Försenat läkarintyg
Har ansökt om förlängning på mitt halvtids aktivitetsbidrag (som det så fint heter när man är under 30 år, men det är sjukbidrag). Skickade in alla papper i god tid och hörde med min läkare angående intyg. Hon sa att hon skickat det i slutet av april. Före det hade hon haft möte med min handläggare på FK och de hade varit överens då om en förlängning på 2 år tills jag är klar med studierna.
Kontaktade FK i slutet av maj för att höra så att allt kommit in. Inget läkarintyg! Kontaktar läkare igen och hon har nu skickat ett. Om detta fördröjer beslutet (om jag nu ens får förlängning) så blir jag riktigt förbannad. Hur ska jag klara mig om jag får gå utan pengar i några månader? Räkningarna kommer ju ändå. Har inte studiebidraget nu under sommaren heller och har ännu inte hört från de jobb jag sökt under sommaren, så jag har inget som räddar mig. Jag blir så trött! Inte nog med att man ska gå och ha ont och vara trött och sliten varje dag…nu ska detta läggas på bördan också 
Var ute i sista minuten en gång med min ansökan och då fick jag pengar ändå eftersom det var troligt att jag skulle bli beviljad ersättning.
Ta upp det här med FK så de vet om din ekonomiska situation.
Sara
Jag har precis fått sjukersättning eftersom jag fyller 30 år.
Skickade in mina papper och skickade då med 1 av 2 läkarintyg som skulle skickas med. Jag fick en bekräftelse från fk att papper kommit in men att de inte påbörjar "mitt fall" förrens alla papper är inne och ansökan är komplett. När ansökan är komplett så tar det ca 2 månader tills beslutet fattas.
Skickade in mina papper den 23 april och beslutet kom i måndags den 9 juni.
Gå till läkaren och begär ett nytt intyg direkt.
Hoppas det löser sig för dig!
Nu har jag hört mer om vad som hänt. FK har bara fått ett brev från min läkare där hon skriver att hon väntar på utredning och remissvar!!!!!! Jag KAN INTE vänta på det. Har mailat till henne nu (tyvärr är telefontiden slut för dagen) och skrivit att jag vill att hon skickar ett riktigt läkarintyg (hon har sagt det hela tiden och aldrig något om ett brev och dessutom inte informerat mig om att hon skickat remiss till sjukgymnast) och att hon sedan kan komplettera efter utredning. Jag har sedan i april trott att hon skickat ett riktigt läkarintyg då hon sagt det så jag är så förbannad! Ska se om jag kan hitta en annan läkare. FK kan inte gå vidare utan fullständiga papper från mig och läkarintyget är enda som saknas. GAH!
Fy f*n vilken idiot till läkare. Får du inget svar av henne idag på mailet så ring henne och får du tag i henne så säg att du ska ha intyget och kommer upp och hämtar det och åker inte ifrån vc utan intyget. Hinner hon inte får hon jobba över…
Jag brukar vara fräck och fråga om jag ska skicka räkningarna till jobbet eller till personen i fråga…
Jag vet att det är tuff och slitsamt, fick kämpa för mitt med. Det tar på krafterna, all oro för intyg och kommande beslut från fk. Det gör ju inte situationen bättre heller med värken och allt.
Jag hoppas det löser sig för dig och att alla papper kommer in som de ska inom kort.
#4 - Ja, jag fattar inte resonemanget riktigt. Jag har varit tydlig hela tiden med att jag behöver ett läkarintyg för att mitt sjukbidrag går ut i juni. Hur kan man då få för sig att jag kan vänta? Hon vet att min enda andra inkomst just nu är studiebidrag och det har man inte över sommaren.
Jag hoppas verkligen det här löser sig snart. Skadan är ju redan skedd, men jag vet hur dåligt min kropp reagerar på långvarig stress så därför vill jag ha det löst.

Om jag inte är alldeles ute och reser, ska det inte beröra dej att den tidsbestämda ersättningen försvinner, eftersom det räknas från den dag ansökan kom in, tror jag.
För säkerhets skull bifogar jag filen Försäkringskassan och förvaltningslagen.