämmer att det är som din sjukg. sa. Att du har förhöjd sänka tyder på att det är en inflammatorisk process i din kropp.
Har din läkare utrett dig med olika prover o så? Det finns ju flera diff.diagnoser som bör kollas.
Så mitt råd är att ta upp det med din läkare. Det kan va nåt som du är hjälpt av medicin för.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

ok! tack för ditt svar. jag har läkarbesök på G. så då får jag ju ta upp detta med läkarn. ska ju även få komma till smärtklinik framöver. så hoppas ju att jag oxå ska få klarhet i problemen som finns. 

Troligen så kräver väl smärtkliniken att du ska va färdigutredd så diagnos är ställd. Deras arbete går ju ut på att konstatera vilken typ av smärta man har samt att se till att man får ett bra behandlingsalternativ.
Men ta upp med läkaren så du får ta alla prover som bör tas.
Lycka till!
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag har oxå höjd sänka och det beror på att jag har inflammation i tarmen, Chrons.
Men jag har fibromyalgi ändå.
Jag anser att du ska begära att du utreds för andra sjukdomar så dessa kan uteslutas. En del sjukdomar kan yttra sig i smärtor i kroppen ung som fibro.
Sara

Tyvärr så utesluter inte det ena det andra. Utan man kan ha flera olika samtidigt, usch!
Ha en bra dag! Mongu.

Tack, för era svar!
ja, jag ska prata med den läkare jag har om nya prover på sänka för de e ett bra tag sedan sits. har ju flyttat o så… mycket har släpat efter. men det är på G. som sagt. smärtklinik kommer det oxå att bli. så jag är ju glad för det som blir gjort. o får man veta vad det är, så blir man ju än mer tacksam!! har fått en mycket bra läkare o sjukgymnast att gå till. vilket varit ett problem tidigare! dom e ju int lätt o hitta, dessa som är empatiska o lyhörda. men nu verkar det vara så att jag fått träffa 2 sådana personer o det känns bra. 

Det låter bra tycker jag. För det är inte lätt om det inte stämmer.
Ha en bra dag! Mongu.